Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1723 ggr
modellbyggarn
3/9/18, 4:06 PM

Gastank till ångmaskin

Jag är ny på denna sida jag håller på att bygga en ångdriven modellbåt Mariefred på ca 80 cm men jag har kört fast på att jag behöver en gastank för antingen gasol eller cigaretttändargas på ca 100 mm lång och ca 40 mm diameter var köpa färdig eller hur bygger jag en finns det någon som har en ritning så vore jag tacksam mvh modellbyggarn

Annons:
MonicaLagerquist
3/9/18, 4:17 PM
#1

Min man hälsar att man gör en själv. Han har gjort flera stycken till sina modeller.

Stolt ägare till fem La permer

Huygens
3/9/18, 4:20 PM
#2

Ska tanken hålla för tryck? Är det inte ett vågspel att svetsa en tank själv?

MonicaLagerquist
3/9/18, 4:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En ångmaskin med ångtank.(bortse från dammet)

Man silverlöder tanken. Trycket är inte så högt om man använder butangas

Stolt ägare till fem La permer

modellbyggarn
3/9/18, 4:31 PM
#4

Ok har du någon ritning på gastanken och tjocklek på plåten? går det att fylla direkt från en typ kula med gasol eller hur fungerar det?

MonicaLagerquist
3/9/18, 4:34 PM
#5

Min man kollar om han har någon ritning kvar.Den där modellen byggde han för ca 30 år sen.Ritningen finns ju men frågan är i vilken pärm.

Stolt ägare till fem La permer

MonicaLagerquist
3/9/18, 4:36 PM
#6

Ritningen hittad 😃

Vill du ha den?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
modellbyggarn
3/9/18, 5:30 PM
#7

ja tack de vore jättesnällt går det att lämna mejladress här eller hur fungerar det?

MonicaLagerquist
3/9/18, 5:32 PM
#8

Skicka ett PM till mig om du inte vill lägga ut adressen här.Scannar in det imorgon då det är dags för kvällsmat och fredagsmys nu.

Stolt ägare till fem La permer

modellbyggarn
3/9/18, 5:44 PM
#9

Monica Lagerqvist om du mejlar mig så får du uppgifter orsarallaren@hotmail.com

Banjoman
3/9/18, 5:58 PM
#10

Vill man inte tillverka gastanken själv finns det fädiga sådana att köpa på olika håll; här är ett exempel och här ett annat och googlar man på saken lär man hitta åtskillgt fler ändå!

Detta givetvis inte avsett att avråda från egen tillverkning, utan bara i informationssyfte.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Inghans42
5/8/18, 7:07 PM
#11

Tyska firman www.regner-dampftechnik.de har fyra olika gastankar att välja på se hemsidan …på min modell s/s rogaland sitter tanken best. nr 50843 kostar ca 1000 kr 2018  ….kul att du installerar ångmaskin i båten

Upp till toppen
Annons: