Tips & Råd

Tips på enkla transportlådor

2018-03-24 09:29 #0 av: Dioramabyggare

Ett par tips på enkla transportlådor jag gjort till mina jeepmodeller, av en kaklåda, och av en "ESSBOX"-låda jag fyndat i en av stadens butiker. Den "figursydda inredningen" har jag gjort av cellplastbitar som jag limmat fast med hobbylim/PVA-lim. "Klossen" på insidan av locket på bild #1 är till för att hålla släpkärran på plats i höjdled.

Anmäl
2018-03-24 09:30 #1 av: Dioramabyggare

Bild #2.

Anmäl
2018-03-24 09:30 #2 av: Dioramabyggare

Bild #3.

Anmäl
2018-03-24 10:11 #3 av: Janne Nilsson

Jag skulle nog rekommendera att du har något mellan frigoliten och objekten. Typ bomullsduk eller liknande. Finns en påtaglig risk att friktionen skaver av färg. Speciellt om det är vibrationer i farten.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-03-24 10:33 #4 av: Dioramabyggare

#4: Tack för tipset! Jag har lite sådant pappersnäsduksliknande material som skor brukar vara inlindade i i sina kartonger. Det materialet skulle jag kunna använda. Eller bitar av en gammal näsduk, tvättad så många gånger att tyget varken luddar eller "skaver".

Anmäl
2018-04-06 13:04 #5 av: Orso

För brukade jag bygga upp hållare för att mina modeller skulle stå still vid transport men det var för mycket jobb att göra det till varje utställning så jag har förenklat det.  Så här gör jag nu och har gjort flera år:   http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=9922

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.