Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1255 ggr
Dioramabyggare
3/5/18, 9:45 PM

Maskera vindruta med "ingjutna" torkarblad

Jag håller på med en Willys-jeep i skala 1/35 och ska just till att måla vindrutetorkarna. De är "ingjutna" i klarplasten och jag funderar på vad som fungerar bäst att använda att maskera med… maskeringstejp, eller Maskol. Mellan torkararmen och torkarbladet är det bara några tiondels millimeter… svårt, minst sagt, att täcka den delen av vindrutan med maskeringstejp eller Maskol… 🤔

Någon som har erfarenhet?

Visst kan jag testa, men jag vill ogärna riskera att något blir fel…🤔 igen…

Annons:
[Hayabusa]
3/6/18, 9:28 AM
#1

Själv hade jag nog valt att måla dem på frihand.

Dioramabyggare
3/6/18, 9:37 AM
#2

#1: Ja, det är (var) min tanke också, men en sorts arbetsskada jag drabbades av för lite drygt tjugofem år sedan har till stor del förstört mina händers finmotorik, och vindrutetorkarna på jeepen är bara någon halv millimeter breda, om ens det. Så jag lutar åt att använda maskeringstejp.

[Hayabusa]
3/6/18, 9:38 AM
#3

#2 Förstår. Har dessvärre inget bra tips att ge dig.

Dioramabyggare
3/6/18, 10:05 AM
#4

#3: Tack så mycket, och det är ok.

HasseGustafsson
3/6/18, 11:57 AM
#5

En vild idé: Dom är väl upphöjda så man kanske måla dom med nån form av platt verktyg? En liten gummistämpel som inte når ner till själva rutan?

Decaius
3/6/18, 12:15 PM
#6

Skulle det gå att fylla i dem med en permanent tuschpenna med fin spets? Lättare att få precision än med pensel…

Annons:
Dioramabyggare
3/6/18, 1:13 PM
#7

#5, #6: Ja, de är upphöjda. Jag testade att maskera med Tamiya-tejp, och resultatet blev bara hyfsat bra… jag ska prova att försiktigt skrapa bort färgen som hamnade på ett par ställen "utanför" torkarbladen, och där lägga på en klick blank klarlack. Hustrun sysslar med scrapbooking och hon har kanske lämpligt hjälpmedel jag kan låna 😇.

Det knepiga är att jag vill måla torkararmarna gröna, och själva torkarbladen svarta… 🤔

Tack Hasse och Decaius för tipsen 👍!

Martin85
3/6/18, 8:11 PM
#8

Jag använde tuschpenna en gång till att markera vindrutetorkarna på en helikopter i skala 1:72 och det blev rätt så bra har jag för mig.

Dioramabyggare
3/6/18, 9:15 PM
#9

#8: Ja, det gick riktigt bra att använda tuschpenna att måla torkarbladen svarta med. Tack för tipset! Nu gäller det bara att hitta en tuschpenna med "militärgrönt" tusch 🤔😉.

WildeSau
3/6/18, 9:54 PM
#10

Jag brukar vässa alla mina penselskaft i en pennvässare.

De är sedan perfekta till att skrapa väck färg med utan att lämna repor efter sig.

Fungerar utmärkt till rutramar på flygplan.


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Dioramabyggare
3/7/18, 5:58 AM
#11

#10: Tack för tipset 🙂!

Upp till toppen
Annons: