Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 2051 ggr
jonatand69
2018-03-03 15:01

Tips och råd ang modellval (skepp)

Jag har inte byggt några modeller sen ca 13 år tillbaks och då var det flygplansmodeller. Nu har jag blivit sugen på att börja bygga nått skepp och eftersom jag är ganska ringrostig så tänkte jag börja med nått lite lättare och jag har tittat på några skepp som är ganska lika varandra och det är dessa 3 först och främst… Swift, Scottish Maid och Virginia. Dessa verkar ha bra beskrivningar och det finns en del info om.

www.hobbiesguinea.es/es/artesania-latina/11713-artesania-latina-22110n-swift-1805-pilot-boat-new-edition.html

www.artesanialatina.net/es/classic-collection/429-maqueta-de-barco-en-madera-scottish-maid.html

www.artesanialatina.net/es/medio/465-maqueta-de-barco-madera-virginia-american-schooner.html

Sedan har jag även hittat detta skeppet La Atrevida som fångat mitt intresse lite MEN jag vet inte hur beskrivningen är och jag hittar nästan ingenting på nätet ang denna modell så jag vette f*n om jag vågar chansa på den… 😕

www.hobbiesguinea.es/es/disarmodel-modelismo-naval/10076-disarmodel-20130-1-30-la-atrevida-1779-lancha-canonera-del-asedio-a-gribraltar-700-mm-eslora.html

Tankar och ide'er ang mina val ? 🤔

Annons:
Banjoman
2018-03-03 17:16
#1

Jag har inte någon direkt erfarenhet av särskilt många olika dylika modeller, men utifrån egen erfarenhet som efter vad jag sett och/eller hört och/eller läst mig till hör Caldercrafts träfartygsmodeller till de absolut bästa på marknaden, såväl vad gäller kvaliteten på själva byggsatserna (material och detaljer) som synnerligen goda och lättbegripliga ritningar och bygginstruktioner.

Den ultimata nybörjarmodellen i deras sortiment är utan tvekan HM Cutter Sherbourne; andra intressanta nybörjarsubjekt är HM Yacht Chatham samt HM Schooner Pickle (som jag för övrigt själv har byggt).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-03-03 17:20
#2

Glömde säga att jag hur som helst anser att det allra viktigaste oavsett är att välja en modell man har lust att bygga, dvs. ett subjekt som tilltalar en! Det är det som ger riktig bygglust och skapar den nödvändiga motivationen att fortsätta när man tycker sig köra fast eller tröttnar på något av de mer repetitiva momenten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

jonatand69
2018-03-03 20:55
#3

Tack Banjoman… Ska kolla till dom modellerna oxå… Snabbt kollat så påminner dom oxå om dom 3 första jag länkade… 👍

Upp till toppen
Annons: