Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2028 ggr
Tjalle58
2018-04-30 18:17

Träslag

jag har köpt en modell där bordläggningen är av 3 mm fururibbor (Pine är väl furu). Dom går av för ingenting. Kommentarer kring detta?

Annons:
[PeterTM]
2018-04-30 18:58
#1

Pine betyder bara tall, inte nödvändigtvis furu. Varifrån kommer modellen? Det kan ju vara en art av tall som är vekare än vad furu är. Jag bygger inte längre modeller pga skadade händer, men jag skjuter båge och till den klenaste bågen jag har, använder jag 8 mm furuskaft utan problem.

Tjalle58
2018-04-30 19:47
#2

Det är Billing Boats. Det kanske är nån gammal självdöd tall 😂. Jag tror jag får beställa ribbor i annat träslag. Det tråkiga är att det blir ganska dyrt 😕. Hmmm.

Tjalle58
2018-04-30 21:34
#4

Cornwall har det mesta, det är bara lite lång leveranstid. Billiga är dom också, åtminstone på båtar. På lister också såg jag nu.

rocc1
2018-05-01 12:30
#5

Har du testat att basa dom,dvs hålla dom i ångan över kokande vatten en stund.

ubjs
2018-05-01 16:10
#6

Man kan lägga dom i varmt vatten i ca 30 minuter också. Jag har en särskild lödpenna med en ganska stor rund klump i änden som jag böjer planken över. Det finns många olika sätt. Jag såg någon som använde ett strykjärn.

Annons:
bommen99
2018-05-02 05:16
#7

När du skriver "är av 3 mm fururibbor" så antar jag att du menar bredd och frågan då blir, vad är tjockleken?  (jag föredrar 1,5 x 4 mm)

Tunna plank borde ju vara lättare att böja än tjocka, men kvalitén är nog viktigare!! 

Det är inte så ofta jag behöver vattna mina brädor, bara då det är väldans kurvigt o då kör jag som #6, hett vatten ca 30 min. Jag har hitintills köpt från AliExpress / Model Online Hobby Shop. Bra lister men måste förvaras/behandlas lite speciellt annars blir det "solkurvor" Fraktkostnaderna och tull gör det dock mycket dyrare till Sverige 😮 

Jag skall kolla Cornwall då deras priser verkar lägst. Kollat på Lime Strip och undrar vad det är för träslag (citronträd…??)🤔

petzon
2018-05-02 22:14
#8

Lime är det engelska namnet på lind. Tycker personligen det är för mjukt, blir lätt märken. Funkar dock bra som första bordläggning vid dubbelplankning, men lägg iså fall hårdare trä exempelvis lönn eller päron som andraplankning. Lind dammar något otroligt när man slipar det och dammet är så lätt att det svävar länge

bommen99
2018-05-03 13:04
#9

#8.  Anade att det inte var citronträd.. Håller med ang lind, det är lite mjukt. Jag har best lite olika sorter från Cornwall samt Model Expo. Återkommer i "nytt i verktygslådan"

Tjalle58
2018-05-03 16:30
#10

Ribborna är 3 x 1 mm så dom är tunna. Men jag kollat på videos på Youtube och läst manualen som Petzon tipsat och en bidragande orsak KAN vara att jag slipat spanten för dåligt. Varmt vatten i all ära men på denna båten kändes det som att det inte skall behövas. Och dom knäcktes väldigt lätt utan förvarning. Jag håller på att lära mig den hårda (dyra 😂) vägen.

Upp till toppen
Annons: