Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2675 ggr
Tjalle58
4/6/18, 7:47 PM

Spackel

Jag spacklar med nåt spackel jag köpt på Jula, lättslipat och bra men när jag sedan torkar av båten med ett en fuktad trasa så verkar det som att vattnet löser upp spacklet (verkar det som). Är det bra eller dåligt? Vad ska man ha för spackel ?

Annons:
Banjoman
4/6/18, 10:09 PM
#1

Det beror på vad du spacklar i vilket ändamål!

Jag använder vanligt lättspackel (Polyfilla brukar jag köra med) för mindre spacklingsjobb där jag inte är rädd för att det skall bli utsatt för väta.

Till större ytor som skall tåla det mesta kör jag med ett tvåkomponents bilspackel (Isopon P38 brukar jag använda, men det finns många andra). Det luktar pekka och är småkladdigt att applicera, men ger starkt och snyggt resultat.

För riktigt finlir är mitt favoritspackel utan tvekan Milliput! Också tvåkomponent, men epoxybaserat; har lång torktid, kan fås i det närmaste helt slätt redan innan det härdat, och när det en gång härdat är det starkt och kan bearbetas på alla upptänkliga vis.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Tjalle58
4/7/18, 8:06 AM
#2

Jag tänkte mest på att spackla skrovet så det det får man väl kalla stora ytor i dom här sammanhangen.

Banjoman
4/7/18, 9:37 AM
#3

Man fattar, man förstår! Till en statisk modell som din hade jag kört med vanligt lättspackel/snabbspackel, typ Polyfilla (eller vilka fabrikat du nu lätt kan få tag i) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/7/18, 9:45 AM
#4

Det jag brukar använda är alltså Polyfilla Träfiller Fin, men hittar du inte det hos din lokale handlare finns det säkert fullt jämförbara produkter av andra fabrikat …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/7/18, 9:50 AM
#5

Mittåt! Då jag bor och handlar i Belgien är det svårt att jämföra produktnamnen rakt av. Det jag borde länkat till, och som jag alltså brukar använda heter Polyfilla Snickerispackel i Sverige … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/7/18, 10:03 AM
#6

Hej Tjalle.  I princip använder jag bara 2 K bilspackel, undantag då det bara rör sig om en liten "dutt", då är det Tamiya´s tuber, grå eller vita som gäller. Nackdelen med bilspackel är ju att man alltid gör en för stor blandning, dessutom blandarman i för mycket härdare. 

I regel så finns det bara på 1/2 och 1 kg fp. Man kan ju göra eget spackel också, t.ex. med recin (epoxy 2 k) med krita. Fast det blir hårt som glas, men billigt. Använde detta till en av mina större båtar (1:1) i kölen samt slingerkölarna

Annons:
Tjalle58
4/7/18, 10:16 AM
#7

Tackar för respons. Det verkar som om att billigt Jula-spackel kanske inte är det bästa man kan använde 😃

rocc1
4/7/18, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Till skrovet använde jag sprutspackel för att få till den sista finishen.

bommen99
4/7/18, 12:13 PM
#9

#8. Sprutspackel är superbra och bra att den numera finns i sprayflaska. 

På "min tid" fanns den bara för färgsprutor och så är tyvärr fallet här. Nu vet jag inte ngt om just Hagmans, men sprutspackel brukar vara lättslipat

Tjalle58
4/7/18, 1:40 PM
#10

Måste prova sprutspackel, det verkar jätteintressant. Det visar att den finns på Jula i Varberg (där jag bor) så det bär iväg direkt och handla :)

bommen99
4/7/18, 2:57 PM
#11

Ok Tjalle, men sprutspackel är inget spackel som direkt fyller ojämnheter. Det är bara till för att täcka porer och repor i spacklet du använt för att dölja ojämnheter. Efter att man sprutspacklat och slipat detta så får man en superfin och jämn yta för toppfärgen

Om inget annat sägs på burken så brukar man lägga 2-3 lager

rocc1
4/7/18, 5:36 PM
#12

Det är precis som bommen säger, det är till för att få till det allra sista i slutfinichen och få en fin yta att måla på.

Tjalle58
4/7/18, 5:50 PM
#13

Tack för tipset om sprutspackel, kanon! Jag förstod det när jag testade att det är mer som en finish men det var verkligen riktigt bra så det kommer jag att använde i fortsättningen just som finish då.

Annons:
Xerxes Caesar
6/30/19, 11:57 AM
#14

Återuppväcker en gammal tråd här, Är det någon som ha erfarenhet av  träspackel för parkettgolv? Jag tänker då på Ages Träspackel - kan det funka?

dotcom1234
8/21/19, 9:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Ett bra spackel som ja använder till mina F2 byggen PP100   plastic  padding tänkt att spackla bilplåt men funkar bra till vattengående båtar oxå ..har tidigare sålt på tub sälj nu i burkar med härdare på liten tub

Upp till toppen
Annons: