Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 6182 ggr
Tjalle58
3/5/18, 8:33 PM

Corels Slup

Ännu en nybörjare i forumet:)

Tänkte återuppta en gammal hobby och köpte Corels Slup. Nu har jag , som så många andra, lite frågor kring bordläggning. Någon som har något bra tips för just den båten. Tex. akterspegeln, räcker den pyttelilla ytan att limma mot?

Annons:
petzon
3/5/18, 9:31 PM
#1

Hej Tjalle,

Välkommen till träbåtsträsket, trevligt val av modell, min första träbåt var just Corels sloup, en bra nybörjarmodell tycker jag, liten och behändig och byggs ihop på cirka 300 timmar. Bra instruktioner och många olika tekniker och moment men bara några få delar av varje, större båtar kan samma moment upprepas 20-30 gånger och då är det lätt att tappa sugen.
Jag hade inga problem med akterspegeln, de enda utmaningarna som jag stötte på var att bommen var krokig och jag fick räta ut den genom blötläggning och sedan nåla upp den i rakt läge mot en skiva där den fick torka. Dessutom var det med fel segel i lådan, fick dessa utbytta via reklamation.

Angående plankning upprepar jag vad jag med en dåres envishet pläderat i forumet i flera år: Följ denna guide till punkt och pricka så går plankningen som en dans, försöker du ta genvägar från guiden får du skylla dig själv.

Tjalle58
3/5/18, 10:53 PM
#2

Här ska läsas guide🙂. Bommen är inget fel på men däremot gar dom skickat en 7 mm. fyrkantsstav till masten. Det blir nog inte helt enkelt att få den jämnrund :(

bommen99
3/6/18, 4:18 AM
#3

Får också hälsa dig välkommen till den "exklusiva" skara som bygger träbåtar. Håller med dig Tjalle58, bommen (bommen99) är det ju inget fel på..😉.

Nåväl, som vanligt får jag hålla med petzon angående plankning. Vad jag kan tillägga är att det inte är fel att bredda ex spanterna (eller andra ytor) så att man har lite tjockare anläggningsyta för lim. Jag brukar använda lite balsaträ. lätt att forma o att sticka in en nål i om man nålar lite snett så nåler sitter i balsat.

Lycka till med bygget, bilder förväntas…😃

ubjs
3/6/18, 12:33 PM
#4

Jag är också nybörjare på det här med träbåtar. Mitt första försök var också Corels sloup och det gick inget bra men det var inte båtens fel. Nästa försök blev Billing boats Norden och något hade jag tydligen lärt mig av misstagen på Sloup för Nordens skrov fick jag ihop hyfsat. Använde metoden att mäta längden på varje spant (ena sidan) och sedan räkna ut ungefär hur mycket som skulle bort på varje plank. Gjorde ett plank som mall och filade till några stycken. Filade med en sandpappersfil, en sån där som man kan spänna fast ett band av sandpapper i. Jag blötla planken ca 30 minuter och böjde dom med hjälp av elektrisk plankböjare, ser ut som en lödpenna med rund klump i änden som man kan böja runt. Tycker den funkade mycket bra.

Men man får ha tålamod och fila och böja och testa och fila och böja igen. En grej som är bra är riktiga byggnålar, smala saker som är lättare att trycka in jmf knappnålar. I början körde jag med knappnålar och förborrade men byggnålarna gick bra att trycka in utan förborrning.

När jag hade fäst 4 plank så mätte och räknade jag igen så att det såg ut att stämma, kunde dock använda samma mall till hela skrovet och fick sedan komplettera med några tillfilade mindre längder där jag inte hade lyckats helt att få planken att ligga mot varann.

Men som sagt, jag är nybörjare själv så rätta gärna mina råd ni som verkligen kan det här om det finns bättre sätt.

Hur som helst så tycker jag att det var väldigt kul att få ihop ett skrov till slut så ge inte upp om du inte får ihop Sloup. Prova Billings Norden eller Bluenose II som är deras uttalade nybörjarmodeller, skrovet är tvådelat men det tyckte jag mest verkade krångligt så jag limmade ihop köldelarna och byggde skrovet som en helhet (efter tips på detta forum).

ubjs
3/6/18, 1:02 PM
#5

Hittade en tråd om Corels sloup på ett annat forum. Verkar vara en svensk som byggt den. Blev ju inte så tokig. :)

http://www.modelshipbuilder.com/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?24432.0

Tjalle58
3/6/18, 6:21 PM
#6

Känns som om jag börjat fel….. Hm…..

Annons:
ubjs
3/6/18, 6:53 PM
#7

Det där är väl det andra sättet att planka. Man lägger hela plank så långt det går, 3 st i det här fallet och sedan fyller man i gapen som bildas.

Undrar dock om du har använt listerna för andra plankningen till den första?

petzon
3/6/18, 7:51 PM
#8

#5 Det är min tråd du hittade, hade glömt bort att jag hade en tråd även där.

#6 Det ser ut som om du lagt tre -fyra plankvarv utan att fasa någon planka. Första plankan läggs utan fasning, därefter måste du börja fasa av plankorna. Det hela är väldigt enkelt följ guiden och det kommer att gå bra. Jag upprepar vad jag skrev igår, avvik från guiden och du skapar dig problem. Det är svårt att se på bilden men har du slipat spanten då att deras kanter är avfasade? Spanten måste slipas så att de ger en jämn form, utan att slipa spanten får du massa knäckar på listerna och set kommer inte att bli bra.

Tjalle58
3/6/18, 8:21 PM
#9

Jag hade limmat dom planken innan jag fick ditt tips igår Petzon. Nu tror jag det blir för svårt att börja om men jag kommer inte att upprepa misstaget på nästa båt☺️. Tack förresten för länken igår och bra tips.  Spanten är slipade (tillräckligt hoppas jag) ☺️

UBJS: nej jag har använt rätt planka, det kanske är ljuset som spelar spratt.

petzon
3/6/18, 8:32 PM
#10

#9 jag föreslår att du slipar bort de redan limmade plankorna och börjar om, lite merarbete men det är värt det i slutändan

petzon
3/6/18, 8:40 PM
#11

#8, rättelse, det var ju inte alls min byggtråd, bara en bild på min båt som någon snott

rocc1
3/6/18, 8:52 PM
#12

Kul med en träbåtsbyggare till, det är så länge sedan jag plankade mitt projekt så jag minns inte riktigt allt, men jag basade plankorna ordentligt och var noga med att skära dom så att dom föll på plats utan att dubbelböjas.

Sedan skadar inte en stor portion tålamod.

Tjalle58
3/6/18, 9:11 PM
#13

Petzon, jag skall lyda ditt råd. Går det zum pfefer får jag se det som läropengar och köpa en ny 😃.  Detta verkar vara fantastiskt roligt.

Annons:
petzon
3/6/18, 9:17 PM
#14

Tror inte det blir några problem. Sandpapper på kloss och slipa, slipa slipa så är listerna snart borta, viss försiktighet på slutet så att du inte slipar ner i spanten, men om du trots allt skulle slipa för djupt så fäll in en bit plyfa från spantramarna. I värsta fall kan du till och med använda spantramen som mall fröa tt såga ut ett helt nytt spant från plywood. Fördelen med träbyggsatser är att man alltid kan tillverka nya delar om något gör sänder eller försvinner. Mycket värre med plastbyggsatser, är en del trasig eller borta så där den.

Tjalle58
3/20/18, 8:37 PM
#15

Ja ja, man får väl lov att göra misstag på sitt första bygge. Jag gjorde som du sa Petzon och började om men det ser bedrövligt ut, jag har gjort fel ändå. Men ett skrov ska det bli med mycket passbitar och spackel :).  Jag tyckte det här var så roligt att jag köpte en modell till. Corel, Scotland. Där ska jag försöka ta till mig av de misstag jag gjort på denna och förhoppningsvis ska det bli bättre. Skapar en logg om den. Är det någon som byggt den och har några tips till en stackars nybörjare?

Tjalle58
4/3/18, 8:35 PM
#16

Masten till Slupen skall vara 7 mm i diameter i botten och 4 mm i toppen. Dom har skickat med en fyrkantsstav på 7 mm. Skall man verkligen fixa det själv. Här behöver jag tips, sandpappra verkar ju ta evigheter :(

petzon
4/4/18, 7:12 AM
#17

Sätt listen i borrmaskinen och slipa med sandpapper, var för siktig så att du inte knäcker masten

Tjalle58
4/4/18, 7:30 AM
#18

Tack petzon. Nu har jag lärt mig ett till tricks.

bommen99
4/4/18, 2:43 PM
#19

Petzon han före mig att tipsa om borrmaskin/skruvdragare. Jag får då fylla på med att man kan köra maskinen motsols (typ bakåt). Varför?? Jo, om man inte vill skruva år pinnen som skall "svarvas" så hårt kommer chucken att lossa greppet om pinnen.  Lärde mig själv detta knep då jag svarvade master till MS Conny

Tjalle58
4/5/18, 10:00 PM
#20

Jag tackar för alla tips jag kan få :)

Annons:
Tjalle58
4/7/18, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag var på väg att ge upp denna och köpa en ny och börja om när jag höll på med bordläggningen. Ingen talang där inte :). Men så kom jag på att det är den första båten jag bygger och jag kan fortsätta med den som övningsobjekt. Och nu ser man faktiskt att det är en båt.

ubjs
4/7/18, 11:28 PM
#22

Rätt tänkt tycker jag, ser bra ut.

Tjalle58
4/9/18, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ja, då var jag tillbaks igen igen med önskemål om tips. Smidigaste sättet att fixa till relingen enligt ritningen. Jag har en budgetvariant av dremel som heter meech, kan det vara något och i så fall, vilken sliptrissa skall man använda?

Tjalle58
4/9/18, 8:50 PM
#24

Och bilden upp och ner som vanligt. 😇

petzon
4/9/18, 8:56 PM
#25

Mitt tips är sandpapper på kloss, Dremel blir väldigt lätt att man tar för mycket för fort. Limma ihop bitarna så du får ett helt trästycke, gör detta på en plan yta, lägg gladpack mellan trät och ytan så slipper du limma fast trät i underlaget. När allt har torkat ordentligt (24 timmar) är det bara att börja slipa, jag skulle börja med typ korn 100 för att gå mot finare korn när jag närmar mig formen, sista slipningen med korn 400, fukta sedan trät lätt (dra ett fuktat hushållspapperstuss över ytan. Låt torka och slipa sedan bort fiberresningen med en mycket lätt slipning med korn 400. Då får du en riktigt slät och fin yta att lacka

Tjalle58
4/9/18, 9:10 PM
#26

Tack Petzon för bra tips som vanligt 🙂

jonatand69
4/10/18, 3:47 PM
#27

Jag tycker att det ser bra ut och speciellt för att vara en nybörjare… 👍 Håller själv på med min första skuta så jag förstår alla dina funderingar och frågor… 🤔🙄😰 Det är bra att andra frågar mycket så slipper jag känna att jag är den ända nybörjaren här… 👍😉⛵ Lycka till… Jag fortsätter att följa ditt bygge… 👍

Annons:
Tjalle58
4/10/18, 9:19 PM
#28

Jag undrar om jag började med en aning för svår svår modell men det är så förbaskat roligt och bår blir det ju även om den inte blir exakt enligt ritning.

Tjalle58
4/14/18, 10:43 AM
#29

En fråga till om relingen. Skarvarna blir ju synliga. Jag har hört att man kan lägga på lite lim och slipa på detta för att dölja skarvarna. Kan det vara något?

bommen99
4/14/18, 11:13 AM
#30

#25. Bra tips från petzon (som vanligt!). Dock funderar jag på om inte det är enklast att limma varje bit för sig och på plats. Limmar man ihop allt som en lång list är risken stor att det blir ngn grad fel 😮. Mitt råd alltså, limma på plats men torrpassa hela tiden. Jag har för mig att jag gjorde så då jag snickrade ihop min Sloup. Att skarvarna kommer att synas är ju bara naturligt . I verkligheten (1:1) gör man ju samma sak, limmar ihop flera brädor tills det blir brett nog för en reling.

Tjalle58
4/14/18, 12:58 PM
#31

Jag limmade ihop hela relingen till en bit men sen när jag skulle slipa den så släppte limningen i parti och minut, så att jag höll på att gå upp i limningen 😂. Så det blev nåt mellanting till slut. Bra tips om skarvar i verkligheten där bommen99, så är det förstås. Tack!

bommen99
4/14/18, 1:31 PM
#32

Jag använder, till 90%, bara CA-lim och då gärna trögflytande (tjock) som i regel har en ngt längre tid att härda/verka så att får tid att passa in bitarna. Sitter som böveln (inkl fingrarna). Kolla på http://modelexpo-online.com/  sök på CA glue.

Tjalle58
4/15/18, 6:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Roderöglor! Hur i hela friden får man till detta? Vart finns så små verktyg? Jag har lagt dit dom jag gjort och det ser ut som båten gått på grund och rodret fått sig en törn :)

petzon
4/15/18, 9:11 PM
#34

När jag byggde min Sloup bockade jag roderöglorna med en liten spetsig tång av god kvalitet, gick alldeles utmärkt. Rundningen bockade jag över en bit av mässingstråd

Annons:
Tjalle58
4/16/18, 5:54 AM
#35

Jag fick ihop något, ska bara på med det på skrovet. Men jag behöver skaffa lite finare verktyg, man kan säga att det inte blev vackert. Men det funkar :)

Tjalle58
4/21/18, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Så här blev det. Ganska ok ändå :)

Tjalle58
4/21/18, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Hjälp 😮. Hur katten menar dom att man ska göra här? Finns ju inte på kartan att jag kan borra hål i "vingarna" som jag markerat. Eller?

ubjs
4/21/18, 10:43 PM
#38

Du behöver en stiftklove och borr med rätt diameter, finns ned till 0,3 mm. Du borrar försiktigt för hand. Mjhobbyexperten säljer dom tex. Mvh UB

bommen99
4/22/18, 12:33 PM
#39

#36. Rodret ser rekorderligt  ut, kommer att sitta många sjömil👍 Det andra, som skall borras, vad är det till (kommer inte ihåg ngn sådan sak på den slup jag byggde)?

Tjalle58
4/22/18, 3:04 PM
#40

Det är den lilla träbiten på bilden ovan som skall in mellan gafflarna på bommen. Jag gissar att bommen skall kunna glida på masten mha den. Eller något 😂

Banjoman
4/23/18, 7:50 AM
#41

#37 Som ubjs säger: du behöver en stiftklove (pin vise eller pin vice på engelska) samt en uppsättning riktigt klena borr!

Finns att köpa i de flesta välsorterade modellbutiker; här t.ex. hos Cornwall Model Boats … Och för vanligt trämodellbygge kommer man långt med de (jämförelsevis) billigare borrstålen som säljs i set.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Tjalle58
4/23/18, 9:47 PM
#42

Har beställt borrset från Hobbyhouse. 0,3 - 1,2 mm. Hoppas bara min pin vice greppar dom annars får jag köpa en ny sån också. Puh :)

ubjs
4/24/18, 5:38 PM
#43

Här är en annan variant på borr, visserligen bara ned till 0,6. Borr kan man inte ha för många!

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/elektronik/monsterkort/bearbetning/kretskortsborr-10-pack-p40349

Tjalle58
4/24/18, 5:46 PM
#44

Aha, intressant, då slipper man hålla på och byta borr hela tiden.

Tjalle58
4/27/18, 9:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Jaha, då är det bara seglen kvar och än har jag ingen aning om hur jag ska göra 😂

Mer att lära.

Tjalle58
4/27/18, 9:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Jag behöver träna på att knyta block  så att det blir snyggt. Jag improviserar och provar mig fram

bommen99
4/28/18, 1:52 PM
#47

Slupen ser bra ut, fina detaljer, däcket snyggt plankat 👍. Beträffande segel så har jag inga tips, segel är en outforskad del för mig. Blocken däremot brukar jag inte knyta, jag använder i stället en liten droppe CA lim i stället. Möjligen (troligen) fel metod men för mig så funkar det bra..😇..

Tjalle58
4/28/18, 7:23 PM
#48

Jag har tittat runt och jämfört och jag kommer nog att sluta knyta blocken också. Det ser lite "slarvigt" ut. Jag struntar nog i att sätta seglen denna gången, jag kan ju alltid sätta dom senare om jag får lust. Lite pill kvar med årorna sen är den klar. 🙂

Annons:
bommen99
4/29/18, 4:04 AM
#49

#48. Ha ha, exakt samma sak som jag gjorde med seglen till slupen jag byggde och jag kan meddela att de fortfarande saknas 😃

MarkusN
4/29/18, 10:11 AM
#50

Ser ut som ett mycket trevligt bygge Tjalle, bra jobbat! 

Segel kan vara vanskligt, både att göra över huvud taget, men framförallt att få till något som ser skalenligt ut. Det går ju därför utmärkt att skippa helt ;-)  En fuskvariant jag använt några gånger är att göra ihoprullade segel. Det gör jag med hushållspapper modell "torki" (lite grövre och utan mönster och perforeringar) som jag 

  1.  klipper ut i seglets storlek
  2. rullar ihop med lätt hand och inte alls hårt 
  3. sedan ett snabbt dopp i vatten mixat med vitlim
  4. på plan yta, knyter fast "seglet" längs med råret/bommen 
  5. försiktigt och med lite hjälp av tyngdlagen låter det fluffa till sig 
  6. montera på masten 

Tycker kanske inte du ska prova det på denna då du redan har allt på plats. Ett annat litet tips:  fukta repet som håller uppe bommen med rikligt med vatten, sen häng en liten tyngd längst ut i bommen (du har ju t o m en liten ögla där :-) och låt torka, så får du mer naturlig styrseln på den delen av riggen.  Hepp!

Tjalle58
4/30/18, 9:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Så där ja. Nu är den "färdig". Kvar är att linda årorna och fixa stativet och det blir väl som att bygga ett hus, sista listen kommer aldrig på plats 🙂

Tjalle58
4/30/18, 9:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

Som sagt, jag behöver träna på men är ganska nöjd trots allt.

bommen99
4/30/18, 12:06 PM
#53

Ser helt OK ut tycker jag. Det du bör träna på är att få bilderna rättvända…😉

Tjalle58
4/30/18, 2:53 PM
#54

Jag förstår inte det där med bilderna. Har provat att vända telefonen, vända dom i datorn, ingen skillnad. Hmm?

mike gbg
4/30/18, 9:09 PM
#55

Tycker det ser riktigt bra ut

Annons:
Upp till toppen
Annons: