Annons:
Etikettdiorama
Läst 984 ggr
Dioramabyggare
3/13/18, 12:23 PM

Hitte på-bår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat att göra egna bårar till min ambulansjeep "Nell", av pinnar jag tagit från en sorts "Topz". "Bårduken" gjorde jag av en bit sådant där silkespapperliknande material som brukar ligga i skokartonger.

Originalbåren är framför föraren, "prototypen" framför jeepen och bår nummer två har jag placerat bredvid föraren.

När jag gjort bår nummer två klar visade det sig att den hade vridit sig lite, så jag tog ett par häftklammrar och limmade fast på undersidan, och det gjorde båren ganska mycket stabilare. Båren saknar ännu "fötter", men sådana tänkte jag testa att tillverka av häftklammer som jag rätar ut och sedan bockar till rätt form.

Annons:
Dioramabyggare
3/13/18, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bårens undersida (ännu utan "fötter"):

JaguarMkVII
3/13/18, 1:05 PM
#2

Tjusigt!

Dioramabyggare
3/13/18, 2:19 PM
#3

#2: Tack tack så mycket!

Jag tycker materialet till själva bårduken ser mycket mer "äkta" ut än den "räfflade" plasten i originalbåren. Möjligen med undantag för "bårstängerna".

[Jarl]
3/13/18, 3:19 PM
#4

Oj snyggt figuren och jeepen ser också bra ut!

Greenhorn
3/14/18, 2:02 AM
#5

Galant jobb med båren! 👍

Dioramabyggare
3/14/18, 7:48 AM
#6

#4: ja, jag är själv nöjd med figuren. Den föreställer en tysk soldat som blivit lätt sårad och som får vård på den allierade fältförbandsplatsen. Det var lite knepigt att hitta rätt kulör till uniformen, och stövlarna ska jag måla i någon lämplig "svartaktig" kulör. Färgen till ansiktet och händerna är Vallejos 70.15 Basic skintone som jag köpte på Modellhuset Liden när jag var på byggträff i Mariestad för ett par veckor sedan.

#5: Tack tack, och ja, jag lade ner en del jobb på den… kvar att fixa vidare är att forma till handtagen lite till, så att de blir helt jämna och raka. Men jag funderar starkt på att köpa 1,5-millimeters tunnväggiga rör att använda som bårstomme så snart jag hittar någon butik som säljer sådana.

Annons:
Upp till toppen
Annons: