Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1524 ggr
Tjalle58
2018-05-27 16:27

Tillverkare

Hej alla! jag skulle vilja ha lite synpunkter på olika fabrikat av modellskepp. jag backade ju lite i svårighetsgrad och köpte en byggsats från Billing Boats, Norden. Den ska vara för nybörjare. Men jag blir inte klok på den. Lim fäster inte, nåja ibland gör det ju det, plankor går av utan förvarning för minsta lilla. Passformen har varit ok hittills. Men jag är beredd att kasta den, eller köpa helt nya plank till bordläggningen.

Vad har ni för erfarenheter? Bra och dåliga fabrikat.

Jag är nästan beredd att säga "aldrig mer Billing Boats". Rätta mig om jag har fel.

Annons:
ubjs
2018-05-27 22:17
#1

Hej Norden är den byggsats som jag kommit längst med. Jag tycker skrovbygget var ganska enkelt och inga plank gick av. Jag la planken i varmt vatten i ca 30 minuter och böjde dom med min lödpenneliknande plankböjare. Jag la nästan alla plank från för till akter och smalnade av dom ungefär lika mycket. Blev inte fantastiskt men första gången jag fick ihop ett skrov. Jag limmade med Panduros trälim och ibland med Cascos vanliga trälim.

Tjalle58
2018-05-27 23:23
#2

Jag har visserligen inte blötlagt listerna, men jag kan prova dom och dom håller och så provar jag och samma list går av utan förvarning. Fast jag tror jag har fått ett måndagsex vad gäller kvalitet på virket. Det är 3 mm Pine (furu). Skrovet ska ju vara enkelt så jag får ge den en chans till och ev. blöta listerna. Och det här med limningen gjorde att jag gick upp i limningen 😃. Jag provar olika lim och jag har inga problem på de andra skeppen. Puh! 🤔

MarkusN
2018-05-28 08:38
#3

Det har skrivits spaltmeter om bra och dåliga tillverkare - men som mycket annat skiljer sig åsikterna. Dina egna preferenser kan också ändras (utan att du ens tänker på det) då det kan vara att en specifik modell passar dina preferenser och utmaningar för stunden. Den kan du tycka att nästa är skit igen :-) 

Jag kan visst skriva vilka tillverkare jag generellt tycker är bra och vilka jag generellt tycker är dåliga, men frågan är om det hjälper dig nått vidare  ;-) 

Et konkret tips inför nästa byggsatsköp - försök få reda på hur gammal byggsatsen är. Jag menar just den lådan du har i handen. Det finns flera tillverkare som varit igång i ett antal decennier. Och haft samma byggsats i sortimentet under låååång tid.  Så väl tillverkningsmetod/materialval och inte minst gammalt uttorkat och sprött material kan sätta stor prägel på din byggupplevelse (jämfört om du fått tag i en betydligt yngre version av samma sats). 

Jag tror inte det är så vanligt att så fasligt gamla satser säljs längre, men man vet aldrig vad för surdegar som kan gömma sig på hyllorna, även hos e-handlare…

Jag vill, som ett alternativ eller komplement till att blötlägga plank slå ett slag för denna lilla manick, som hjälper dig böja plank till en följsam form på några sekunder: https://www.hobbyland.se/product/mantua-model-plank-bender (länkar till Hobbyland då jag nyligen var där och kikade, men finns så klart lite överallt denna "plank bender".

ubjs
2018-05-28 10:53
#4

Jag tror Markus har rätt i det här med gammalt virke, jag böjde mina lister en del utan att ha blötlagt dom bara för att testa mot skrovet. Dom borde gått av då.

Elektrisk plank bender läste jag om i Frank Mastinis bok Ship modelling simplified.

http://www.woodenboats.lt/Knygos%20public/Modeliavimas/Ship%20Modeling%20Simplified%20Part%202.pdf

Om man ändrar 202 i länken till 201, 203, 204 osv så kommer man åt dom andra kapitlen i boken märkte jag.

Tjalle58
2018-05-28 23:40
#5

Markus, jag har den plankböjaren, men jag är nog för hårdhänt för jag bryter bara listerna med den (också) 😂. Jag får nog öva med den, många använder den.

Tjalle58
2018-05-29 00:42
#6

Jag har nog fått dåligt trä till min modell. Det är bara att glömma att försöka nåla fast en list, den spricker direkt. Nåja, jag kan lägga den åt sidan eller köpa nya lister. Jag får se…..

Annons:
MarkusN
2018-05-29 08:26
#7

Om träet spricker för ett nubb, eller ett jack med plank bender, så låter det onekligen som att vi kan döma ut virket. Trist! Men det finns ju mer virke :-)

Såvida du inte använder plank bender med samma kraft som en avbitartång?! 😂😉😉😇

Tjalle58
2018-05-29 08:27
#8

Det är svårt att behärska sin styrka 😂. Men nu har jag ju massa lister att öva på med riktigt finlir.

Tjalle58
2018-05-29 09:10
#9

Markus, vilket av tillbehören använder du till Plank Bener'n? Rakbladet eller den rundade?

MarkusN
2018-05-30 15:47
#10

Jag har ett rakt blad, men knappast så vasst som ett rakblad, ögonmåttet säger att det är närmare 1mm tjockt.

Förstod förs inte vad du menar med rundade, men tu tänker på den som är som ett litet eldrivet cylindriskt strykjärn, tillsammans med en form för att böja plankan mot?  Den varianten har jag aldrig provat.

Tjalle58
2018-05-30 18:36
#11

Det är nog det bladet jag menar med rakblad. Sen följde det ju med två andra  tillbehör men jag kommer inte på vad dom var till för.

Upp till toppen
Annons: