Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1070 ggr
Tjalle58
4/27/18, 9:52 PM

Slipning av spant

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En undran till. Hur mycket bör jag slipa spanten innan jag börjar bordlägga? Räcker det med att fasa kanten eller måste jag slipa så att hela ytan blir plan? har jag tagit för lite på denna bilden? (Som f.ö. är starten till Lady Nelson)

Annons:
Tjalle58
4/27/18, 10:36 PM
#1

Kollade runt på inlägg och petzons svar till UBJS angående plankning. När jag kollade bilderna du lagt upp UBJS så tänkte jag att "jag får nog slipa lite mer, ja". Sen säger Petzon att DU nog bör slipa lite till, vilket borde innebära att jag varit på tok för försiktig med slipningen av spant. Detta forumet är verkligen bra, och tack till alla duktiga som står ut med oss nybörjare :)

ubjs
4/28/18, 1:48 PM
#2

Jo, om jag förstått det hela rätt så ska plankan ligga mot hela spantet så du bör slipa mer. Kul att du också visar ditt bygge, mitt har stått lite still ett tag nu men jag hoppas få tid till att fortsätta snart.

bommen99
4/28/18, 2:04 PM
#3

Man kan ju slipa spanterna innan man limmar fast dom i kölen,,,, men det brukar inte bli helt rätt. Man måste nog prova att lägga en planka och först då ser man hur mkt som ligger dikt an mot spanten. Jag tycker inte att plankan behöver ligga till 100% dikt, men så bra som möjligt utan att man lägger  alltför mkt tid på detta.

Ser att du inte slipat spant nr 3 från vänster, det bör du nog göra och kanske en lätt fasning på den 4:e också.

Tjalle58
4/28/18, 7:32 PM
#4

Jag har tittat lite på era byggen ubjs och bommen99 och jag är inte på er nivå än men övning ger träning :). Tack för tips. 👍

MarkusN
4/29/18, 10:15 AM
#5

Håller helt med om vad Bommen skriver i #3

Helt 100% har jag aldrig fått till det, snarare 80 ;-) men jag försöker också låta en provplanka bestämma, genom att efterhand som jag slipar ner, lägga på den och se hur bra den "följer med". Det är inte alltid så spännande, men du har igen det i kommande byggsteg (likaså blir det kämpigt längre fram om du låter bli…)

Upp till toppen
Annons: