Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2809 ggr
Tjalle58
5/23/18, 6:06 PM

Thermopylae logg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaha, jag har som sagt blivit rejält biten av denna hobby så det var väl bara att skaffa en båt till. Thermopylae heter den, tillverkare Sergal. Denna kommer att tid, jag har ju några som står före i kön 🙂

Annons:
Tjalle58
5/23/18, 6:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Förutom dessa flak var det ju massa tillbehör så detta blir spännande

Tjalle58
5/23/18, 6:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ingen skriven instruktion dock, bara två dubbelsidiga (stora) ritningar

Tjalle58
5/23/18, 6:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite insprängd text i ritningarna på Italienska så det är bara att börja översätta med Google Translate. Ska nog funka

Janne Nilsson
5/23/18, 6:44 PM
#4

Åh, jag som hade hoppats på slaget som skutan är döpt efter. ;)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ubjs
5/24/18, 9:42 AM
#5

Kul med någon mer som bygger på flera skepp samtidigt. :)

Men det låter konstigt att det inte var några instruktioner med. Jag har en modell, Sciabecco, från Sergal och där var det engelska instruktioner (bla) med. Är det den här byggsatsen? http://forum.model-space.co.uk/default.aspx?g=posts&t=727 det verkar vara med ett instruktionshäfte i den.

ubjs
5/24/18, 9:56 AM
#6

Kollade på den här videon och där verkar det finnas engelska instruktioner på baksidan på en av ritningarna. https://www.youtube.com/watch?v=_d3mHDGLsoI

Annons:
Tjalle58
5/24/18, 5:01 PM
#7

Jag hittade engelsk instruktion på baksidan av den ritningen som du säger ujbs. Mycket kortfattad men det ska väl lösa sig.

Tjalle58
5/24/18, 6:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Det visade sig att detta är en modell för erfarna byggare och det är jag definitivt inte. Nåväl jag var ju tvungen att torrprova i alla fall.

Tjalle58
5/24/18, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Passformen är sådär. Jag får slipa lite mer så att däcken glider på plats lite lättare, nu är det skittajt. Men den blir nog fin. Vad tror ni om att skära skåror efter däckslinjerna? Det verkar inte som att det ska plankas.

bommen99
5/25/18, 4:19 AM
#10

#9. Svårt att säga mer än att det nog blir svårt att få det jämnt. Om man vill planka eller låta däcket vara som det är, är mer upp till dig tror jag. Personligen skulle jag planka, kanske med 3 mm breda och max 1 mm tjocka plankor. Modellen ser fin ut och den blir säkert fin i dina händer. Vad är det för skala??

Tjalle58
5/25/18, 6:38 AM
#11

Efter noga fundering i går kväll tror jag nog att jag låter däcket vara som det är, trots allt är jag fortfarande lite nybörjare så jag behöver inte utmana ödet. Skalan är 1/124 och den blir 57,5 cm lång .

Tjalle58
5/26/18, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Inte kunde jag hålla mig inte, jag var tvungen att börja på den. Limmar ett spant och lägger på "stöddäcket" samt huvuddäcket tills det torkat och satt sig ordentligt. Och så av med allt igen och på nästa spant och samma procedur. Tar lite tid men det är det värt att veta att allt hamnar rätt.

Tjalle58
5/29/18, 12:49 AM
#13

jag får nog backa på det där med passformen #9. Allt hittills passar fantastisk bra och bra material verkar det vara. Att man fick slipa lite på däck och spant är ju trots bättre än att det är för stort och glappar. Mycket prisvärd modell. Fast jag bävar inför plankningen, det har jag inte blivit riktigt kompis med än :)

Annons:
MarkusN
5/29/18, 8:24 AM
#14

Denna byggsats har jag sneglat på många gånger men inte kommit till skott. Gillar klipperskepp, men de flesta blir ju löjligt stora, även som modeller…Denna är undantaget.

Det där med "för erfaren byggare" tror jag baseras mycket på det stora antalet master och rår - och därmed rigg. Haka inte upp dig på det. Det är ju en relativt modern skuta, med raka och jämna skrovlinjer - det här kommer du tackla fint! :-)

Tjalle58
6/1/18, 11:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jaha, då ber jag om lite expertråd igen så jag inte är inne på alldeles fel linje. Här måste jag väl slipa ner däcket in till spanten? Så vitt jag förstår kommer inte den här delen av däcket att synas sedan.

Tjalle58
6/1/18, 11:44 PM
#16

Ja Markus, jag tror det blir ett fint skepp och förhoppningsvis har jag lärt mig såpass nu så att jag kan få till det med godkänt i alla fall.

bommen99
6/2/18, 3:55 AM
#17

#15. Jo, det skall nog slipas ned mot spanten. Betr detta med att planka däcket eller inte då. Naturligtvis en smaksak men med ett så pass fint fartyg så skulle jag nog fundera på att lägga plank. I jämförelse med att bordlägga så är ju däcksplankning betydligt enklare. Tar lite tid men resultatet blir ett mer "levande" däck

MarkusN
6/2/18, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Skratta först åt "ritningen" läs sen :-) 

Bommen har antagligen rätt, men det kan också vara så att spantet är sågat för snävt/litet från fabrik också. Prova och se  vad som händer genom att lägga en panka mellan spant A och B. Hur lägger sig plankan? Lägger den sig mot de två spanten i mitten där däcket skjuter över? Eller blir det ett mellanrum och plankan löper längre ut, mer längs med däckets form? Om du har känslan av att det är mera det sistnämnda, då behöver du fylla ut spanten i mitten något, så att plankningen får en yta att fästa mot (rosa linje). 

En list tunn yttre borläggning, brukar vara en bra bit trä att börja med, så att du tar någon mm i taget, men det beror ju på hur stor glappet är. 

Du tar alltså hänsyn till en större del av skrovets form och stirrar dig inte blind på platsen just runt avvikelsen, innan du bestämmer vad som felar . Gör jag mig begriplig? 🤔

MarkusN
6/2/18, 10:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Praktiskt exempel här, där ett spant i mitten på en Corelbyggsasts "plötsligt" inte vill vara med och lira med resten av skrovlijen, utan var några millimeter kortare än sina grannar.

Tjalle58
6/2/18, 11:53 AM
#20

Bommen. Ja, jag kommer att planka däcket. Denna båten ska jag verkligen försöka få ordning på mitt tålamod och låta saker ta den tid det tar. 

Markus, fylla ut spanten kan vara ett bra tips, tackar. Jag sitter och provar för kung o fosterland med fyra lister och, som du säger, försöker att se helheten. Men. som sagt, att fylla ut spanten ska jag verkligen ta med mig. På de tidigare båtarna så har jag inte lyckats hålla mig så här länge innan jag började bordlägga. Så blev det ju inte särskilt bra heller 😃. Jag har nog en hel del slipning och finjustering i akteränden innan jag kan börja bordlägga.

Annons:
Tjalle58
6/2/18, 11:59 AM
#21

Sen kommer nästa pilsner, hur ska den betsas, målas, lackas? Skrov, överbyggnader osv. Många beslut att fatta.

Tjalle58
6/9/18, 7:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jodå, det blir nog en fin skuta detta. Allt på däcket är ditlagt för att kolla passform och se hur hon kommer att bli. Och för första gången (av fyra) verkar palnkningen funka för mig :)

bommen99
6/10/18, 3:29 AM
#23

Ser ju väldigt fint ut. Kul att bordläggningen verkar funka!!

Om du nu bestämt dig för att planka däcket så är det bra om du kan göra det då det är löst (så långt det går) Du kan då göra hål underifrån för alla byggnader och annat som skall till på däcket

Tjalle58
6/10/18, 9:38 AM
#24

Rackarns, däcken är redan limmade. Jag läste i nån tråd här att det är lättare att planka först vilket låter rimligt. Men så tänkte jag att jag kan ändå inte planka ända ut så jag väntade 😭. Dumt, jag kunde gjort så mycket som möjligt som du säger.

bommen99
6/10/18, 12:24 PM
#25

Fast jag är helt medveten om fördelarna med att planka däcket löst så händer det titt som tätt att jag limmar fast däcken, så du är inte ensam… Jag brukar dock sprätta lös däcken, oftast går det med lite mild "övertalning".. Om det blir lite märken i däcket gör ju ingenting. Skall du lägga plankor enligt mönstret på däcket eller lägger du i fallande längd?? Jag tycker att det brukar bli bäst med fallande längd och betydligt enklare…

Tjalle58
6/10/18, 5:26 PM
#26

Jag brottas lite med hur jag skall göra. Jag vill lägga enligt mönstret dvs. 5 cm. längder men…. Jag har provat att rita i mönstret med en blyertspenna och det blir skapligt men inte lika snyggt. Å andra sidan, misslyckas man med längd och raka kanter så…… Vad menas med fallande längd? 😊

Banjoman
6/10/18, 5:44 PM
#27

#26 Min uppfattning är att det definitivt är värt besväret att lägga däcksplanken i rätt förband (det jag misstänker att du kallar enligt mönstret). För att få alla plankor som skall vara lika långa precis lika långa kan man enkelt tillverka en liten jigg som automagiskt ger dem samma längd.

Vad gäller vinkelräta snitt har jag ännu inte hittat något som slår den här rakbladssågen med tillhörande geringslådor! Jag har köpt alla tre geringslådorna, men är de finansiella resurserna begränsade rekommenderar jag dig att först köpa den 10 mm breda för 45, 60 repsktive 90 grader!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Tjalle58
6/10/18, 10:14 PM
#28

Toppen, jag har sneglat på rakbladssågen. Beställt den och geringslådan genast :). Antar att jag måste vänta på lådan innan jag kan tillverka jiggen.

Jag hade kanske klarat att fixa bommen som jag frågar om i mitt inlägg Master med rakbladssågen?

Tjalle58
7/8/18, 5:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har ju visat att jag inte är någon fena på bordläggning (än) så detta får jag nog vara ganska nöjd med. 1:a lagret klart skall slipas och ev. spacklas.

En intressant sak  här är att det är samma träslag som det var till Norden som jag blev tokig på. Detta var fantastisk att jobba medans samma på Norden var skit.

Tjalle58
7/9/18, 8:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Andra plankningen påbörjad. Jag tyckte inte att det var nödvändigt att spackla. Har jag fel?

bommen99
7/10/18, 2:08 PM
#31

Hej Tjalle. Nix, man behöver ju inte spackla om det verkar rakt och inga bulor.  Det bör dock inte vara så att det liksom blir mellanrum mellan första o andra lagret, översta lagret skall helst ligga dikt emot första lagret.

Tycker att det andra lagret ser lovande ut.. Helt ok om man lägger kortare bitar, eller rättare sagt, mer naturtroget då man ju inte plankade med typ 10 -metersplankor 😮… Var noga med att lägga plankorna tätt, det ser bättre ut och du slipper fylla igen sprickor.

//h

MarkusN
7/10/18, 3:45 PM
#32

Det skadar aldrig att spackla och slipa första plankningen - om det ska på en andra plankning - du vill ju ge den så bra grund som möjligt. Men samtidigt är det en  plankning jag tycker du ska vara glad över, snyggt jobbat!

Tips för att hantera små sprickor i andra planingen: tryck ner lite trälim med fingret i sprickan och slipa lite med sandpapper direkt efteråt. Limmet binder slipdammet, som fyller glipan och antar en hyfsat liknande träfärg som plankningen.

Tjalle58
7/12/18, 8:17 PM
#33

Det är en del småsprickor som jag nog kommer att spackla ändå innan jag går vidare. Dessutom lärde jag mig att dela upp skrovet, jag använder ett snöre vissa vill ha tejp,. Det blir genast lite lättare att planera plankningen så kanske man slipper några "stealers" i alla fall.

Tjalle58
7/21/18, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Andra plankningen klar. Slipning och spackling återstår innan målning. Med tanke på vad jag åstadkommit tidigare så måste jag vara nöjd med detta. Missat lite på akterspegeln men inte värre än att det går att rätta till.

Annons:
GusLars
7/21/18, 8:55 PM
#35

Hej det ser väldigt bra ut nu,tror du fått lite kläm på plankning nu.

Lars

Lars

Tjalle58
7/21/18, 10:41 PM
#36

Tackar Lars. Jag har nog blivit bättre på underarbetet och då blir väl plankningen lättare? Kul att det går åt rätt håll 🙂

bommen99
7/22/18, 4:35 AM
#37

Håller med GusLars, du börjar få kläm på plankningen nu 👍

//h

Tjalle58
8/23/18, 9:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Kors vad tiden går. Länge sedan jag var här men byggt har jag gjort så nu har kommit så här långt. Massor av misstag som måste rättas till som tar tid men så är det. Alla är vi barn i början 😃

JaGa
8/26/18, 10:16 PM
#39

Bra kämpat! Ser ju riktigt fint ut så här långt…👍

ubjs
8/27/18, 9:02 AM
#40

Snyggt, har du fler bilder. :)

bommen99
8/27/18, 11:34 AM
#41

Undrar hur du bär dig åt……… att hålla skärmattan så ren o snygg. Båten skäms ju inte heller för sig, tummen i vädret 👍

Annons:
Tjalle58
12/31/18, 9:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Hej alla och Gott Nytt År på er!!🥳🍸. Sedan sist jag la in här så har det hänt en hel del. T.ex. att hon är klar nu 🙂

Först av allt vill jag tacka alla ( ingen nämnd, ingen glömd ) som bistått med goda råd och hjälp på alla de vis. När man är nybörjare så är det ovärderligt. Till alla andra nybörjare vill jag säga: Börja inte med denna båten. På tok för liten skala, massvis med scratch-building, inkompletta instruktioner och ritningar med fel eller inga mått. Men!! När man väl kommit igenom detta eldprov så har man lärt sig mycket. Jag har fått renovera skeppet tre gånger innan hon ens har varit färdigbyggd! rekordvarning på det? 😂

Så här kommer nu en liten bildkavalkad med lite förklarande texter. Ta det för vad det är, en grabb i gärdsgårdsserien som försöker spela i division ett. Det blev ganska bra i slutändan ändå.

På den här syns relingen som instruktionen föreslog. Det slutade med att jag beställde nya relingsstöttor och ersatte dessa. Man ser även jungfrurna som jag också dog bort senare (42 st) och ersatte med mindre. Till saken hör att de mindre skulle varit på från början enligt instruktion men röstjärnen som följde med satsen var för korta så därför bytte jag. Men som sagt dom blev för stora så det var bara att byta tillbaka.

Tjalle58
12/31/18, 9:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Relingsbyte pågår

Tjalle58
12/31/18, 9:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Åter till original jungfrur

Tjalle58
12/31/18, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Sedan över till riggningen 🙂. Jag snitsade till  plattformarna i masterna och la golv och kant på dom. Snyggt. Sen drog jag vanten och fäste jungfrurna och lät dom hänga till senare. När det väl var dags att rigga så hade jag givetvis dragit venten fel så det blev skitfult. Jag var tvungen att bryta upp "golvet" för att få igenom jungfrurna i hålet.  Nåja, det gick det också mitt ibland all riggtråd som tillkommit efter denna bilden.

Tjalle58
12/31/18, 10:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Riggningen påbörjad. På denna bilden syns ganska tydligt att vanten är feldragna.

Här är inte masterna limmade i däcket än, det är mycket enklare att plocka bort och rigga i skruvstycket så länge man kan.

Tjalle58
12/31/18, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

En del missar med placering av block, det är nog inte bra i verkligheten om linorna släpas mot kanterna på det här viset :)

Tjalle58
12/31/18, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Helt ok. Behöver bättra på bortskavd färg bara.

Annons:
Tjalle58
12/31/18, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Många linor blir det ….

Tjalle58
12/31/18, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nåja, för att göra en lång historia kort så står hon på braskaminen och förgyller min vardag 👍

Tjalle58
12/31/18, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Framifrån. Jag fick ju köpa nya ankare också. Dom som följde med satsen var på tok för stora.

Tjalle58
12/31/18, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Och från aktern.

Decaius
12/31/18, 10:33 AM
#53

Mycket ståtligt bygge! Gott nytt hobbyår! /Calle

GusLars
12/31/18, 11:15 AM
#54

Den blev ju kanon till slut

Gott Nytt år
Lars

Lars

bommen99
12/31/18, 11:22 AM
#55

Helo Tjalle58.

Det blev ju bra till sist.  Du får kanske se det som att du har skaffat dig massor av erfarenhet på bara en byggsats, men visst, det är ju tråkigt med alla konstigheter.  Verkar dock som att skeppet väger ganska mycket med tanke på sprickorna i spiselkransen..😉

Gott nytt år

//håkan

Annons:
JaGa
12/31/18, 11:42 AM
#56

Tjusigt bygge! Något man kan vila ögonen på länge…😃 Det skulle passa fint med en mässingskylt med fartygets namn på ställningen. Väldigt kul att fått följa bygget ditt här på forumet! Gott nytt År…🎉🥂🎊

wooderson
12/31/18, 1:10 PM
#57

Grattis till ett väl utfört arbete, och en vacker skuta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

mike gbg
12/31/18, 5:31 PM
#58

tjusigt

Upp till toppen
Annons: