Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2579 ggr
jonatand69
2018-03-25 14:37

La Atrevida 1779

När jag var ung så byggde jag en del plastmodeller och då mest amerikanska bilar och lite stridsplan. Efter det så byggde jag några större rc-plan för ca 12 år sedan sen har det inte hänt nått alls på modellfronten. 

Nu har jag dock blivit sugen på att börja bygga nått igen och det är äldre skepp som just nu intresserar mig mest så jag har googlat runt en hel del efter nått intressant bygge att börja med då jag inte har nån erfarenhet av modellskepp över huvudtaget.

Jag har i dagarna fått hem modellen som jag tillslut bestämde mig för att försöka mig på. Det blev La Atrevida från "Disarmodel", en kanonbåt som användes runt Gibraltar back in the days…

Jag flyttade till Spanien för några år sedan och jag gjorde mig av med ALLA vertyg och annat som man hade i sitt "hobbyrum" så jag har fått börja om från helt från början här nere så jag får helt enkelt handla på mig det jag behöver efter hand… 🤔

Dock har jag inget hobbyrum längre som jag hade i Sverige men jag har ju möjlighet att sitta och bygga en hel del ute på terrassen den större delen av året, som idag t.ex… soligt, lite blåsigt och 20 grader i skuggan… Helt ok för att sitta ute och slipa och pyssla lite… 👍☀️

Med tanke på min okunskap när det gäller modellskepp så kommer jag nog behöva en del råd och tips på vägen… 👋
Dumt kanske att jag inte valde ett för nybörjare men jag gillade detta skeppet så därför valde jag det trots att det står att det är för medium-skillade byggare… Vi får se hur det här slutar… 🤪

Lite info ang La Atrevida för den som är intresserad:

Den stora Antonio Barceló designade kanonbåtar under den stora belägringen av Gibraltar av 1779, som visade sig vara formidabla motståndare trots sin ringa storlek.
Snabb, beräknande och beväpnad med en stor trumma 24 (24 pdr) i fören, dess effektivitet var avgörande striderna nära kusten, särskilt i lätta vindar och stiltje sedan flyttade både segel och åra, attackerar fienden från deras döda vinklar utan det kan svara på hans riktiga eld.

Longitud : 700mm.
Altura :540mm.
MAnga : 270mm.
Escala: 1:30

Annons:
rocc1
2018-03-25 22:37
#1

Vad kul en träbåtsbyggare till, välkommen hit. Ser ut att vara en fin modell, ser fram emot många bilder.

rocc1
2018-03-25 22:37
#2

Vad kul en träbåtsbyggare till, välkommen hit. Ser ut att vara en fin modell, ser fram emot många bilder.

mike gbg
2018-03-25 22:48
#3

Välkommen hit

jonatand69
2018-03-26 11:10
#4

#2
#3
Tack så mycket… :-)

När jag fick hem modellen så upptäckte jag direkt att ankaret var i 1000 delar… Ja kanske inte 1000 men iaf fler delar än det borde. Det var nog mest otur att dom lagt den stora kanonen tillsammans med ankaret som är i lite skörare material som var anledningen till att det var trasigt men jag skrev iaf till affären där jag skickade efter modellen och berättade om ankaret och dagen efter fick jag hem ett nytt utan problem. Även modellen fick jag hem på en dag… Sånt gillar jag… 👍

ubjs
2018-03-26 12:29
#5

Ja, bra service. Kollade lite på Disamodel och jag gillade cross section-modellen. Nu är jag själv nybörjare på detta med trämodeller men skrovformen ser inte så svår ut tex. Jag försökte söka lite efter bilder på någon som byggt modellen men hittar inget, Disamodel kanske är lokalt spanskt och man behöver söka på spanska forum i så fall.

jonatand69
2018-03-26 15:04
#6

#5 

Jag hade samma problem när jag sökte på La Atrevida… Hittade typ inte nått inte ens när jag sökte på spanska. Däremot när jag söker på modeller från Artesania Latina som oxå är spanskt hittar jag massor så jag vet inte varför. Jag tycker det verkar bra det jag har sett och kännt på än sålänge här…
Byggbeskrivningen är oxå helt ok tycker jag vilket jag var lite orolig för innan jag bestämde mig just för att jag inte hittade nått om modellen. Visste inte om det bara var på spanska eller om det fanns engelska med oxå vilket Disarmodel hade sett till att det gjorde. Spanska, engelska, franska, italienska och tyska följde med denna satsen… 👍
Jag fick med en fin färgbeskriving samt en 1:1 bild på skeppet framifrån och ovanifrån så man ser hur det SKALL se ut… 😉

Här är en sida från beskrivningen hur den ser ut… 

Annons:
MarkusN
2018-03-26 21:03
#7

Välkommen till forumet och träbyggandet!

Ska bli kul att följa ditt bygge och intryck av Disarmodels byggsats. Som du säger finns det inte mycket om märket på nätet. Det behöver du inte vara orolig för, jag tror det beror mycket på att de är relativt nya på marknaden - medan en aktör som Artesania varit med betydligt längre. Jag har för mig att Disarmodell bara ett par år tillbaka inte hade mer än ett par tre modeller i sitt utbud. Så egentligen inte så konstigt att de inte fått så mycket uppmärksamhet. 

Tycker inte du ska känna någon oro över att inte ha valt en "nybörjarmodell". Det finns inte ens enhetligt begrepp (eller åsikt) om vad detta skulle vara. Olika tillverkare, eller försäljare har sina helt egna definitioner av vad som är lämpligt för nybörjare. Grunderna för hur du tar dig an en segelfartygsbyggsats i trä är egentligen alltid desamma. 

"Svårigheten" handlar mest om balansen av hur mycket tålamod och glädje du som person har i omfattande och repetitiva moment. Det är så att säga inte "svårare" att planka regalskeppet Wasa än en spansk kanonbåt - det handlar om hur många gånger du måste göra samma moment med ett antal plankor och låta det ta den tid det tar. Personligen tycker jag plankningen av skrovet är det tråkigaste momentet och vill bara komma vidare - medans någon annan här på forumet kan tycka att det är det roligaste momentet i hela bygget och söker perfektion i varje sliptag ;-) Min poäng: Inget företag kan klassa detta (dig)  i en svårighetsgrad. 

Jag tycker i alla fall du har valt en utmärkt återfallsmodell och ser fram emot byggrapporter :-) 

Här finns en kort men förhoppningsvis intressant och relevant bakgrund till din typ av kanonbåt: https://en.wikipedia.org/wiki/Action_of_19_January_1799

jonatand69
2018-03-27 02:16
#8

#7
Tack för välkomnandet… 👋

Aha, visste inte att Disarmodel var nya i branchen… Dock har jag gissat att Artesania varit med ett tag med tanke på att jag läste att dom varit med och tagit fram den senaste Vasa modellen fast för nått Italienskt företag… Tror det var nått sånt iaf… 🤔
Jo det är väl så med svårighetsnivån att det är lite vad man går efter… Jag är ganska så envis och har (tycker jag själv) bra tålamod… 🤐Så jag hoppas att det inte ska vara FÖR stora problem iaf… Skulle det vara det så får jag ju fråga här i forumet vad jag ska ta mig till… 😊

Jag har än sålänge monterat spanterna och förstärkningen i fören samt plankat nedre däck klart. Jag har slipat, spacklat och struckit på första lagret lack nu ikväll.
Jag vet inte hur noggrann jag ska vara med tanke på att man knappt kommer se det däcket… 😃

jonatand69
2018-03-27 08:13
#9

#7

Glömde tacka dig för länken… Tack tack !!! 👍

jonatand69
2018-03-28 23:15
#10

#4 av: bommen99

Är tvärbalkarna dom som skall hålla övre däcket (plankorna sedan)? Varför nubb till däcket?

Skulle vara tacksam om det bara var 26, här tenderar tempen över 35. Fläkt är ett måste och kanske därför en massa småsaker bara försvinner med luftdraget..Skrattar
************************************************************

#4
Japp dom som jag bara lagt på löst på bilden… 

Hahaha ja ni har det för bra där borta… Det har varit en ovanligt kall vinter här så det är riktigt skönt att tempen är på väg åt rätt håll igen iaf… 👍

Det är ju nubb i däcket i beskrivningen… 🤔
Borde det inte vara det ? Är det inte bara en utseende pryl ? 
Jag har ju inte byggt fartygsmodeller innan så säg om jag gör nått tokigt… 😊😃

bommen99
2018-03-28 23:51
#11

Om jag fattat det rätt så kommer ju undre däcket knappast att synas, så varför "krångla till" det med nubb.. Dessutom blir det pillrigt att få dit små nubb så att det ser bra ut, borde alltså vara 2 st i bredd för att det skall se "naturligt" ut. Kan en dutt med svart finspetsad tusch-penna vara ett alternativ?

jonatand69
2018-03-29 01:22
#12

#11 

Ja det är sant… Det är bara 3 fack om man säger så som kommer vara öppna.

Är dom inte lite för smala för 2 nubb / planka tro… 🤔

Så här ser det ut i beskrivingen… 

bommen99
2018-03-29 06:06
#13

Jo, alldeles för smala för 2 st/planka och ritningen beskriver ju bara 1 st/planka också. Om man nu vill hålla sig till någotsånär verklighetsliknande så tror jag inte att man i verkligheten hade 1 spik/planka, då skulle plankan förmodligen skruva sig. Men men, alltid upp till "byggmästaren" att bestämma vad som ser bra ut. 

Tycker att du gör som du vill

Annons:
ubjs
2018-03-29 09:33
#14

Jag har ingen aning om hur man ¨ska¨ göra men surfa runt och kolla på liknande däck från samma tidsperiod. Spontant så instämmer jag med bommen, det känns fel med ett stift per plank.

På det här forumet finns det massor av byggloggar, https://modelshipworld.com/

En grej jag märkt med skeppsbyggsatser är att det är lite si och så med skalariktigheten, grejer är ofta överdimensionerade. Stiften är 0,7 mm x 30 = 21 mm, vet inte hur bra det stämmer med verkligheten? Ibland är det bättre att strunta i detaljer om dom blir för stora i den skala man bygger. Vill man ha stift av något slag så finns det metalltråd från 0,3 mm och uppåt.

jonatand69
2018-03-29 11:18
#15

#13
#14

Jo det är ju sant… Ja dom hade antagligen vridit sig om bara 1 på riktigt.

Slalamässigt så är nubben nog jättestora kan jag tänka mig… :-P
Jag ska definitivit surfa runt lite och titta innan jag bestämmer mig hur jag ska göra.

Jag kanske provspikar nån rad där det inte kommer att synas så får jag se vad jag tycker… Om inte annat så OM jag spikar så får vi se det som träning inför förhoppningsvis flera skeppsbyggen i framtiden… Detta är ju som sagt mitt första så allt extra jag gör är ju positivit i träningssynpunkt… 

Vilket fall som helst så kommer jag ha med alla era tankar och svar i huvudet så jag är öppen för allt så jag är glad att ni skriver… 👍 Även om jag inte alltid kommer att göra som jag blir lärd… 😃

För den som är intresserad av hur pryllådan ser ut som följde med denna modellen från Disarmodel så kommer en bild på det här… 

jonatand69
2018-03-29 11:21
#16

Mycket av det som är med i byggsatsen som är i mässing skall vara svarta sedan. Jag har sett i flera byggtrådar här att ni svärtar ner dom i nån vätska. Kan nån förklara vad och hur själva processen går till… 👍

jonatand69
2018-03-29 21:04
#17

Jag har nu testat att sätta i nubb där det ändå inte kommer att synas sen. Jag har oxå tänkt att testa Bommens tips med en fin spritpenna nånstans där det inte syns sen får jag se vilket som passar bäst.

Dom första nubben jag tryckte i (2 från varje håll) var jag inte så nöjd med för skallarna sticker upp lite. Jag testade sen på dom övriga alltså dom i mitten i den raden att göra en liten försänkning för skallen så den kommer ner i samma nivå som plankorna och det blev mycket bättre.

Nu skulle jag egentligen vilja ta ut dom första nubben så jag kan försänka även dom men HUR gör man det på bästa sätt utan att förstöra plankan/lacken FÖR mycket… Har ni några specialknep för att få ur nubben på ett bra sätt ?

De gör ju inget om det inte går att få ut dom eftersom det som sagt inte kommer att synas men kan vara bra att veta hur man gör… 

Banjoman
2018-03-30 12:08
#18

#10 Nubben är avsedda att representera de träplugg som på ett riktigt däck täcker hålen för plankornas fästanordningar mot däcksbalkarna.

På ett träfartyg borrar man först ett smalare hål rakt igenom däcksplankan, lagom för att den spik eller bult med vilken plankan skall fästas i balken skall kunna gå igenom utan att spräcka plankan men ända sitta med god hållfasthet.

Sedan skär man ut en bredare plugg från ovansidan en bit ner i plankan, så att spik- eller bultskallen med god marginal inte sticker upp ovanför plankan.

Sedan spik eller bultar kommit på plats slå man i en träplugg överst i hålet så att den sitter tajt och hårt fast; slutligen hyvlas pluggen jämn med plankan. Dtta ger ett slätt däck med väl dolda och skyddade plankinfästningar, men skapar också det mönster av pluggar i däcket som din modell söker återge med nubb.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

jonatand69
2018-03-31 00:46
#19

#10

Aha… fattar precis… 👍

Det är fascinerande hur skillade dom var förr i tiden och med tanke på verktygen dom hade… 🏆

jonatand69
2018-04-01 10:06
#20

Påsk är ju den största helgen här i Spanien och allt är stängt typ så jag har inte fått tag på en sån tunn penna för att testa hur det blev att måla utseendet av spikarna och eftersom det har varit kanonväder nu i påsk så har jag varit lite byggsugen så det blev att borra alla hålen (vågade inte chanska att bara trycka i spiken) så först borrade jag alla hålen och sedan borrade jag alla hålen igen med ett 0,5mm större borr än det första bara för att få ner spikhuvudet såpass att dom inte sticker upp nått alls. Efter det slipade jag däcket igen och sedan har jag lackat det några gånger till och anser att jag är klar med nedre däck… 🙂

Annons:
bommen99
2018-04-01 10:17
#21

Rakt och snyggt. Bra idé att borra ur för skallen. 👍

Jag har försökt med tandpetare i stället för nubb, både för däck och bordläggning. Blev ganska ok förutom att tandpetare här är tillverkade av bambu som har massa små kanaler invändigt vilket inte ser så bra ut

jonatand69
2018-04-01 22:31
#22

#21
Tack så mycket… Jag var ganska petig och la lite extra tid med förhoppning att det skulle bli bra… 🙂

Det blev en skön dag med pyssel på terrassen så jag har blivit klar med spanterna eller vad det heter… 😐

jonatand69
2018-04-01 22:32
#23

Så här ser det ut just nu… 

bommen99
2018-04-02 04:37
#24

Ser bra ut och likaså din uteplats. Men du lär nog behöva byta ut sittdynorna mot någon annan kulör än vit om du skall fortsätta använda uteplatsen som bygghörna😃

jonatand69
2018-04-04 16:54
#25

#24
Tack så mycket bommen99… 🙂
Hahaha… Ähh dom dynorna har varit med ett par år nu och frun vill ändå köpa nya så det är lugnt… 😇

Nu hände nått tråkigt… Men det är ju ingen ide' att sura utan bara lösa det men hur ? 
En av spanterna lossnade i limmningen.
Från den spanten till sista spanten (den på akterspegeln) så går däcket upp lite vilket jag försöker visa på bilden här men jag tyckte det var så lite så det kändes inte som plankorna var nått ansträngda men tydligen var dom det…
Borde jag plocka bort alla plank igen och blötlägga dom en och en innan så dom formar sig bättre eller har ni nån lättare ide' ? 🤔
Misstänker att om jag försöker få spanten på plats igen så är risken ändå väldigt stor att den kommer att släppa igen på grund av spänningen som blir i trät där det går uppåt.

bommen99
2018-04-04 17:37
#26

Första frågan blir: vad använder du för lim? Tror inte du behöver lossa några plankor. Ett superlim samt kanske  borra litet hål, droppa in lite lim, knacka in en tandpetare i hålet. Blir en jäkligt stark fog. Men först, kolla limmet, jag använder nästan bara tjockare cyan-lim som sitter som f…n. Går även med "standard-cyan" men det har en tendens att liksom flyta bort från objektet 😮

jonatand69
2018-04-04 18:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#26 Låter som en mycket bättre idé än att ta bort alla plankorna igen… 👍 Jag använder typ BARA trälim (vitlim) 🙄 Jag har detta limmet hemma är det sånt du menar? Det är ju lite tjockare än sånt lim som jag kallar för superlim… 🤔

Annons:
bommen99
2018-04-05 04:11
#28

Uhu är ju ett känt märke, men då jag använder trälim så blir det typ "vanligt" och mkt billigare än Uhu. De lim jag kallar för "superlim" är cyanoacrylat. Normal säljs den tunna (som här kostar ca 10 ggr mindre än i Sverige).  Jag köper den lite tjockare från : http://modelexpo-online.com/insta-cure-gap-fill-ca-glue-1-oz. Eller : https://www.amazon.com/gp/product/B0000DD1QQ/ref=ox_sc_act_image_2?smid=AAJLPU4ZU1A5U&psc=1. På den sista sidan finns också en accelerator till alla CA lim. Bra till den tjocka då den tar lite längre tid att stelna. Det finns även en variant på Alfa hobby i Sverige

jonatand69
2018-04-05 10:35
#29

#28

Det jag visade på bilden (UHU) var det som jag undrade om det var sånt du menade… 🙂
Jag använder oxå billiga vitlim som dessa t.ex… Kostar bara ca 1 euro och funkar OFTAST jättebra men… 

jonatand69
2018-04-05 10:36
#30

Inatt satte jag själva böjen där det hade lossnat under press och så blötte jag ner det med lite vatten och idag när jag tog loss det så var det mycket bättre och håller sig NÄSTAN på plats av sig själv. Så det är ju positivit om det håller sig så…

Jag kommer ändå göra som du sa bommen99 med att borra ett hål och trycka ner en tandpetare och göra det starkt för jag vill inte "hoppas" att det kommer att hålla så det är lika bra att fixa det nu… Dock har jag inte bestämt vilket lim jag ska köra i ännu… Funderar

Det ända CA lim jag har hemma är ganska så lättflytande och igår tills idag gjorde jag en test med det tunnflytande ca limmet och provade att limma ihop 2 plankor under press och även samma test med vitlim och trot eller ej men dom planken jag limmade med vitlim satt som f*n… Medans det med det tunna ca-limmet lossnade mycket lättare… Funderar

Hur funkar det med 2 komp epoxi på trä tro ?

SE5
2018-04-05 11:40
#31

Jag har byggt ett flertal rc-flygplan och använt epoxilim på utsatta ställen och det har alltid hållit för påfrestningarna.

Vill också tillägga att Biltema säljer ett superlim inklusive activator till ett bra pris.

Det är inte så tunnflytande och har nummer 36-4831.

SE5

bommen99
2018-04-05 14:28
#32

#30. Tror nog att du fixar detta. Tandpetaren skall tränga in, d.v.s. borra mindre hål, kapa tandpetaren och knacka in med "slägga". Glöm ej droppa lim i hålet..Förutom att det kommer att hålla så ser det ju lite proffsigt ut med en träplugg 😐

Tunt CA-lim har ju en tendens att liksom flyta bort eller sugs in i trä´t. Ditt vanliga vita-trälim duger säkert utmärkt.  2 K epoxi har jag använt, funkar bra men är ju besvärligt då det skall blandas (blir alltid över en dutt). 2 K är också, enligt mina erfarenheter, det enda som funkar hyfsat på mässing

Får också tacka #31. angåendetipets om Biltema, även om både jonatand69 och jag har väldans långt till närmsta Biltema så kan vi ju alltid skicka en kompis o handla

jonatand69
2018-04-07 20:51
#33

#31
Tack för tipset… och som bommen säger så har vi en bit till närmaste biltema men jag skickade faktiskt fruns son till biltema för bara en vecka sedan för han kommer hit i morgon så då får jag min nya lilla minihyvel… så nästa gång ska jag se till att får köpt detta till mig… 👍

#32
Jag gjorde som du sa och det blev superbra… tack för tipset… 👍
Det blev dock epoxy i dom två som var mest i behov av det… Flera spanter lossnade sen förra inlägget så jag har fixat dom alla på detta sätt men där blev det vanligt vitlim…

jonatand69
2018-04-07 21:10
#34

Efter dom små missödena så har jag kommit vidare lite till… 🙂

Annons:
jonatand69
2018-04-07 21:11
#35

… och just nu ser det ut såhär… 🙂

ubjs
2018-04-07 23:32
#36

En fundering, kan det vara så att du slipat för lite på det laserskurna så att trälimmet inte biter. Jag tror att man måste slipa bort det brända så att trälimmet tar i rent trä.

jonatand69
2018-04-08 22:08
#37

#36

Det är inte alls omöjligt att jag har missat det. Det kan oxå vara så att jag har slarvat med att se till det det var rent/dammfritt innan jag limmade… 😊
Jag försöker vara noggrann men ibland så har även jag otur när jag försöker tänka… 😇

jonatand69
2018-04-09 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Har besök från Sverige i 4 dagar så bygget hamnar tyvärr lite vid sidan av om man säger så… 😰😁

jonatand69
2018-04-09 12:36
#39
bommen99
2018-04-09 13:05
#40

Jo, jag vet hur det är då man får långväga besök, inte läge att sitta o fnula med modellbåt 😃. Ditt bygge ser ju bra ut, det artar sig så att säga 👍

jonatand69
2018-04-10 19:05
#41

#40

Japp… En liten energisk 3 åring oxå så det gäller att inget ömtåligt ligger framme… 🥵😜

… MEN snart så återgår vardagen till det normala så jag kan bygga lite igen… 👍

Annons:
jonatand69
2018-04-14 01:46
#42

Besöket har åkt tillbaks till Sverige och jag har kunnat börja bygga lite smått igen… 🙂
Det första som hände var att åter en spant lossnade så jag blev så trött att jag borrade nästan alla och satte i extra lim och "plugg" som bommen tipsade om som jag redan gjort på flera så nu borde det vara starkt som f*n… Hoppas jag…🥵

jonatand69
2018-04-14 01:57
#43

Övre däck har blivit klar för "lite" slipning samt borrning av ca 140 hål och sen lika många borrnigar för försänkningar av spikskallarna och sen mera slipning, lackning mm mm… 🙂

jonatand69
2018-04-15 00:26
#45

#44
Hahaha jo det kanske jag borde göra MEN det är så att jag är så fruktansvärt kladdig med limmet när jag bygger, lim högt och lågt och överallt typ… DÅ är man glad att det är vitlim… Är du med hur jag menar… SkrattarStorgråter

Idag har jag spacklat, slipat, spacklat och sen slipat med finare och finare papper och för tillfället är jag nöjd.
Jag ska ju börja borra alla hålen för "spikarna" nu så lite mer slipa efter jag är klar med det blir det garanterat… Glad

jonatand69
2018-04-20 03:05
#46

Har nu slipat och lackat övre däck några gånger och känner mig snart nöjd… LITE mera jobb på det bara så blir det nog ok.

bommen99
2018-04-20 04:10
#47

Snygga spik/plugg -rader. Snart dags för plankning, spännande..

jonatand69
2018-04-20 12:41
#48

#47 Tack… Efter jag hade ritat strecken så gjorde jag små hål med en vanlig nål så därför fick jag till det hyfsat rakt med borret sen… 👍 Japp plankningen ser jag fram emot med en skräck hur det ska gå… 😬😊

Annons:
bommen99
2018-04-20 16:52
#49

Plankningen är enkel, bara du låter den vara enkel…

jonatand69
2018-04-20 21:03
#50

#49
Hahaha ja det ser ju enkelt ut iaf… När andra gör det… 🥵

jonatand69
2018-04-22 21:42
#51

Då har det blivit lite slipat inför plankningen… Hoppas att det är ok nu bara… 😕

jonatand69
2018-04-22 21:52
#52

En sak som jag inte riktigt får kläm på… Enligt byggbeskrivningen skall jag senare kapa alla spanterna som sticker upp ovanför själva däcket och sedan limma dit nya precis bredvid där dom gamla satt… Nån som fattar varför ??? 🤔

Sorry att bilden blev så suddig… 😟

bommen99
2018-04-23 03:56
#53

Jag har också gjort samma sak med Bandirma. Tyckte att spanterna var för grova och då jag vill att topparna skall vara lite koniska så kapade jag bort dom gamla. Dessutom så är det betydligt enklare att få relingskanten snyggare genom att man ju får ett större utrymme att spackla/slipa.

Förmodligen finns det ngn annan orsak också..

StefanW
2018-04-25 10:41
#54

Tråden fortsätter i: La Atrevida 1779 -- Del 2 

Stefan - Modellbyggare

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: