Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3278 ggr
ubjs
3/6/18, 12:08 PM

Råd önskas angående plankningen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Kan ni se vad jag gjort för fel här och hur jag kan rätta till det?

Annons:
ubjs
3/6/18, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bild

ubjs
3/6/18, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild

ubjs
3/6/18, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bild

ubjs
3/6/18, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild

ubjs
3/6/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Bild

ubjs
3/6/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Bild

Annons:
ubjs
3/6/18, 12:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Bild

ubjs
3/6/18, 12:17 PM
petzon
3/6/18, 8:14 PM
#9

Det verkar som om slipningen av spanten inte är tillräcklig. Lägg ner jobb på att få spantenns kanter att följa en mjuk linje. böj en list försiktigt längs spanten och du skall inte kunna se ljus mellan spantet och listen. Att slipa spanten tar flera timmar, fuska inte, det straffar sig senare.

Jobba med trät vid plankning, försök ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG tvinga in en planka på plats. Det går bara att böja trä åt ett håll, man skall ALDRIG böja åt två håll samtidigt, även när man tycker att det är så lite att det inte spelar någon roll, det straffar sig senare. Upprepar med en dåres envishet att följ guiden jag länkat flera gånger tidigare. Låt plankningen ta tid, är man erfaren och effektiv hinner man med 6 plankor, tre på varje sida på en kväll, men vissa kvällar blir det inte mer än två, en på varje sida. Bygg alltid symmetriskt, en planka på styrbord och nästa på babord. Bygger man en sida åt gången blir skrovet skevt. Bästa sättet att fasa av plankorna tycekr jag är att använda en tapethyvel med rakblad. Många tycker dessa är svåra att ställa in och ratar dem därför, men det finns ett idiotsäkert knep. Ställ hyveln på en plan yta (bordet, bggbrädan, en rak plankla)  lägg ett vanligt skrivarpapper (80g/m2) under hyveln framför  bladet. Lossa skruven som håller bladet och låt bladet glida ner så att eggen når bordet, skruva åt skruven, men var vaksam så att bladet inte dras snett av skruven, om så är fallet, lossa och dra åt igen.

Plankning är enkelt när man väl inser att man  skall jobba med trät, inte försöka tvinga in det på plats. Viss kraftigt böjda skrovformer (exempelvis Ostidiefararen Göteborg) är svåra att planka då plankorna böjs väldigt tvärt, i dessa fall måste man basa (ånga) virket, men din modell borde gå att planka utan basning, kanske kan någon enstaka planka behöva basas.

ubjs
3/6/18, 8:31 PM
#10

Kanske bäst att ta bort dom här fyra planken som jag limmat?

petzon
3/6/18, 8:33 PM
#11

#10 Jag tror att det blir bäst då, lite merarbete, men det lönar sig i längden.

Upp till toppen
Annons: