Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1686 ggr
mrpacecar
6/3/18, 7:40 PM

Råd om Chippning?

Hej, skall genomföra chippning av min modell. Hur fungerar detta. Det finns salt chippning, hårspray och chipping medium hos några tillverkare. Vad använder ni? Vad skall man tänka på? Har ni några råd att ge?

Annons:
wooderson
6/3/18, 8:22 PM
#1

Jag använder hårspray, men öva på några äldre objekt först. Lägger på ett par tunna lager som får torka emellan, sen färg följt av lätt borstande med en fuktig, inte blöt pensel, finns en del bra tutorials på youtube

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
6/3/18, 8:33 PM
#2

Natursvamp som river av en liten klutt ifrån. Doppar i den tilltänkta färgen och torkar av för att sedan prova på en pappersbit tills det är lagom mycket färg kvar för den typ av chipningar man vill ha. Ingen borstande utan stöpplande.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

IKV91
6/3/18, 9:27 PM
#3

Jag använder AK heavy chipping och worna effects. Funkar bra men viktigaste rådet är att öva innan du ger dig på något viktigare projekt.

mrpacecar
6/3/18, 10:45 PM
#4

Tack gänget!! Bra med olika varianter, men en enstämmighet när det gäller att öva, jag tar med mig detta och övar genom att testa alla tre varianterna. Ännu en gång tack för värdefull information. Ni är värda varsin🏆

[Hayabusa]
6/3/18, 10:46 PM
#5

Använder en mkt fin pensel. Är själv mer återhållsam med chippning nu än tidigare. Mina tipps är: Less is more och övning ger färdighet.

Decaius
6/3/18, 11:02 PM
#6

Jag hakar på Hayabusa här: oavsett vilken teknik du fastnar för; var återhållsam. Detta gäller iaf om du eftersträvar realism. Många vädrar stridsvagnar så de ser ut som 15 år gamla entreprenadmaskiner. Så slits inte tanks. De får helt enkelt inte någon "generell patina". Iaf inte i reguljära arméer. En stridsvagn under VK2 var ju oftast inte i aktiv tjänst länge nog för att få ett sådant slitage. Undantag finns så klart: det finns gott om bilder på nätet på skamfilade gamla T-72or och liknande, som används av oppositionella styrkor i Syrien. Dessa är ofta illa åtgångna, speciellt om de kört mycket i bebyggelse. Dock vill jag tillägga att jag TYCKER det är estetiskt tilltalande med snyggt vädrade/chippade modeller. Man får så klart ta sig konstnärlig frihet. Det ska ju vara kul att bygga… även om det inte alltid blir "realistiskt" /Niträknare

Annons:
mrpacecar
6/4/18, 8:38 AM
#7

Tack Grabbar👍!!

[Hayabusa]
6/4/18, 8:46 AM
#8

Håller med #6. Precis som Calle skriver, så anser jag absolut att man ska kunna ta ut svängarna men det gäller samtidigt att få till en bra balans.

mrpacecar
6/4/18, 9:26 AM
#9

🏆 till er båda!!👍

Upp till toppen
Annons: