Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fordon

1/6 SAS Desert Raider "Mitt största bygge"

2018-06-02 18:08 #0 av: mrpacecar

Dax att sätta tänderna i mitt största bygge. Skala 1/6. Har aldrig byggt något så här stort. Jag vet att några där ute har byggt i denna skala, och det var hit pengarna från försäljningen av några av mina 1/24 plan skulle gå till när frugan gjord helt om. Nåväl vad är detta för något. Under öken kriget så bildades SAS, Special Air Service, för att bli en special enhet att operera bakom fienders linjer. Men deras första uppdrag blev ett fiasko. De luftlandsattes för att slå ut ett tyskt flygfält. Men landade lite varstans och operationen gick om intet. De som kom tillbaka hade "räddats " av en annan enhet som hette LRDG, Long Range Desert Gruop, som också opererade bakom fiendes linjer. De hade oftast någon form av jeepar beväpnade med tunga kulsprutor. Detta koncept anammade SAS och det är i denna tidsepok samt ett av dessa fordon som skall byggas. Fordonet är en Willys Jeep med speciell utrustning för öken operationer och SAS anpassad för uppdraget. 

Anmäl
2018-06-02 18:35 #1 av: Farwuq

Hur stor är den? Vikt, längd etc.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2018-06-02 19:17 #2 av: mrpacecar

Ja ha vad är nu detta för monster. Den är producerad av Dragon och kom ut i denna versionen 2011. Det har varit svårt att hitta den då den gick som smör i solsken. Den finns att köpa för över 4000 kronor på ebay. Men jag hade turen att hitta min också på Ebay men i en budgivning. 1000 spänn senare så var den hemmaGlad. Men vad var då haken efter som den blev så billig? Jo den var redan på börjad, och säljaren kunde inte garantera att alla delar var med. Så det blev en liten rysare att inventera modellen. Men allt fans med + lite extra bra att ha. För den som har suget efter en sådan här pjäs så har Dragon planerat att släppa den igen under sommaren 2018. Så idag går det att förboka sitt ex, men den blir säkert lite dyrare än min. #1 den är 24cm bred, 55cm lång och 13 cm ståendes på bromstrummor upp till högste punkten (Bensindunksrack) . Vikten vet jag inte, men den kommer vägas när den är bestyckad och redo för SAS operationer.

Anmäl
2018-06-02 19:17 #3 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-02 19:20 #4 av: mrpacecar

Trots sin storlek så har Dragon valt att inte tillverka motorn till denna pjäs, vilket är otroligt dåligt. Så den kommer med ett tomt motorrum, spelar ju inte någon roll om man inte tittar under bilen eller aldrig öppnar motorhuven.

Anmäl
2018-06-02 19:22 #5 av: mrpacecar

Jag där emot hittade en 3d motor på ebay som skall fylla upp tomrummet. En "GO DEVIL" Bantam motor.

Anmäl
2018-06-02 19:27 #6 av: mrpacecar

Som jag började med inledningsvis så ärden riktiga  jeepen modifierad som öken version och bland annat så har jeepen 2 reservdäck längst bak. Modell Jeepen kom som en vanlig standard jeep med ett bakhjul och reservdunks hållare. så jag har byggt en reservhjuls hållare till, ur min skrotlåda.

Anmäl
2018-06-02 19:27 #7 av: mrpacecar

skall "bara" fixa muttrarna.

Anmäl
2018-06-02 19:31 #8 av: mrpacecar

Det följde med 2 stycken bak partier till reservhjuletTummen upp.  Så de är redan klara!

Anmäl
2018-06-02 19:39 #9 av: mrpacecar

Jag kommer att prova på en för mig ny teknik, chippning, någon som har erfarenheter utav detta?

Anmäl
2018-06-02 19:41 #10 av: mrpacecar

Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-02 21:32 #11 av: Janne Nilsson

Ser tjusigt ut, har själv haft ögonen på denna.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2018-06-02 21:48 #12 av: mrpacecar

Hej Janne, den är maffigare i verkligheten!!Cool

Anmäl
2018-06-02 22:03 #13 av: Janne Nilsson

Jupp! Cool

https://modellbygge.ifokus.se/u2/25655f331d2bc42b995a3e981e97822c/default/overloon-011.jpg

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2018-06-02 23:06 #14 av: mrpacecar

Schysst, kulhålet på motorhuven var i min smakCoolTummen upp

Anmäl
2018-06-03 13:32 #15 av: Janne Nilsson

Är det inte ett nithål du menar? Eller skojar du med mig?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2018-06-03 14:24 #16 av: mrpacecar

Hej Janne. Blev tvungen att kolla motorhuven i verkligheten. Det finns inget för fabricerat nit hål där. Men det kan vara uppborrat i efterhand. Det som gjorde att jag tolkade det som ett kulhål är den färg av flagnade "rosen" runt hålet på motorhuven som inte finns på de andra hålen på sidan av jeepen.  Vet du vem som har byggt jeepen?

Anmäl
2018-06-03 15:23 #17 av: Janne Nilsson

Ingen aning. Står på Overloon Orlogsmuseum där jag har tagit bilden. Finns fler hål som ser ut som tomma nithål i de bakre panelerna. Kan det vara så att man har använt en senare variant av jeepen och byggt av denna? Är själv ingen jeepexpert.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2018-06-03 15:49 #18 av: Decaius

Det var säkert rätt mycket custom/field adaptation på dom här jeeparna. Min gissning är att det suttit nån rem fastnitad där. Se bilden.

Anmäl
2018-06-03 16:10 #19 av: mrpacecar

Jag håller med #18, det man kan utröna när man läser om dessa Desert Raiders så finns det inte en som är den andre lik. Alla har olika utrustnings alternativ, inte bara vapen utan även personlig och stridspars utrustning. Roligt är det i alla fallTummen upp. Så detta gör ju att man kan ju variera sig utrustningsmässigt hur som helstGlad.

Anmäl
2018-06-03 18:01 #20 av: wooderson

Det här blir ju grymt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-06-03 18:47 #21 av: mrpacecar

Tackar!! Jag är så sugen att komma igång, men det krävs lite funderingar först, så att man kommer rätt in i bygget med hänsyn till skalan som bara skriker detaljrikedom. Man kan säga att denna Dragon modell är rätt så spartansk när det gäller elektriska komponenter som kablar m.m. Men man får skynda långsamt, så att det blir riktigt schysst. Det kommer mera. Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-04 07:49 #22 av: Farwuq

Men var inte SAS brittiskt? Bilen är ju vänsterstyrd, vilket är lite märkligt om den kommer från de brittiska öarna.
Funderar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2018-06-04 08:35 #23 av: mrpacecar

Hej, det är helt rätt att SAS är en brittisk enhet, men jeepen är en Willys MB som är tillverkad i Amerika

Anmäl
2018-06-04 10:27 #24 av: Farwuq

Men... tillverkade de inte dem med tanke på leverans till britterna och deras rådande "trafikregler"?


Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland


Anmäl
2018-06-04 13:26 #25 av: mrpacecar

Jag tror att det här med export och vänsterstyrt var nog rätt så oväsentligt vid den här tidpunkten. Det viktigaste var nog att hitta ett fordon som var optimalt för uppdraget. Jag tror nog att britterna kunde ha överseende med  denna detalj, precis som att de stripade jeeparna på allt onödigt, för att få ner vikten så mycket som möjligt.

Anmäl
2018-06-05 01:20 #26 av: 91Karlsson

Mäktigt bygge! Kul att du satsar ”så stort”:)

Anmäl
2018-06-05 10:47 #27 av: mrpacecar

Hej  91 an. Jag är ju sysslolös just nu. Skall operera knäet och då är det ju skönt att ha något att pyssla med under konvalescensen på 6 veckor mellan de gymnastiska övningarna för att bygga upp styrkan i knäet igen. Att bygga stort har både sina för och nackdelar Tappar man en del på golvet så hittar man ju den ganska lättTummen upp, men detaljarbetet är ju ett område på utmaningsstadietFunderar , då tillverkaren bara lämnat några detaljer vind för vågSnopen, som till exempel bromsledningar m.m. Här krävs det insatser, får bara se hur mycket jag mäktar med

Anmäl
2018-06-11 20:29 #28 av: mrpacecar

Bygget är igång. Jag har kastat mig över "Go Devil" motorn. Den är numera olivgrön samt svart. Grenröret är i grått med rost på. Jag har klippt av alla "rör" delar till de olika filterburkarna då de var lite väl över dimensionerade. Hör kommer det ske en uppgradering från min sida. Motor kommer att sandas ner en bit med "splash mud". Nästa uppgift blir att få till tändkablar med hjälp av elkabel.

Anmäl
2018-06-11 20:39 #29 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:39 #30 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:40 #31 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:40 #32 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:41 #33 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:41 #34 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-11 20:42 #35 av: mrpacecar

Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-12 20:37 #36 av: mrpacecar

Dax att på börja detalj arbetet. Först ut är fördelningskablarna. Har använt 0.75 el tråd för detta ändamål

Anmäl
2018-06-12 20:37 #37 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-12 20:38 #38 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-12 20:41 #39 av: mrpacecar

Fick modifiera en detalj på motorn då det skulle gå en kabel från en av behållarna ner till bränslefiltret. Först ut är den avskurna delens huvud del

Anmäl
2018-06-12 20:43 #40 av: mrpacecar

Delen som är bortskuren gick rakt fram, men i verkligheten så går den snett så att slangen får plats. Här kommer den avklippta delen samt ett plastic card får att få den svängd över sidan

Anmäl
2018-06-12 20:44 #41 av: mrpacecar

Och här är slut resultatet med slang och modifierat fäste

Anmäl
2018-06-12 20:45 #42 av: mrpacecar

Till nästa gångTummen upp

Anmäl
2018-06-13 08:08 #43 av: wooderson

stiligt pillande, om man kallar det pillande i den skalan :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-06-13 11:02 #44 av: mrpacecar

Hej wooderson, Tack! Håller med dig om pillandet. Pillandet för mig var fotoetsen till min HMMWV GB 119. Jag vet inte vad vi skall kalla dettaFunderar. Kanske "Fix & Trix"Skämtar

Anmäl
2018-06-13 13:50 #45 av: Orso

Det ser ut att vara en ganska grov utskrift på den motorn.

Anmäl
2018-06-13 14:15 #46 av: mrpacecar

Hej Orso, det är den också, men jag ville inte lägga 2000 spänn på motorn som finns på shapeways. Motorn kommer inte att synas helt m.h.t. batterier mm som finns till jeepen. Det finns en del detaljer som inte är korrekta heller. Men man får vad man betala för.

Anmäl
2018-06-13 16:25 #47 av: Orso

Jag håller med och skulle inte lägga ner några stor pengar på motor. Jag limmar oftast fast motorhuven ändå. Men det är intressant att se skillnaden i upplösning på olika skrivartyper..

Anmäl
2018-06-13 17:43 #48 av: mrpacecar

Håller med fullständigt. Om man skall ha en fin finish så krävs det nog en riktigt dyr maskin. Jag är bara glad att jag fann en motor överhuvudtagetTummen upp. Jag försöker nu att piffa till motorn och ta bort blickarna från de största misstagen i tillverknings-processen. Sen vet jag att det är populärt att bygga radiostyrt med dessa gigantiska modeller, där man sätter el motorn i det tomma utrymmet.

Anmäl
2018-06-13 18:30 #49 av: mrpacecar

För att komma vidare med pimpandet av motorn så har jag skurit bort de flesta rör som går bland annat till kylaren och luftfilter då de var av sämre kvalité då rören skall vara släta. För detta ända mål så har jag inhandlat evergreen plaströr och krympslang

Anmäl
2018-06-13 18:33 #50 av: mrpacecar

Här är bilden på röret mellan luft renaren och insuget. Krympslangen symboliserar de gummi muffar som kopplar samman och tätar mellan skarvarna på rör delarna. Skall "bara" fixa till slangklämmor också.

Anmäl
2018-06-13 18:35 #51 av: mrpacecar

Har målat svart längst fram för att få skarven rätt på nästa krympslang. Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-13 18:40 #52 av: IKV91

Härligt att se!

Anmäl
2018-06-13 19:26 #53 av: mrpacecar

Tackar IKV91, Jag försöker att använda så mycket material så nära verkligheten. Här har jag limmat tjockare ståltråd som ledningar. Allt för att försöka få bort plast känslan

Anmäl
2018-06-13 19:27 #54 av: mrpacecar

Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-13 20:06 #55 av: Janne Nilsson

Givetvis lite sent förslag men kan man inte fylla ut skrivarränderna med flytande spackel tills man får någorlunda jämnt och sen slipa?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2018-06-13 20:21 #56 av: mrpacecar

Hej Janne, visst kan man det, men jag vet inte om jag skall ge mig på detta, då spackel och jag inte går ihop något vidare

Anmäl
2018-06-27 16:54 #57 av: mrpacecar

Hej. Då var knäoperationen klar och allt gick bra, so far. Det är skönt att ha lite annat att pyssla med än Susanne Lanefälts  KNIIIPPP övningarSkämtar, jag menar sjukgymnastens övningar. Ny är det full fart med Jerry Cans. Jag köpte 2 färdigmålade dunkar (wasser) i plåt och de var redan färdig pimpade, så en förebild när det gäller chippning finns redan. 

Anmäl
2018-06-27 16:59 #58 av: mrpacecar

och här kommer chippnings offren. De är svart målade i fabrik och jag har lagt på ett rost lager

Anmäl
2018-06-27 17:02 #59 av: mrpacecar

Och här är resultatet. Jag har sprutat på german yellow med en liten gnutta interior green med hänsyn till att german yellow var för ljus mot de köpta jerry cans. För att va första gången så får jag anse mig nöjdGlad

Anmäl
2018-06-27 17:05 #60 av: mrpacecar

Nu är det "bara" 10 stycken brittiska vatten och bensindunkar att jobba med. Det finns att göraTummen upp mellan tabletter och värkarSkämtar Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-06-27 19:12 #61 av: mrpacecar

Tänkte att jag skulle ge er lite smakprov av hur det kommer att se ut

Anmäl
2018-06-27 19:13 #62 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-27 19:13 #63 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-06-27 19:16 #64 av: mrpacecar

För den som har ögonen med sig så kan nästa objekt skymtas under jeepen. men det finns en förklaring varför den är inköpt, då den har faktiskt med bygget att göraFunderar. Men den som hänger med i tråden får svaret på denna gåtaTummen upp.

Anmäl
2018-06-27 19:16 #65 av: mrpacecar

Tills nästa gång!Vinkar

Anmäl
2018-06-27 19:58 #66 av: wooderson

Vilket monster. Snygga dunkar också

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2018-06-27 21:47 #67 av: JohanRydberg

Riktigt snygga dunkar. Ett tips skulle kanske vara att ge dem lite extra slitage precis där bilens hållare kommer nöta mot dunken.

/johan.

Anmäl
2018-06-28 08:35 #68 av: mrpacecar

Hej, wooderson och Johan! Tack för uppmuntranGlad. #67 inget dumt tips, skall ha detta i åtanke innan sista montering, då jag inte för tillfället vet vart dunkarna skall placeras, (Bakre räck eller motorhuv). Det får jag experimentera med när resten av de 10 US/Brittiska dunkarna är klara. 

Anmäl
2018-07-02 17:19 #69 av: mrpacecar

Hej på Er, då har jag fått ordning på US/British "jerry can" De är målade i tan och jag fick använda tekniken chipping med hjälp av pensel då jag misslyckades helt och hållet med medium chipping. Jag lackade först svart primer, därefter fick de torka ordentlig. Därefter la jag på chipping medium och lätt torka, och sist lade jag på "Tan" färgen. Men när jag började skrapa med vatten och penseln så kom jag ända ner till plastens original färg.Ledsen Så här blev det!

Anmäl
2018-07-02 17:21 #70 av: mrpacecar

Tills nästa gångVinkar. ( Jag klarade 70 inlägg TjohoGlad)

Anmäl
2018-07-02 18:08 #71 av: Orso

Oj nu blev det amerikanska dunkar. Du fyller väl inte vattendunkarna med bensin av misstag Ler

Anmäl
2018-07-02 18:23 #72 av: mrpacecar

Hej Orso det finns en fördel med US cans, och det är ju att de har olika lock beroende på vilken sorts vätska som de skall användas till. Det var ju värre med "jerry cans" där man inledningsvis "bara" målade ett vitt kors på dunken när man använde den för vatten.  Men lite skit rensar magen, sägs det juSkämtar

Anmäl
2018-07-02 19:19 #73 av: mrpacecar

Också en aptitretareDreglar

Anmäl
2018-07-02 19:21 #74 av: mrpacecar

Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-07-16 20:14 #75 av: mrpacecar

Ni undrar säkerligen vart han tog vägen, men här är han! Still alive and kickingGapskrattar. Att bygga stort tar död på den största färgflaskan. Jag tycker att jag har målat och målat, beställt ännu mer färg och målat och målat. Men nu känner jag mig nöjdTummen upp. Imorgon kommer det bilder, då åskan har ikväll kommit till byn. Tills dessTummen upp

Anmäl
2018-07-17 14:08 #76 av: mrpacecar

Åskan är över och dax att visa lite resultat. Alla delar är först målade i svart primer och därefter så är de målade i antingen svart, olivdrab eller i UK light stone Nr 61.Densist nämda färgen är jeepens chassi färg och den användes inledningsvis i ökenkriget, därefter så började man att måla jeeparna i en mer vågad färg, nämligen rosa.  Under Desert storm så kallades SAS enheterna fordon  "The Pink Panther" då deras Land Rovers var målade i rosa. Lite kuriosa. Då kör vi!

Anmäl
2018-07-17 14:09 #77 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:09 #78 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:10 #79 av: mrpacecar

Här är även Vikers K monterade i sina vapen fästen grundade i svart och målade i svart metallic.

Anmäl
2018-07-17 14:11 #80 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:12 #81 av: mrpacecar

Lyckades få bort ramen från chassit, då det blir lättare att vädra

Anmäl
2018-07-17 14:13 #82 av: mrpacecar

Grundade hjul med fälg

Anmäl
2018-07-17 14:21 #83 av: mrpacecar

Här är fälgarna målade i UK light stone 61. På bilden ser ni de 2 reservhjulen. Och då så kommer svaret på frågan om mitt nästa störst bygge nämligen en 1/6 37 mm anti tankgun från dragon. SAS Jepparna var försedda med minst 2 reservhjul, normalt så finns det ett reservhjul och bensindunk. Jag upptäckte till min stora glädje att kanonen hade samma hjul som jeepen och istället för att köpa felaktiga fälgar på ebay så använder jag kanonens 2 hjul till extra reservhjul samt en löst gummi däck. Har han blivit galen en kanon utan hjul. Lugn i stormen!!! Nya hjul är inhandlade men den historian tar vi till nästa bygge "Mitt nästa största bygge"

Anmäl
2018-07-17 14:21 #84 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:22 #85 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:23 #86 av: mrpacecar

Också dagens "quise" Vilken reservhjuls hållare är hemmabyggd  kontra originalet?

Anmäl
2018-07-17 14:24 #87 av: mrpacecar

Lite när bilder på Vikers K. Skall fin målas

Anmäl
2018-07-17 14:25 #88 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:28 #89 av: mrpacecar

För första gången har jag använt min sprutbox och jag måste säga att det är ett underskattat hjälpmedel. Förstår inta att jag inte har packat upp den tidigare. Stolsramar och extra utrustningen på öken jeeparna, uppsamlingskärl för kondens vatten från kylaren

Anmäl
2018-07-17 14:30 #90 av: mrpacecar

Att plocka bort gummidäcken från sin fälg var ett äventyr i sig. Om man tror att det bara är att vicka av det från fälgen, så är man helt ute och seglar.

Anmäl
2018-07-17 14:31 #91 av: mrpacecar

Så här ser innanmätet ut.

Anmäl
2018-07-17 14:31 #92 av: mrpacecar

x

Anmäl
2018-07-17 14:32 #93 av: mrpacecar

Det var helt omöjligt att kränga av däcket med hänsyn till fälgens höjd och konstruktion. Hur löser man problemet?

Anmäl
2018-07-17 14:37 #94 av: mrpacecar

Det riktigt skär i hjärtat att sätta kniven i gummit. Som tur var så behöver man inte skära isär däcket fullt ut, men nästan.Pustar Skar i däcket försiktigt och försökte få ett så litet snitt som möjligt. men fick ge upp tanken och konstatera att en sida fick vara hel och backsidan samt anläggningsytan fick bli snittat.

Anmäl
2018-07-17 14:38 #95 av: mrpacecar

Man kan se var snittet är men däcket kommer att monteras med snittet mot chassit och längst ned mot marken.

Anmäl
2018-07-17 14:39 #96 av: mrpacecar

Och det som kommer att bli synligt är den här delen på däcket

Anmäl
2018-07-17 14:43 #97 av: mrpacecar

Och då är tanken att det skall se ut så här

Anmäl
2018-07-17 14:44 #98 av: mrpacecar

På bilden så hänger de två reservhjulen i jämte varandra. med  extradäcket utanpå. 

Anmäl
2018-07-17 14:46 #99 av: mrpacecar

Nästa steg är vädring och detta är ett nytt kapitel för migFörskräckt. Med lite youtube och glada tillrop så kommer det säkerligen att gå bra.

Anmäl
2018-07-17 14:49 #100 av: mrpacecar

Då gratulerar jag mig själv och övriga skribenter  till  100 inlägg i denna tråd PokalTårtaStjärnor. Tills nästa gångVinkar

Anmäl
2018-07-17 17:55 #101 av: Orso

Ett intressant bygge men jag har en liten fundering. Jag är tveksam till att Jeeparna blev sandfärgade undertill. Jag skulle tro att man bara sprutade sandfärg på dom olive drab färgade bilarna där man kom åt utan att vända upp och ner på dom. 

Anmäl
2018-07-17 19:19 #102 av: mrpacecar

Hej Orso, jag säger det igen! Detta är ett fantastiskt forumCool. Tänk så många kloka synpunkter som kommer framTummen upp. Har inte haft denna fundering och den är naturligtvis berättigad. Har måste jag nog tillbaks till källstadietFunderar! Tack Orso du är en klok manTummen upp

Anmäl
2018-07-17 19:49 #103 av: mrpacecar

Då så tillbaka till källan. Köpte mig en teknisk manual om Jeep MA/MB Ford GPW får se vad vi hittar där. eller så får det bli nätet. Förhoppningsvis så finner vi svar på denna gåta. Så här ser manualen ut

Anmäl
2018-07-17 20:34 #104 av: Orso

Klok är jag inte. Bara bra på att krångla till saker.  Apropå rasa öken bilar så har jag för mig att det var SAS Landrovers i Aden på 60-talet som fick den färgen.  Desert Storm hade väl mer normal sandfärg?

Just möjligheten att få "input" på saker innan det är för sent är en anledning till att jag lägger ut trådar under bygget. Sedan kan jag ta till mig eller förkasta synpunkterna som jag önskar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.