Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1741 ggr
ubjs
5/21/18, 11:21 AM

Spray

Tog fram en av byggsatserna ur hyllan för att kolla lite på den och rätt var det var så hade jag skurit loss spanten och börjat prova dom mot kölen. Byggsatsen är från Blue Jacket, samma tillverkare som Friendship-båten. Tyvärr samma problem med dålig passform på dom laserskurna spanten och även här är spanten tunna. Nästan alla spant är någon eller några tiondels mm för stora i förhållande till kölen. Jag tycker det är lättare om dom är lite för smala för då kan man fila upp till dom till rätt storlek.

Hur som helst så tänker jag göra ett försök med den här. Jag tror den blir en lagom utmaning i mina försök att bygga skrov. Planken är även på den här i två bredder ca 6,5 respektive 3 mm. Tanken är att dom som är 3 mm breda ska användas där spanten har sina kraftigaste böjningar. Återkommer förhoppningsvis snart med lite bilder på köl och spant.

Bild på orginalet och lite info här https://sv.wikipedia.org/wiki/Joshua_Slocum

Annons:
jale
5/7/19, 10:05 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Byggde Spray för ett antal år sedan men valde att göra ett svart skrov … tycker om att göra lite som jag själv vill … frun sydde seglen …

jale
5/7/19, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

..

jale
5/7/19, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

..

jale
5/7/19, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

..

jale
5/7/19, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

..

jale
5/7/19, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

..

Annons:
jale
5/7/19, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

..

jale
5/7/19, 10:09 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

..

jale
5/7/19, 10:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

..

MarkusN
5/7/19, 10:44 AM
#10

Hoppsan, ja av Jales bilder att döma så ser det ut att vara väldigt klena spant. Hur tjocka (smala) är de? Du kan ju också köpa balsaträ och "fylla ut" mellan spanten, för bättre stabilitet och bättre fotfäste för planken, om u tycker det blir för klent?

Jale, fint bygge och ja, blev riktig bra med svart skrov!

ubjs
5/7/19, 12:05 PM
#11

Min Spray ligger i lådan igen, bygger lite på kanonjollen och lite på Vega nu.

Men när jag ser Jales fina bygge så blir jag sugen på Spray igen. Läste Slocums bok för ett tag sedan, det var ju en liten segling det.

jale
5/7/19, 3:19 PM
#12

Tack för komplimangerna på bygget 😃 … Jag har också läst Slocums bok … det är alltid kul att ta reda på lite om förebilden. Vad gäller spanten så var de ganska tunna och för att få tillräcklig yta för att fästa borden så kompletterade jag med balsaträ där så behövs. Jag köpte min byggsats hos Escader i Stockholm och jag tycker att de överlag har bra kvalitet på sina satser och så är det bra ritningar med som har fullskalamått och inte bara enklare skisser.

ubjs
4/8/20, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tagit fram Spray-lådan igen och satt upp spanten i en jigg.

Jiggen har jag fått låna och vet inget om hur den har tillverkats men är tacksam över att kunna använda den. Dom två sista spanten lyckades jag dock inte få i, kanske är kölen i min byggsats några mm kortare än den som jiggen är tillverkad till eller så är det något jag inte har begripit (det senare är mycket troligt).

Dom sista spanten ska inte vara så svåra att få dit efteråt dom har rejäl anliggning mot kölen.

Att urtagen i spanten är för stora kan dock knappast vara mitt fel, eller det är förstås ganska torrt i lägenheten så dom kanske har krympit.

Jag har försökt få dit det hela genom att trycka in spetsade tunna trälister emellan. Det har funkar på tidigare bygge så jag är inte orolig för den lösningen.

Annons:
ubjs
4/8/20, 1:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Lite närmare titt, det hela får torka till imorgon då jag kan limma spant 11 och 12.

bolin
4/9/20, 12:34 PM
#15

Det ser ut som en trevlig liten båt, det skall bli intressant att följa bygget.

Jiggen ser ser ut som en intressant konstruktion. Den ser ut att kunna hålla alla spant väl på plats.

Lycka till!

ubjs
4/15/20, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Kul att se ett annat bygge. Han bygger i lite annan ordning än vad jag har valt.

När jag skulle limma dit däcket så märkte jag att förrådet av gummisnoddar var tomt och så här i Coronatider så var det inte läge att ge sig ut och handla.

Lite spillvirke och några furulister samt skruv och jag fick ihop en jigg som funkade bra.

ubjs
4/15/20, 11:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

En bild till, ser lite snett ut men det blev rakt när jag skruvat loss båten ur jiggen. Jag skruvade 3 st skruvar i kölen också.

ubjs
4/15/20, 11:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I nästa steg gjorde jag fyrkantiga hål i däcket för lister som ska stödja bordläggningen ovanför däcket. Dom ska gå en bit nedanför däcket också. Jag borrade 3 mm hål och rymde upp dom med en fyrkantig fil som jag tryckte mot träet. Det är ganska poröst så det funkade bra men tog förstås en del tid.

Sedan limmade jag två laserskurna plywoodbitar som löper längs med däckets alla sidor, ingen bild på det tyvärr. Även här ska det vara fyrkantiga hål förstås och dom blir säkert lite svårare att få till, man ska skära med skarp kniv står det i byggbeskrivningen.

ubjs
4/20/20, 9:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Fasat spanten och upptäckte då när jag provade med bordläggningslisten att dom flesta var för små. Det blev ett litet utrymme fram till däckskanten. Så nu har jag limmat på en liten bit tillfilad list på 15 spantsidor. Det handlar om allt mellan 1,25 - 2 mm som jag behöver lägga till. Skrovformen blir väl inte helt rätt nu men jag tror inte det påverkar så mycket att det kommer att synas. Jag vill ju gärna att däcket ser rätt ut, att ta bort 2 mm främst i fören på båten hade sett konstigt ut. Hoppas kunna börja planka idag.

Annons:
ubjs
6/8/20, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Länge sedan uppdatering men har byggt en del.

Tog ut hål för pinnar som ska sticka upp ovanför däcket och där man ska fästa plank.

ubjs
6/8/20, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Dom limmas mot spanten. Här gjorde jag ett misstag och limmade dom sista lutande eftersom spantet lutar. Kollade med dom som gjort byggsatsen och dom skulle stå rakt upp dom också så jag fick kapa av dom och limma dom rakt upp.

ubjs
6/8/20, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

En bild till.

ubjs
6/8/20, 12:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Sedan var det dags att planka, ingen favoritsysselsättning.

Dom här planken är 3 mm tjocka, visserligen av lind, men svåra att böja. Det gick inget bra i fören, jag lyckades inte få dom att följa spanten. Bestämde mig dock för att fortsätta ändå och lösa detta senare.

Tänker göra några mallar från ritningen av spanten + 3 mm som jag kan hålla emot och slipa efter. Kommer säkert behöva limma på mer lister ovanpå dom som jag slipat ned.

Plankningen gick dock bättre på resten av båten och med 3 mm tjocklek så finns det ju en del att slipa på.

bommen99
6/8/20, 1:28 PM
#25

Några timmar med slipning, lite spackel (om du skall måla plankorna) så blir det bra. Det är ju trots allt slutresultatet som räknas, även om nu vägen dit kan vara mer eller mindre svårt.

#21. Snygga hål, en sådan borr skulle jag också vilja ha 😃

//håkan

GusLars
6/8/20, 5:39 PM
#26

Väldigt snyggt bygge
Lars

Lars

Upp till toppen
Annons: