Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1360 ggr
jonatand69
2018-03-27 21:23

Torktid

Hur länge väntar ni mellan dom olika strykningarna när ni lackar trämodeller? Sandpapprar ni bara mellan första och andra strykningen eller hur gör ni? Det finns ju roligare saker att göra än att titta på när lack torkar… 😂

Annons:
bommen99
2018-03-28 07:34
#1

Är ytan superfin så kan man kanske skippa mellanslipning. Tunna skikt vått -i - vått. Med vått-i-vått med mina färger innebär ca 5 -10 min mellan skikten (inte torrt men lite klibbigt).

För att få en superfin yta:

Efter att man slipat o slipat o slipat… (exempelvis med 180 - 400 - 600 korn) och ytan verkar len som en barnkind, så kan man försiktigt torka ytan med en fuktig trasa så att trä-fibrerna reser sig. 

Därefter, då ytan är torr, slipar man med exempelvis  800 korn eller finare. Då får man (oftast) en superfin yta. Har man möjlighet så torkar man med en silikon-borttagningsvätska så att feta fingeravtryck försvinner (billackerings-pryl), dessutom ser man då nästan vilket resultat lackeringen får (fuskslipningar syns bättre!). 

Har man nu åstadkommit en klanderfri yta kan man lägga ett antal lager klarlack, vått - i vått, men det skall vara tunna skikt..

Nu är det naturligtvis inte fel att också mellanslipa en redan superfin yta med fint slippapper, men på små ytor så kanske det inte ger samma resultat som exempelvis på en bil.. Om man nu absolut vill mellanslipa så är mitt tips detta . Lägg 2 lager tunna skikt - mellanslipa  - ytterligare 2 tunna skikt - mellanslipa en gång till - slutligen 2-3 lager tunna skikt .

Då man är klar med ett moment, t.ex. som i ditt fall, däcket, brukar jag lägga en sorts skyddslack och som som namnet antyder, skall det skydda ytan från repor, färgspill och annat otyg som alltid hamnar på ytan. 1 - 2 lite tjockare lager brukar räcka. När man börjar se ljuset i tunneln, alltså nära att vara klar, så slipar man ner den gamla klarlacken o repor, färgfläckar, lim etc. försvinner och man lägger slutlackering med 2-3 tunn skikt

Detta är ett exempel på "mina" metoder,  naturligtvis finns det andra metoder som funkar bra. Till saken hör nog också att jag bara använder billackeringsfärger som spädes med lösningsmedel. Torktiderna för de färger jag använder är att de är sliptorra efter 30 minuter.

jonatand69
2018-03-28 14:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Tack Bommen… Då har jag nått att gå efter… 👍 Jag har nu lackat nedre däck några gånger och jag har oxå sågat ut alla "tvärbalkarna" och torrpassat dom. Ska åka iväg och se om jag hittar ett 0.6-0.7 borr till nubben som ska i däcket innan jag kan limma balkarna. 26 grader i skuggan här idag så det är riktigt skönt att sitta ute i skuggan och pyssla lite… 👍🌴🌞

jonatand69
2018-03-28 14:36
#3

Ops… Detta hamnade lite fel men det är nog ingen fara… Skickar in det till byggbloggen sen med… 😀

bommen99
2018-03-28 16:18
#4

Är tvärbalkarna dom som skall hålla övre däcket (plankorna sedan)? Varför nubb till däcket?

Skulle vara tacksam om det bara var 26, här tenderar tempen över 35. Fläkt är ett måste och kanske därför en massa småsaker bara försvinner med luftdraget..😃

jonatand69
2018-03-28 23:16
#5

#4

Jag skrev vidare i La Atrevida tråden 👍

javascript:nicTemp();

Upp till toppen
Annons: