Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 869 ggr
Tjalle58
2018-05-03 19:46

Köl

Jag igen som bara bubblar av frågor 😃

Bör man absolut fräsa ut kölen  efter att markerat Bearding-line eller är det överkurs? Jag har tittat på youtube och ser att somliga gör det och även i instruktionen som Petzon delade länk till.

Annons:
bommen99
2018-05-04 04:34
#1

Eftersom jag inte förstår vad som menas med fräsa ut kölen och Bearding-line, får jag i stället svara på din fråga ang verktyg. Ursäkta trådkapningen….

Verkar lite väl enkelt att svara med ett av de 3 alt (köp-sådär-köp inte).

Beror på vad det är för verktyg som avses, Proxxon har "i regel" bra kvalité på sina produkter så vitt jag kan bedöma (har ju inte hållit i alla.🤓..) men inte de billigaste. Det finns mist lika bra och kanske billigare produkter från andra tillverkare -beroende på vilken sort som avses. 

Rådet blir, köp inte på nätet om du inte känner till verktyget (har hållit i det eller fått bra rekommendationer). Jag har köpt både mkt dåliga och mkt bra verktyg på nätet.  

Häromdagen köpte jag en liten sidavbitare som såg fin ut från 7Eleven, käften gick av då jag klippte av en 2 mm träribba!😮 Köper man verktyg från  7Eleven får man nog skylla sig själv

 Annars gäller ju: okulärbesikta - vrid o vänd - fingra på - prisvärt - etc

MarkusN
2018-05-04 11:27
#2

Jag ska erkänna att jag ofta tagit de genvägar många säger absolut nej till. Ibland har det fungerat bra, men något mer ofta så straffar det sig istället och då är det inte alls kul längre.  

Risken av att "gena" förbi bearding line varierar väl till viss del med skrovformen, men läxan för mig (till slut) är att det är senvägar att hoppa över. I mitt nuvarande (väldigt långsamma bygge, som inte ens sett dagens ljus på forumet än) har jag ansträngt mig själv att vara noga med både bearding line och rabbet line och allt vad det kallas . Belöningen är att jag tycker jag har ett snyggare bygge, ett hållbarare bygge och upplever att jag har mer kontroll över min plankning. 

Så från en som ånga gånger hoppat över det - Ja, man bör ta sig i kragen och alltid göra sina lines :-)

bommen99
2018-05-04 14:53
#3

Aha, nu tror jag mig förstå detta med bearding line (och  rabbet line). 

Om man skall fräsa ut kölen eller inte beror nog på. Jag brukar i stället tillverka en extra "spant" som plankorna ligger emot (man får justera plankorna mot denna "spant" samt mot kölen så de passar bra ihop liksom (är detta rebbet line??)

Bearding line borde då vara den linje som plankorna ligger efter, alltså en, i förhållande till kölen, vågrät linjen där avståndet mellan plankorna och kölen blir lika under bordläggningen.

Inte helt osannolikt, snarare troligt,, att jag blandat ihop begreppen och bara yrat 🤪

Tjalle58
2018-05-04 20:58
#4

Tackar för svar. Det där med undersökningen ang. Proxxon var nog en miss ja. Bättre att skapa diskussioner. Nåja, då har jag provar det 🙂. Det betyg du ger bommen99 är gott nog, jag har sett youtubevideos där dom (proffsen?) använder de verktygen.

Jag kommer nog att börja fräsa ut skrovet i fortsättningen fast det där med extra spant låter ju intressant. Antar att du menar en  planka som man tar bort sen?

bommen99
2018-05-05 03:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4. Den extraspant, eller vad man nu kallar den, sitter kvar. Plankorna fasas in mot denna spant samt mot kölens krökning. Lite "pill" i början men det lönar sig då man får en rak och stabil linje mot kölen

Upp till toppen
Annons: