Annons:
Etikettallmänt
Läst 4455 ggr
ElLobo
3/6/18, 7:03 PM

Nytt i verktygslådan, kv 1 2018 -- del 3

Fortsättning på tråden.

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Länk till tidigare tråd:

Annons:
bommen99
3/9/18, 11:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

2 st 3 meters slangar till AB, 1/4" i ena änden och 1/8" i andra. Köpt hos AliExpress. Tror att dessa slangar är betydligt billigare hos Ali än åf i Sverige. Kvalitén verkar bra, men det återstår ju att se

bommen99
3/9/18, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Samtidigt med slangar kom ett annat pkt som innehöll dessa två trägaller. Alltid kommer dom till användning, även om jag nu såg att jag redan hade 4 st i mitt lilla lager😕

Banjoman
3/14/18, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag har nu påbörjat en sedan länge planerad utvigning av verksta'n i källaren!

I detta syfte började jag med en vända på Ikea, varifrån bars hem en ullmatta och en köksö …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… samt en skrivbordslampa med tillhörande led-ljuskälla å 1000 lumen och 5000 K färgtemperatur.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Strax intill Ikae ligger gör-det-själv-butiken, så där tittade jag också in, och slog till på en förlängningssladd och en rejäl skarvdosa.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Sedan var det äntligen dags att åka hem och öppna den lika rejäla som spännande låda från USAmerikat som jag i samma veva varit och hämtat från UPS lokala utlämningsställe! 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/14/18, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Lådan var inte bara stadig och väl tilltagen – dess innehåll var också synnerligen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… synnerligen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… synnerligen väl inpackat och skyddat mot alla slags stötar och slag! 🥵

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och vad var det då i lådan? 🤔

Jo! Förstås en bordssåg från Byrnes Model Machines!!! 🥳

En sådan har i flera år stått mycket högt på min dreggel-lista, och äntligen lyckades jag få loss de slantar som krävdes!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Allt var i yppersta skick när det togs ur lådan, inklusive en full uppsättning tillbehör, inklusive sådant som skjut- och geringsbord, förhöjning till parallellanslaget, några olika sågblad m.m. (vinkeltillsatsen till parallellanslaget saknas på bilden, ity det låg kvar på en annan arbetsbänk när fotot togs)!

Kvaliteten är också helt enastående, precisionen på allt total och alltsammans därtill synnerligen gediget konstruerat och byggt! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Inte minst geringsanslaget imponerar storligen, med alla de vanligaste vinklarna som fasta lägen vilka fixeras med ett stift satt genom två hål. Jag har aldrig sett ett så välgjort och exakt geringsanslag, och möjligheten att med hjälp av stifthålen få exakt samma alldeles exakta vinklar gång efter gång efter gång kommer spara mycket arbete genom åren! 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/14/18, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Ett annan mycket trevligt tillbehör är en mikrometer för att finjustera parallellanslaget …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/14/18, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

I dag kom så nästa paket, från något närmare håll (tyska Amazon för att vara exakt), vari gåves en liten rikthyvel från Proxxon. Så här långt har jag bara testat den helt som allra hastigast, men den verkar alldeles utmärkt, den också, även om den förstås inte når upp till samma nivå som maskinen från BMM … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/14/18, 9:58 PM
#15

#13: 👍

Och ja, jag tycker bilden är väldigt vacker, med alla blanka ytor, och framför allt den vackert skinande mässingen 😍.

Banjoman
3/15/18, 11:29 AM
#16

#15 Verkstadsbling … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/15/18, 11:55 AM
#17

#16: 😂👍!

Banjoman
3/16/18, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Glömde nämna ett annat nyligen timat nyförvärv i verksta'n; förvisso inte i verktygslådan i egentlig mening, men ändå nog så viktig för trivseln därstädes, nämligen en trådlös högtalare … 🎧

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/16/18, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

I går kväll fick jag sedan borrat ett 55 mm hål genom köksöskivan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/16/18, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

… så att maskin- m.fl sladdar går att dra rakt ner till skarvdosan som sitter fastskruvad i underkanten av mittstycket, där det är enkelt att med foten slå på och av skarvdoseströmbrytaren. Samtidigt passade jag på att bulta fast lampan intill hålet, så att den genom att vridas kan ge direkt belysning på samtliga delar av skivan. ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/16/18, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

I tre olika försändelser har jag i går och i dag dessutom fått en uppsättning pårodukter från brittiska Picreator, nämligen (från vänster till höger) deras rostlösningsmedel, mikrokristallvax, metallpolermedel samt flytande tvål.

Efter att ha behandlat mina olika sågbord med i tur och ordning tvål, polermedel och vax kan jag konstatera att substanserna i fråga är precis så bra som jag letts att tro! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/16/18, 11:32 PM
#22

#19, #20: Fyndigt👍!

Banjoman
3/17/18, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Tack! Jag hade redan gjort likadant på köksö nr 1 och konstaterat att man visserligen "förstör" den tjusiga skivan (vilket å andra sidan inte spelar någon större roll, givet att den med åren tör komma att utsättas för en hel del stänk och stötar) men att det är ett mycket smidigt sätt att hålla sladdarna ur vägen … 🤓

Redan för ett par månader sedan ramlade det in några längder stålprofil från ett par olika källor …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/17/18, 8:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

… varav den längsta visade sig var den enda som, med en bredd skiftande mellan 15.93 och 16.02 mm, passade precis i geringsanslagsurtaget i bandsågsbordet.

Av detta skola bliva något, men mera precis vad ber jag att få återkomma till så småningom … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/17/18, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Annars har jag under eftermiddagen roat mig med att lägga mina passvinklar i blöt i det nyinköpta rostlösningsmedlet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/17/18, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

… varefter de tvättades med avfettningstvål och sedan polerades med polermedel och därefter stålull …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/17/18, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

… för att till sist, rena och fina ges ett tunt men skyddande skikt av vax; förhoppningsvis kommer de inte lika snabbt få rostfläckar som tidigare var fallet!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/17/18, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Inemellan stålputsarinsaterna har jag också provkört min nya bordssåg på en bit bokträ som ursprungligen suttit i en Ikeasäng, och konstaterar att den sågar alldeles rackarns bra!

Jag behöver förvisso öva mig ytterligare något för att få de resulterande listerna exakt jämntjocka längs hela snittlängden (de som syns här är i snitt mellan 0,05 och 0,1 mm tunnare i slutet av snittet än i början), men det kommer absolut vara möjligt att åstadkomma; problemet är inte redskapet utan dess brukare! 😟

Inte minst tror jag att jag måste tillverka en bättre skjutpinne än de jag har – problemet är att skjuta igenom arbetsstycket med konstant tryck mot parallellanslaget när man samtidigt måste akta fingrarna för sågbladet … 🤔🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/18/18, 10:33 AM
#29

Bordssågen verkar sannerligen en superprodukt, lyfter hatten för ett lyckat köp. Detta med varierande tjocklek på listerna är säkerligen som du skriver, en rent hanteringsfråga. Sågen klarar nog exaktare än så. Finns det ingen annan måttangivelse för parallellanslaget än mikrometern??

Rikthyveln från Proxxon har jag också kikat på, men undrar om man inte hellre skulle ha en planhyvel??

Jag velar nu mellan ex bordssåg från Proxxon och den modell du köpt. Det skiljer ju en hel del slantar, bara frakten lär vara dyrare hit.

Banjoman
3/19/18, 8:40 AM
#30

#29 Tack skall du ha! 🙂

Nej, det finns ingen annan inbyggd skala, men det stör inte mig; snarare tvärtom! Min erfarenhet av sådana är att de alltid är så oprecisa att man ändå måste kolla med andra mätverktyg. Det allra mest exakta sättet att ställa in en sågbredd som jag känner till är att använda passbitar, så en uppsättning sådana lär jag så småningom komma att investera i. Mikrometern är framförallt användbar för att finjustera en redan gjord inställning.

Vad gäller maskinhyvlar så är de två typerna inte utbytbara mot varandra: en rikthyvel kan inte det planhyveln kan och vice versa.

Syftet med en rikthyvel är att åstadkomma en jämn referensyta och sedan, med ledning av densamma, antingen hyvla eller såga en eller flera ytterligare ytor till önskad vinkel mot den förstnämnda.

En planhyvel behöver också en helt jämn referensyta på ena sidan av ett stycke trä, åstadkommen i till exempel en rikthyvel, och hyvlar sedan motstående sida såväl slät som exakt parallell med referensytan.

Det är med andra ord fråga om verktyg som kompletterar varandra. Det finns också kombimaskiner som har såväl riktbord som planhyvlingsinrättning.

Och jo: BMM-sågen är lika holians dyr som den är bra!

Nu köpte jag visserligen samtliga tillbehör samtidigt med maskinen, för att åtminstone bara behöva betala för en enda frakt, men så sprang ju också priset iväg! För de beställda varorna pröjsade jag $955, medan frakten med UPS gick lös på ytterligare $210. På denna sidan pölen fick jag sedan slanta upp €230,06 i tull och moms till farbror Belgiska staten, så mycket pengar blev det. 😮😭

Jag har med andra ord fått spara rätt länge för att kunna köpa den, men är övertygad om att jag kommer ha glömt prislappen snart nog men lär fortsätta glädja mig åt maskinen till döddagar! 🤓😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
3/19/18, 1:49 PM
#31

#28: Standard påskjutare är problemet du har här! Vad du behöver är en GRR-Ripper, den är dyr men bra, väldigt effektiv att hålla i små bitar och framför allt att hålla fingrarna från sågen.

#30: Nja, det går faktiskt att ersätta rikthyveln med en planhyvel men då får man tillverka en jigg som håller plankan stadigt när man rikthyvlar den i planhyveln. finns ett antal hemmabyggen på youtube, inte så särskilt komplicerat faktiskt!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
3/19/18, 2:32 PM
#32

#31 Man fattar, man förstår, på bägge punkterna! ☝️

Jag har förvisso tittat på GRR-Ripper förut, men är lite tveksam till hur användbar en sådan skulle vara i de klena dimensioner det ofta kommer handla om för min del.

Vi får se: det kan nog hända att jag först på egen hand försöker sätta samman något med liknande effekt … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/19/18, 4:15 PM
#33

Min tanke beträffande planhyvel i stället för rikthyvel var att då man har så fina verktyg (och lärt sig dom 😉) så borde man kunna såga så att plankan blir så pass rät att man bara behöver köra den i en  planhyvel för att få en fin yta. 

Jag har själv, via en gammal "bondsåg" med fintandad klinga, kunnat såga så pass plant/fina snitt att man bara behövde plana plankorna så att de fick en finare hyvlad sida

Det virke till modeller jag har köpt har haft en varierande kvalitén, vissa är tunna o vissa är tjockare och jag tror att det man sågar i  BMM sågen blir betydligt jämnare i kvalitén. Självklart lär det finnas plankor med högre kvalité än de jag köpt, kanske lite dyrare…

Banjoman
3/20/18, 7:50 AM
#34

#31 En fråga till: använder du själv en GRR-Ripper, eller?

#33 Man fattar, man förstår! ☝️

Och jodå: det finns väldigt bra modellvirke att köpa, men det blir dyrare än standardgrejorna! Min favoritlangare i sammanhanget är The Wood Rack i Storbritannien, men de priser det snabbt blir fråga om är en orsak till att jag gärna vill kunna producera mitt eget virke; en annan orsak är min önskan om att slippa beheöva beställa och sedan vänta på en försändelse varje gång jag upptäcker att jag saknar t.ex. 75 cm av en given dimension … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
starhawk
3/20/18, 12:07 PM
#35

#34: Min GRR-Ripper väntar fortfarande på att invigas men instruktionsDVDn visar massor av sätt att använda den på där även fanersågning ingår. En lirare använder den till dekorationer typ schackbräden fast mindre. Detta är bra små bitar som sågas utan svårighet, fast såklart är det inte tjockleken på fanerbitarna som är i fokus så om du är skicklig på jiggar kan du kanske kan få till en jigg som fokuserar på just ditt behov.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
3/20/18, 2:06 PM
#36

#35 Man fattar, man förstår … 

Jag satt i går kväll och tittade en del på GRR-Ripper-videopresentationer, och uppenbarligen går det mesta att lösa med lite fantasi (och egentillverkade specialstycken). 

Det jag primärt är intresserad av är att kunna såga tunna lister i intervallet 0,5 till 3 mm tjocka, och då fungerar ju inte standardupplägget med den smalaste foten vilande på det utsågade stycket, eftersom den smalaste foten som finns att få som originaltillbehör är 1/8" bred … Men som sagt: det går säkert att lösa!

Jag ringde precis till den butik inom räckhåll som för GRR-Rippern härstädes, men de hade för ögonblicket slut på dem. En ny sändning är dock på ingående, sade man mig, så att när det har fått hem den skall jag åka dit och titta och känna på en innan jag handlar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/20/18, 5:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Var i dag på posten och hämtade tre paket; i det första därav låg det en längd 50 mm 3:1 krympslang …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/20/18, 5:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

… i det andra en uppsättning fasta nycklar i tumstorlekar (med en USAmerikansk maksin i huset kommer dylika till pass) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/20/18, 5:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

… och i det tredje fyra kvalitetsborrstål, 1–4 mm, samt ett  försänkningsborr, samtliga avsedda för metall, inklusive ferrometaller.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
3/21/18, 3:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Fyndat i Åhléns idag:

bommen99
3/23/18, 11:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

#36. Jag har glott på Youtube-klipp som visar denna GRR-Ripper och visst är det en bra produkt, men kanske inte till att såga tunna lister (0,5-1 mm t.ex.). Jag brukar använda en träbit som ligger 90 grader från parallellanslaget som trycker in biten som skall sågas mot parallellanslaget. Funderar på att få till ngn form av fjäder som utgör trycket (som ju inte får vara förhårt).

När jag tittar på BMM sågen ser jag att parallellanslaget sitter på höger sida om klingan, antar att den kan sitta på vänster sida också, om än med trångt att skruva på mikrometern med "arbetarfingrar"

En annan detalj som jag ser på BMM-sågen är att parallellanslaget bara har en fästpunkt. Antar dock att anslaget sitter orubbligt fast i hela sin längd då man skruvar åt. Min pyttesåg har som synes färsten för parallellanslaget (och skalor) i båda ändar.

Har gjort en liten konstruktion av hur jag sågar för att få det jämnt, pedagogiskt nog har jag använt röda grova "glasspinnar" som har en avrundat topp. Man skulle mkt väl kunna använda en metallbit med ett jul i änden, och som sagt, fjäderbelastat.

Annons:
Banjoman
3/23/18, 12:39 PM
#42

#41 Parallellanslaget på BMM-sågen är fritt flyttbart mellan höger och vänster bladsida, liksom det finns vinkelanslagsspår på bägge sidor.

Parallellanslaget har därtill två fästpunkter, inte bara en; det syns bara inte på bilderna.

Mikrometern är i sin tur lätt att ta loss helt från parallellförarastången om den vid ett givet moment är i vägen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/23/18, 12:42 PM
#43

#41 Glömde säga att din tryckjigg ser intressant ut! Jag är i färd med att tillverka en distansjigg för att kunna repetersåga snitt med samma bredd på utsidan av bladet (sett från parallellanslaget), och en sådan (eller en liknande himpagimpa) borde naturligtvis också kunna fungera som mothåll på samma vis som din … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/23/18, 1:12 PM
#44

#43. Jodå, jiggen är intressant och med div modifieringar, typ ett hjul i ändan samt ngn form av tryckfjäder, så kan den nog vara en bra sak. I nuläget funkar den hyfsat för småjobb och är dessutom väldans billig 😃. Viktigt är att jiggen slutar prexis före klingan.

Om jag förstår dig rätt så blir din distansjigg nästan parallell med parallellanslaget så att du kan få ut två bitar på en o samma sågning.. Undrar om det fungerar med tunna lister??

Banjoman
3/23/18, 1:43 PM
#45

#44 Nej, det är inte så jag menar. Låt oss anta att jag vill såga till tio stycken lister på 1x5 mm ur ett stycke som redan är 5 mm högt. 

Metod 1 är då att ställa in parallellanslaget, som i exemplet sitter till höger om klingan, så att det ligger 1 mm till höger om klingan, och sedan köra igenom arbetsstycket tio gånger utan att behöva flytta parallellanslaget. 

Metod 2 är att fortfarande ha parallellanslaget till höger om klingan, men att ställa in det så att arbetsstycket skjuter 1 mm förbi klingan, och sedan köra igenom det så att en 1 mm tjock remsa skalas av till vänster om klingan.

Det omständiga sättet att ställa in parallellanslaget för metod 2 är att utgå från bredden på arbetsstycket. Låt oss anta att det från början är 50 mm brett. Avståndet mellan klingans högersida och parallellanslaget skall då vara denna bredd minus önskad tjocklek på slutresultatet samt klingans tjocklek. Standardklingan som följde med min såg är 0,055" = 1,397 mm bred. Parallellanslaget skall således ställas på 50-1-1,397=47,603 mm. Inför nästa snitt måsta anslaget flyttas till 49-1-1,397=46,603 mm etc. etc. Ganska mycket jobb och stor risk för fel.

Det enkla sättet är att tillverka en reglerbar, utskjutande tunga som sitter på en geringsskena. Toppen på tungan ställs in en gång till önskat avstånd från vänster sida av klingan, i mitt exempel 1 mm. Arbetsstycket läggs sedan an mot tungspetsen, och parallellanslaget skjuts in mot arbetsstyckets andra kant och låses. Snittet lägges. Resten av arbetsstycket skjuts upp mot tungspetsen igen, parallellanslaget flyttas in och låses, nytt snitt lägges, etc. etc.

Titta här för ett exempel med en GRR-Ripper inblandad! ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/24/18, 9:56 AM
#46

#45. Kollade på exempel-klippet, oj vilket smart sätt, hade jag aldrig kommit på. 

Själv kör jag enligt Metod 1.

Metod 2 är nog krångligt och risken att göra fel är ju överhängande

Metod "enkla sättet"  är nog bäst och att använda geringsskenan  är en smart idé.  

Betr inköp av såg, det lutar mkt åt Proxxon…..🤔

Dioramabyggare
3/27/18, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Tvenne flaskor korrigeringsvätska, fyndat i stadens Åhlénsvaruhus 🙂.

starhawk
3/28/18, 9:00 AM
#48

#47: Vad skall du ha dom till?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Dioramabyggare
3/28/18, 12:30 PM
#49

#48: Tanken är att ha de som en sorts "spackel".

Banjoman
3/30/18, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Var tidigare i veckan inom gör-det-själv-butiken och köpte då bl.a. ett par förvaringsboxar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

… två stavlimmade furuplankor …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

… samt diverse beslag.

Vad dessa och de bägge plankorna har med verktygslådan att göra kommer så småningom att framgå … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

I dag anlände så en korater längd (250 mm) aluminiumrör med 38 mm ytterdiameter och 1,5 mm godstjocklek, dvs. 35 mm innerdiameter.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Det är nämigen så att dammsugarporten på min nya bordssåg har det USAmerikanska standardmåttet 1,5" ≈ 38,1 mm, medan slang och munstycke på min verkstaddammsugare har det i Europa vanligare måttet 35 mm.

En lagom bit av ovanförmälda aluminiumrör passar således precis lagom i dammsugarporten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

… och med en bit av den 50 mm krympslang jag köpte häromveckan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
3/30/18, 12:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

… samt lite värme …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

… åstadkom jag helt geschwinnt en stabilt anpassad dammsugarport i vilken min dammsugare passar perfekt! ☝️😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

På tal om bordssågen så trillade häromdagen en försändelse in från Hawaii (!), där en entusiast via eBay säljer för hans räkning specialtillverkade sågblad av det utomordentligt förträffliga japanska fabrikatet Tenryu; dessa är visserligen i första hand avsedda för Dremels (numera utgångna) bordssågsmodeller, men då dessa nyttjade samma bladstorlek (4" med 1/2" axel) som min BMM-såg tycte jag att det kunda vara värt att testa ett sådant …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/30/18, 12:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

… något jag verkligen inte ångrar! Den övre träbiten är sågad med det 24-tandade karbidblad som följde med sågen; den undre med det nya, 6-tandade Tenryu-bladet. Resultatet var gott nog redan med 24-tandsbladet, men 36:an ger en  synbart slätare och jämnare snittyta! 👍

Det lär således utan tvivel bli så att jag inom kort skickar efter ytterligare en tre-fyra sådana blad, att ha i reserv … 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/30/18, 1:17 PM
#60

Jo, det gäller att våga testa för att få bra resultat. 

Nu tycker jag att 36 tänder på 4" är i minsta laget, hade själv föredragit lite mer "gaddar", lite över 40 kanske. Nu är det ju inte bara antalet tänder som kan fula eller fina till den sågade ytan. Viktigt är också hur klingan är skränkt, alltså hur mkt tänderna pekar åt vardera hållet. Mycket skränkt brukar innebär lätt sågning medans lite eller ingen skränktning kan tendera att nypa klingan mot träbiten. Naturligtvis finns det andra parametrar som kan "ställa till det", varvantalet, tjockleken samt inte minst, den som skjuter på brädan 😉

Förutom detta sagt kan jag meddela att jag har ägt en skränknings-tång (väldans antik sak) och som om inte detta skulle räcka så var min senaste adress i Sverige skrängstabodarna, så det så! Glad Påsk

Dioramabyggare
3/30/18, 1:23 PM
#61

#53: vad betyder "korater"?

Banjoman
3/30/18, 2:42 PM
#62

#60 Jag tänkte som du att fler tänder inte hade varit så dumt, men konstaterar att resultatet blir alldeles utmärkt, samtidigt som bladet funkar jättebra även på mer moståndskraftiga material, t.ex. plywood och olika hårdträslag, så jag tänker inte klaga! 😎

Det här bladet har ockå en hyfsad skränkning: själva klingan är 0,055" tjock, medan tänderna är skränkta till 0,059", dvs. en skillnad på +/- 0,1 mm. Fullt tillräckligt, med andra ord, i den här storleksklassen … 🤓

#61 Hoppsan. Jag avsåg att skriva en kort längd, men antingen mina fingrar eller stavningshjälpen tyckte något annat … 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Dioramabyggare
3/30/18, 2:48 PM
#63

#62: Jaa, jag anade att något sådant dialektalt uttryck finns nog inte… 😉

Sabud
3/30/18, 3:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Har funderat ett tag på en såg och med 10% hos Conrad slog jag till på en Proxxon. Sågen lämnar en del att önska och utrymme finns för förbättringar. Trots ett `plastigt´ yttre har dock sågen ett rejält  gjutet stativ med motor-drift som inte borde innebära problem.

Banjoman
3/31/18, 6:24 PM
#65

#64 Givet de diskussioner som förts högre upp i tråden om olika mikrobordssågar vore det intressant att få höra mer om på vilka punkter Proxxon-sågen i dina ögon lämnar övrigt att önska … 🤔🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/31/18, 6:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Gjorde i dag en utflykt till Stefaan Maene Houtbewerkingsmachines i De Pinte utanför Gent, och slog där till på en GRR-Ripper samt ett GRR-Rip Block …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
3/31/18, 6:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

… och därtill något som länge stått på önskelistan, nämligen ett set med Forstner-borrstål i klenare dimensioner! 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Sabud
4/1/18, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#68

#65

Beträffande min nya Proxxon FET tänkte jag i första hand använda den till precisionsarbeten som köra fram finare  lister i teak - mahogny- balsa, etc. så jag blev lite besviken när ledskenan på det justerbara vinkelanslaget `skramlar´ i bordets T-spår. Ställer jag in gradskivan på 90 grader borde anslaget vara vinkelrätt mot sågklingan men är ca. 1,5 grad fel.

Beträffande T-spåret har jag läst på nätet om en person som fick bearbeta sin trånga T-slits med en anpassad trästicka och karborundum.

Så på det hela taget är sågen naturligtvis användbar men kräver en massa mätande för varje operation.

Den som har byggt-monterat min såg har då inte haft någon större kunskaper i ämnet. Vissa delar borde kasserats då de ej har rätt toleranser.

Bifogar ett par bilder som visar felet mot klingan respektive bordskanten

bommen99
4/1/18, 4:47 PM
#69

#68. Bra info, tack för det. 

Jag hade tänkt använda denna såg till ungefär samma saker som du hade tänkt, men då enbart använda parallellanslaget som mätreferens,  fast flytta det på vänster sida om klingan (gammal vana). hur är det med pressisionen på parallellanslaget?

Hur är det med "orken" kan den såga 1" tjockt virke, typ teak?

//håkan

Annons:
jonatand69
4/10/18, 4:17 PM
#70

Lite mindre borr kom levererade idag… 👍

jonatand69
4/10/18, 4:53 PM
#71

… Och idag fick jag oxå "spott" koppen till airbrushen… 😁

jonatand69
4/10/18, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72
bommen99
4/11/18, 12:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Kanske inte nytt direkt men möjligen en annan användning.

För en tid sedan köpte jag ett s.k. flexi-skruvstycke (eller vad det nu kan heta). Meningen att det likt en sugkopp skulle kunna fästa bra på en slät yta. Pyttsan må jag säga, i bästa fall och på en helt slät yta satt den fast i 4 sekunder (typ). Den har stått och samlat dam ett tag, men helt plötsligt fick jag en idé.

Jag har fäst plattan mot en billig tiltbar skrivskiva (för barn typ), 2 st M5 räckte för att skruvstycket skulle stå stadigt

bommen99
4/11/18, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

Jag har nu modifierat MS Bandirma (bilder kommer på den nya tråden snart) lite så att käftarna på skruvstycket får plats. 

Det gick det flera kraftiga parallella trä-stag mellan spanterna som, med lite justeringar,  passade utmärkt att fästa i.  Nu kan jag rotera modellen åt alla håll, tilta upp bordet så jag får andra vinklar för armar etc. Från mitt perspektiv så underlättar detta bordläggningen (och annat pyssel) väldans

starhawk
4/11/18, 3:24 PM
#75

Jag har sett såna där förut, men användaren hade fäst en liten glasskiva just lagom stor för foten på bordet, hade ett liknande problem med en Joystick en gång i tiden, fungerade utmärkt! Mitt nuvarande skruvstycke för kulled är integrerat med bordsfäste.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jonatand69
4/12/18, 8:48 PM
#76

Vårat besök från Sverige fick med sig en minihyvel till mig från Biltema. 2,5cm blad… Hoppas att den duger till hyvling av planken när vi kommer till det… 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: