Fartyg

Gastank till ångmaskin

2018-03-09 16:06 #0 av: modellbyggarn

Jag är ny på denna sida jag håller på att bygga en ångdriven modellbåt Mariefred på ca 80 cm men jag har kört fast på att jag behöver en gastank för antingen gasol eller cigaretttändargas på ca 100 mm lång och ca 40 mm diameter var köpa färdig eller hur bygger jag en finns det någon som har en ritning så vore jag tacksam mvh modellbyggarn

Anmäl
2018-03-09 16:17 #1 av: MonicaLagerquist

Min man hälsar att man gör en själv. Han har gjort flera stycken till sina modeller.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-03-09 16:20 #2 av: Huygens

Ska tanken hålla för tryck? Är det inte ett vågspel att svetsa en tank själv?

Anmäl
2018-03-09 16:24 #3 av: MonicaLagerquist

En ångmaskin med ångtank.(bortse från dammet)

Man silverlöder tanken. Trycket är inte så högt om man använder butangas

Anmäl
2018-03-09 16:31 #4 av: modellbyggarn

Ok har du någon ritning på gastanken och tjocklek på plåten? går det att fylla direkt från en typ kula med gasol eller hur fungerar det?

Anmäl
2018-03-09 16:34 #5 av: MonicaLagerquist

Min man kollar om han har någon ritning kvar.Den där modellen byggde han för ca 30 år sen.Ritningen finns ju men frågan är i vilken pärm.

Anmäl
2018-03-09 16:36 #6 av: MonicaLagerquist

Ritningen hittad Skrattar

Vill du ha den?

Anmäl
2018-03-09 17:30 #7 av: modellbyggarn

ja tack de vore jättesnällt går det att lämna mejladress här eller hur fungerar det?

Anmäl
2018-03-09 17:32 #8 av: MonicaLagerquist

Skicka ett PM till mig om du inte vill lägga ut adressen här.Scannar in det imorgon då det är dags för kvällsmat och fredagsmys nu.

Anmäl
2018-03-09 17:44 #9 av: modellbyggarn

Monica Lagerqvist om du mejlar mig så får du uppgifter orsarallaren@hotmail.com

Anmäl
2018-03-09 17:58 #10 av: Banjoman

Vill man inte tillverka gastanken själv finns det fädiga sådana att köpa på olika håll; här är ett exempel och här ett annat och googlar man på saken lär man hitta åtskillgt fler ändå!

Detta givetvis inte avsett att avråda från egen tillverkning, utan bara i informationssyfte.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.