Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1988 ggr
ubjs
5/30/18, 8:27 AM

Santisima Trinidad cross section-modell

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem en ny modell igår.

Annons:
ubjs
5/30/18, 8:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Man limmar spanten på en skiva, köldelen ska inte limmas fast i skivan, bara i spanten. Sedan bygger man ihop skrovet tills det blir tillräckligt stabilt och då sågar loss spantdelarna.

Här har jag bara satt upp allt löst för att se hur det passar, man ska använda ett trädäck högst upp också för att rikta upp det hela innan man limmar.

ubjs
5/30/18, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Innehållet i lådan.

ubjs
6/1/18, 12:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Limmat dit spanten, köldelen ställer man bara i plattan och limmar mot spanten enbart. När man gjort bordläggningen invändigt så ska man såga loss spanten för att kunna lägga plank utvändigt.

bommen99
6/1/18, 12:48 PM
#4

Kul objekt med många detaljer. Undrar om jag fattat rätt, skall du såga bort spanten för att kunna bordlägga?

ubjs
6/1/18, 2:34 PM
#5

Det man ska såga bort efter den inre bordläggningen är ¨tapparna¨ som går ned i plattan, syns bäst på bilden i inlägg 1. Man limmar fast ¨tapparna¨ i plattan för att få ihop skrovdelen med raka vinklar. Jag tror jag kommer såga med en guldsmedssåg och någon mm tillgodo som jag kan slipa bort sedan.

ubjs
6/7/18, 9:38 AM
#6

Enligt bygginstruktionen ska alla plank på både däck och skrov vara hela. Men det är ju ett stort skepp detta så både däcksplank och skrovplank måste ju vara skarvade en del. Den här delen som jag bygger är 9 cm lång, skalan 1/90, dvs delen är i fullskala 9x90 cm = 810 cm. Bör man ha en skarv på var tredje eller fjärde plank eller på något annat sätt?

Annons:
Banjoman
6/7/18, 10:25 AM
#7

Om du är intresserad av att förbättra byggsatsen i den sortens avseende kan jag varmt rekommendera Peter Goodwins förträffliga bok The Construction and Fitting of the Sailing Man-Of-War 1650-1850, i vilken du tör hitta allt du vill veta och mer därtill om den sortens teknikaliteter.

Jag tror inte att den finns att köpa ny längre, men bör utan större svårigheter gå att få tag i antikvariskt -- eller så kan du kolla om ditt lokala bibliotek har möjlighet att ordna ett fjärrlån av den!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
6/7/18, 12:24 PM
#8

Jo, den är säkert intressant men verkar svår att få tag i, ingen träff hos biblioteken på den. Du har ingen gissning på något som kan var hyfsat rätt för ett skepp från den tiden (slutet av 1700-talet)?

Banjoman
6/7/18, 12:58 PM
#9

Jag menade inte att biblioteket nödvändigtvis skulle ha ett exemplar själva, utan att de skulle kunna ordna ett fjärrlån, dvs. i sin tur låna boken från ett bibliotek som har den för att kunna låna ut den till dig. Att ta reda på om så vore möjligt kostar ju inget mer än besväret att titta in på bibblan och ställa frågan …

Men visst kan jag ta en titt i mitt eget exemplar senast i helgen som kommer och se om jag hittar en uppgift som kan duga mellan tummen och pekfingret i alla fall …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/7/18, 9:51 PM
#10

Hej igen!

Om du vill dubbel-, trippel- eller annars kolla mer i detalj hänvisar jag till ovannämnda bok, men efter att ha bläddrat igenom dess kapitel om plankning, såväl inre som yttre, finner jag vad som verkar vara ett återkommande standardmått på plankornas längd, nämligen 25 fot = 7620 mm, vilket i skala 1:90 ger +/- 85 mm långa plankor. 

För däcksplankorna hittar jag inte lika tydlig information, men längder på 25, 30 respektive 36 fot nämnes i texten.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/7/18, 10:37 PM
#11

Tilläggas bör kanske att boken ur vilken jag hämtad uppgifterna i första hand handlar om skeppsbygge sådant det bedrevs i Storbritannien, men man törs väl tänka att även om kontinental praktik kan ha skilt sig i diverse detaljer så bör det ändå inte ha varit så milsvida skillnader att bokens mått inte ändå torde vara bättre än inga mått alls … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
6/8/18, 9:34 AM
#12

Tackar för måtten, jag tror också att det inte borde vara några stora skillnader på hur man byggde i olika länder. Mitt mål är inte att göra en 100% avbildning (vilket för övrigt blir svårt eftersom orginalet ligger på havets botten och några ritningar finns inte bevarade). Jag är nöjd med något som är hyfsat rätt och typiskt för den här periodens motsvarande skepp.

Modellen har bara tre spant och jag tror det blir svårt att skarva på dom två yttre spanten. Om jag bara vill ha skarvar på det mittre spantet och lägger dom på var tredje bräda, ser det vettigt ut tro?

Eftersom modellen är 9 cm lång och ett standardmått för planken var 8,5 cm så tänker jag att det nog hände att dom blev både 9 och 9,5 cm långa beroende på vad dom hade för plank tillgängliga.

ubjs
7/9/18, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Vet inte om detta ser helt fel ut, har lagt till en del reglar i furu för att få stöd fö däcksplankorna.

Annons:
ubjs
7/16/18, 8:01 AM
#14

Inga kommentarer angående min påhittade lösning så här i julihettan?

Banjoman
7/16/18, 10:14 AM
#15

#13 & #14 Principen är sund -- i verkligheten låg det ett dylikt bjälklag under däcksplankorna. Du begär alltså inget nämnvärt fel genom att lägga till ett dylikt. Därmed är dock inte sagt att det du åstadkommit är rätt i bemärkelsen att det faktiskt återger hur ett sådant bjälklag faktiskt var konstruerat.

Det är givetvis helt upp till dig hur noga du vill vara på den punkten, men skulle du vilja vara så verklighetstrogen som möjligt kan jag bara ännu en gång rekommendera boken jag länkade till ovan. Tycker du däremot -- vilket givetvis är fullständigt legitimt; det är ditt bygge, och du bestämmer själv ambitionsnivån -- att det duger bra så som du har gjort anser i alla fall inte jag att det stör.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
8/27/18, 8:51 AM
#16

Tyvärr inga bilder men jag har byggt två däck nu och har påbörjat första kanondäcket. Ett litet tips angående den här satsen är att man bör behålla det översta däcket med gummisnoddar runt om man ska transportera bygget. Jag har lyckats bryta av 4 av 6 spant.

ubjs
8/28/18, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Ett par nytagna bilder, tyvärr lite suddiga.

Så här långt har jag kommit.

ubjs
8/28/18, 12:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

För att få plywoodbiten med uttagen för kanonportarna att följa spanten så sågade jag två spår med en tunn såg. Delarna som ska vara till nedre delen på kanonportens insida tycker jag inte passar utan jag har sågat till nya. Man ska nog inte följa byggbilderna slaviskt utan prova sig fram, ibland är det bättre att limma dit något tidigare eller senare än vad bilderna visar.

Dålig bildkvalité men jag tror ni kan se sågspåren.

bommen99
8/28/18, 3:33 PM
#19

Håller med dig ang att inte alltid följa byggbeskrivningen slaviskt. Låt vara att man bör läsa den både en o flera ggr, men tycker man att ngt blir bättre/snyggare/enklare om man gör annorlunda, så ok för min del.,

jonatand69
3/21/19, 2:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Riktigt maffigt skepp det där… 🏆

Jag bor bara ca 4 mil från där den står "parkerad" men det är på inhägnat område så jag kan bara se den från håll…

Annons:
Upp till toppen
Annons: