Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 3548 ggr
starhawk
2018-05-07 08:44

Spårplaner

Att lägga spårplaner har sina sidor, Märklin har en DVD med ett program som klarar alla tre storlekar. Dessvärre har den två problem: Den kostar nästan 1000:- och den är på tyska. Har kikat lite på fria spårplanerare på nätet men dom verkade inget vidare. Dock har jag fått hem Märklins tjocka katalog och den är ganska klar på området, vad är er åsikt ? räcker den ?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
stickanw
2018-05-09 12:52
#1

Vad tänker du bygga rundbana, säckstationer, moduler eller flerplan, det finns massor av litteratur med förslag och ideer. Bästa hjälpmedlet är en spårschablon, jag har för mig att Märklin har en sådan också. De är oftast i skala 1/10.  http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/376/Marklin_sparschablon.JPG

Greenhorn
2018-05-09 14:38
#2

Jag planerade min anläggning i N-skalan med hjälp av ett spårplaneringsprogram som heter SCARM. Alla tillverkares skalor och spårsystem finns med. Lättanvänt och smidigt. Programmet är gratis.

stickanw
2018-05-09 15:33
#3

Scarm glömde jag, det är suveränt bra.

pelle68
2018-05-09 21:32
#4

Vad är begränsningen i Scarm mot de "fullversioner" som finns?

starhawk
2018-05-11 16:18
#5

Ojdå🤔 när det inte blev svar här klev jag in i ett annat forum, och fick svar direkt. Sen kom svaret här.

#1: Vad för banupplägg jag skall ha vet jag inte än, delvis beror det på hur stort bord jag får till, vi var vid brädgårn igår och köpte virke fick dela på en hel del eftersom det inte gick in i bilen annars och sen fick vi ändå binda fast bakluckan men ett snöre. Idag har jag börjat snickra på "hjärtbordet" dvs det största i mitten. Det blev stopp när jag kom till benen. Har lurat ut hur dom skall sitta men har inte beslagen som behövs.

Själva tågsatsen kom i onsdags efter att ha läst allt om den och beundrat lok och vagnar skulle jag slutligen sätta ihop en del av den på prov på köksbordet och då upptäckte jag att trafon var amerikansk 🤪. Kontaktade genast försäljaren, dom var lika förvånade som jag, men sa att dom genast skulle skicka en ny.

#2-3; Intressant! Det första som kom upp på det andra forumet var Anyrail kostar runt 500 och finns på svenska, jag avråddes från att köpa Märklins utan i så fall köpa den uppdaterade versionen som heter Wintrack och dessutom finns på engelska. Scarm kom upp direkt efter att du skrivit det.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
2018-05-11 18:38
#6

Scarm är ju ock på svenselska så det går också hyfsat att köra.

Annons:
starhawk
2018-05-12 17:35
#7

Har laddat ned och testat Scarm, verkar funka bra!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-05-16 09:20
#8

Igår satt jag och lade planer med Scarm då den plötsligt sa att jag lagt så många spår som provversionen tillåter, jag var tvungen att köpa en licensnyckel för att lägga mer. Det gick emellertid snabbt och smidigt att köpa den. Först fick man dock registrera sig, men det var en enkel affär av att ange sitt namn och e-postadress och sen hitta på ett lösenord. Priset på ~360:- var ju klart överkomligt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-05-17 10:56
#9

Igår fick jag min svenska trafo till startsatsen, den amerikanska gick ju inte att köra med. Så nu har jag invigt loket, det tog ett bra tag innan jag fick det hela att funka men nu kan jag tuta, lyssna på lokförarna, tända lyset och annat medans man kör runt med loket.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ubjs
2018-05-17 11:43
#10

Jo, det är kul med digital mj. Funktioner som jag använder är att dra ned max hastigheten som ofta är för hög. Kan även användas om det är barn som ska köra så slipper loken välta i kurvorna. Brukar också ställa in inbromsning och acceleration men här får man se upp när man kör. Det går att ställa så det tar flera meter innan tåget stannar.

starhawk
2018-05-17 13:40
#11

#10: Jag testade det här med långsam ökande acceleration och broms, använde standardinställningen. Fungerade riktigt bra tycker jag, och jag gillar ett litet bromsljud som kommer där på slutet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
2018-05-22 16:11
#12

Är jag galen så säj 🤪😃 Nu har jag beställt räls för närmare 5000:-  . Komplettering av min startsats till den planerade spårplanen via SCARM. 

Och jag som ännu inte byggt färdigt hela bordet, men det står en skinnfåtölj där en del av bordet skall stå och enligt planen skall vissa ej-skinnfåtöljer i källaren slängas på torsdag då grovsop-lastbilen kommer. Då blir det plats att ställa ner skinnfåtöljen i källaren och jag kan snickra vidare på bordet 🙂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

stickanw
2018-05-22 18:50
#13

5000 :- ! Det blir ändå inte så många meter eller hur.

Annons:
starhawk
2018-05-23 07:37
#14

Nä meterkostnaden är väl rätt saftig!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ROBBAN68
2018-05-23 08:30
#15

Jag besökte Miniatyr Kingdom i Kungsör i helgen. Ett måste för alla MJ intresserade! Anläggningen är klar till 1/3 och har i nuläget 300 meter spår och 59 tåg rullande! Det var inte så många där så vårat lilla gäng fick se allt. Gå bakom banan och se dom sex våningar med rangergård "under jord" så att säga. Fick även se verkstan där dom satt och målade alla figurer och byggde husen. Just nu håller Globen på att byggas! 1.2 meter i diameter…..

Sorry för lite O.T.

MVH//Robert C

starhawk
2018-05-25 07:34
#16

#15: Det där var väl inte OT 🤔

Igår bar vi ut två fåtöljer och en fotpall till grovsop-bilen. Brorsan tog hand om skinnfåtöljen så den oskadade fåtöljen får stå kvar i källaren som reserv. Det blev väldigt gott om plats där andra bordet skall upp så nu vet man vad man skall göra till helgen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

pelle68
2018-05-27 17:57
#17

Modelltåg är en härlig hobby men pengarna rullar lätt iväg. Besök en leksaks-/hobbymässa och leta begagnad räls vilket sparar många slantar. Jag var på många i hela södra Sverige men vet inte vilka som finns kvar. Det har gått åtta år sedan sist men Helsingborg var bäst på den tiden.

starhawk
2018-05-28 07:50
#18

För sent! rälsen kom i lördags.

Jag har nu sågat ut fallbryggan på bord 2 och igår tog jag en överbliven planka och gjorde ett par kryss stag fram på hjärtbordet. Jäklar vad stadigt det blev på den ledden 🙂 Nu gäller det att få tag på ett par plankor till för sidorna, tror inte det behövs nåt där bak på bordet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: