Annons:
Etikettmodelljärnväg-mj
Läst 2014 ggr
ubjs
4/26/18, 9:42 AM

Bygga av en smalspårsgodsfinka i H0

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat bygga på en mässingsbyggsats från Rimbo Grande.

Här är några av delarna.

Annons:
ubjs
4/26/18, 9:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här är delen som bildar underdelen av golvet och långbalkarna. Dom små punkterna är etsade och man trycker med någonting skarpt i dom och på andra sidan får man då något som liknar en nit.

I bockverktyget bockar jag ned långbalken.

ubjs
4/26/18, 9:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är den övre delen av golvet sedd underifrån, dom små spröten ska bockas in mot långbalken på den andra delen och sedan ska båda delarna lödas mot varann.

ubjs
4/26/18, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Här är den nedre delen igen. Den smala kanten av långbalken har jag bockat bit för bit med tången, jag lyckades inte använda bockverktyget till den delen eftersom den är så smal.

ubjs
4/26/18, 9:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en lagergaffel, den ska bli vickbar för bättre gångegenskaper. Den andra lagergaffeln blir fastlödd. Axelhålen brotchar jag upp så att hjulen löper lätt.

JaguarMkVII
4/26/18, 12:06 PM
#5

Jag är inte modelljärnvägare men alla de här mässingbyggsatserna är så lockande så det är inte sant…

wooderson
4/26/18, 4:41 PM
#6

Häftigt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
ubjs
4/29/18, 10:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Byggt en del på vagnen. Den är lite enklare än dom flesta liknande byggsatser eftersom korgen är i plast. Det vanliga är att även korgen är i mässing.

Plastkorgen är här bara tillfälligt monterad för att se hur fotstegen passar.

ubjs
4/29/18, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

En bild på enbart underredet. Det saknas en del delar, bla fjäderpaket och koppel.

JaguarMkVII
4/30/18, 9:45 AM
#9

Keep 'em coming…

ubjs
5/1/18, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Nu har den fått hjul och axelfjädrar och ett koppel. Ett koppel till och underredet är färdigt. Sedan ska korgen detaljeras med bla räcken.

Upp till toppen
Annons: