Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2130 ggr
Dioramabyggare
3/17/18, 12:12 AM

Hur "washa" jeepdunkar?

Någon som har tips på "wash" av jeepdunkar? Jag har testat med Tamiyas Panel line accent color, men till just detta ändamål fungerar den inte, tycker jag. Jag testade att applicera lite nedanför dunkens lock, på "främre" kanten, men det rann ner/ut över hela kanten. Penseln i locket visade sig vara för bred, och då testade jag med en tandpetare (rund), men resultatet blev precis detsamma.

Hur brukar ni göra?

Annons:
skalahobby
3/17/18, 8:31 AM
#1

Har du blanklackat dunken innan? För washen lägger sig bättre då, man kan typ styra den. Man kan låta den torka till lite och sedan torka bort överflöd med hjälp av odorless thinner.

Dioramabyggare
3/17/18, 11:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1: Hej på er, och jättetack för tipset! Nä, så långt har jag inte tänkt. Jag har visserligen testat "panel line accent color" på en modell av A-10 "Warthog" och på väskor och presenningar i Tamiyas sats #229 "Allied vehicles accessory set" med väldigt bra resultat, men de är ju betydligt större än brännsledunkar.

Jag tog en tråd ur en bit elkabel och böjde till som på bilden, och doppade den i "panellinjevätskan". Dunken är målad med Humbrol Satin 164 och klarlackad med Humbrol 49 Matt Varnish och jag tycker resultatet blev väldigt bra med tanke på hur liten ytan jag ville washa är. Vätskan syns lite svagt rakt nedanför dunklocket.

Jag ska testa att lacka dunken med blank klarlack också. Det borde bli ännu mera lyckat, tror jag.

[Jarl]
3/17/18, 7:54 PM
#3

En bra wash är florrysmodel wash brun och svart är jätte bra!

Dioramabyggare
3/18/18, 12:07 AM
#4

#3: Tack Jarl för tipset!

Känner du till om det finns det någon svensk återförsäljare som har sådan washvätska i sortimentet?

[Jarl]
3/18/18, 12:48 AM
#5

Nä tror man måste beställa från utlandet.

Dioramabyggare
3/18/18, 1:47 AM
#6

#5: ok. Då lär det nog bli ganska mycket i fraktavgift…

Annons:
Jolly Roger
3/18/18, 8:28 AM
#7

Frakten är bara 3,5 pund = ca 41kr. Washen i sig kostar 6 pund. Mindre om man vill bli medlem i florymodels. Har också washerna och de är bra och vattenlösliga samt luktfria. 

Om man vill ha streaking-effekter och spill-effekter mer lokaliserat kring "pipen" på dunken funkar ammo of mig och ak interactive enamel effekter/washer bra för att simulera detta. Appliceras lätt och sedan moddar man effekterna med typ tops fuktade med förtunning. Finns bla att köpa på ministuff.se.  Nackdelen med enamel är ju onyttiga lukten/ångorna som man ska undvika att andas in.

PAK43
3/18/18, 9:45 AM
#8

Flory models washer är helt oustanding.

skalahobby
3/18/18, 5:43 PM
#9

UMPs washer är mycket fina dom med. Bättre färger än Florys tycker jag. (Typ samma produkt) Dom sälj i Sverige dessutom

Dioramabyggare
3/18/18, 6:05 PM
#10

#7, #8, #9: Jättetack allihopa för tipsen 🙂👍!

[Jarl]
3/18/18, 6:15 PM
#11

#9 Kan du länka? Hittar dom inte

ElLobo
3/18/18, 6:55 PM
#12
[Jarl]
3/18/18, 9:38 PM
#13

Oj tack!!

Annons:
Dioramabyggare
3/18/18, 10:26 PM
#14

#12: 👍

PAK43
3/19/18, 9:17 AM
#15

Visste inte om UMP-washerna, bra att det kommit ett märke till!

Upp till toppen
Annons: