Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 959 ggr
Tjalle58
2018-05-08 20:35

Plankan mot kölen (Garboard)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tar gärna emot tips på hur man fixar till nedersta plankan. Skall man verkligen vida den som en "korkskruv"? I aktern funkar det nog men fören….. Huh…..

Annons:
Tjalle58
2018-05-08 20:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Aktern i närbild (plankan är inte limmad bara ditlagd)

Tjalle58
2018-05-08 20:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och fören 😮

bommen99
2018-05-09 03:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Ok Tjalle. Skall försöka beskriva hur jag plankar (så kan du planka mig 😉)

De röda linjerna visar hur plankorna skall ligga. I princip i tänkta vågräta linjer i förhållande till kölen (kölen kan ju vara lite krökt så därav en "tänkt" vågrät linje)

Jag brukar aldrig ta en hel planka från för till akter då man då måste passa in både delen mot fören och delen mot akterna. Kapa planken på lämpligt ställe och gör kapningarna på olika ställen, blir liksom snyggare (och hållbarare på 1:1)

Plankan mot kölen skall bara kapas där jag markerat med blått, sedan bara vikas rätt ner mot kölen, inte vridas!!

bommen99
2018-05-09 03:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ligger plankorna i någorlunda vågräta linjer så hamnar de ungefär där de röda strecken slutar. Man måste naturligtvis smalna av plankorna, men försök att göra detta på samma ställe, alltså antingen på övre eller under -sidan

Tjalle58
2018-05-09 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för bra tips. Det där med plankor och vågrät har jag ju missat :(. Du har ett diplomatisk sätt att säga "gör om, gör rätt" :). Det ska jag vara noga med i fortsättningen. Men det blir en ruggigt skarp vikning på garboardplankan i fören men det är nog bara att testa sig fram.

Tjalle58
2018-05-09 16:03
#6

Jag minskade antal pixlar på bilden och nu blev den rättvänd här. Verkar som jag löst det problemet i alla fall 🙂

Annons:
bommen99
2018-05-10 04:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5. jodå, den vinkeln blir skarp, men ngt mindre skarp om du slipar ner spanten mer och du får blöta plankan i hett vatten ngn timme eller längre. Jag ser inte om du lagt extra "spant" mot kölen att fästa plankorna med, det underlättar se bilden den gula cirkeln samt #6 i tråden Bandirma.

Jag brukar i regel börja längst ner mot kölen och gå uppåt, vilket jag påstår är den gängse metoden då man bordar 1:1, men inte fel att börja från andra hållet. Tycker dock, oavsett var man börjar, att man skall planka varv efter varv utan att göra några hål, se  blå markering längst ner.

Man kan dock ibland bli "tvungen" att lägga en, vad jag kallar, filler, se röda strecket som utgör en planka och "fillerhålet"med grön ring.

Om bilden blev pedagogisk vete tusan, men i alla fall färgrikSkrattar

Bra att du kommit på detta med bilderna rättvända.👍

Tjalle58
2018-05-11 08:55
#8

Man lär så sakta. T.ex. att slipa spanten mer och lägga mer tid på det så det tar jag med till nästa båt. Och nu vet jag ju hur jag ska testa med plankorna. Vågrätt mot kölen 🙂 "Extra spant" ligger framför första spanten så den gör nytta på bräda två. Jag har böjt och testat och det ordnar sig så som du säger. 

Återigen tusen tack för all hjälp, jag har inget att falla tillbaka på så jag får lära mig allt från början. Det är det värt, detta kommer att bli min stora hobby och tid har jag 🙂

Upp till toppen
Annons: