Annons:
Etikettallmänt
Läst 1026 ggr
jonatand69
3/2/18, 11:04 AM

Dum fråga ang spackel

Hej… :-)

Dum fråga kanske 🤔
Vad är det för skillnad på "märkes"-spackel och vanligt lättspackel ?
Tänkte på till trämodeller i första hand.

Annons:
Banjoman
3/2/18, 11:22 AM
#1

På (a) svarar vi att det inte finns några dumma frågor. 🙂

På (b) kontrar vi med en motfråga: vad menar du med "märkesspackel"? 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

jonatand69
3/2/18, 11:41 AM
#2

Jag menar såna spackel som typ ÄR för modellhobbyn som humbrol, tamiya och vallejo t.ex.

Banjoman
3/2/18, 2:00 PM
#3

Man fattar, man förstår!

Exakt vad som skiljer de olika fabrikaten och typerna åt kan jag inte svara på – jag är inte tillräckligt insatt i deras kemiska sammansättning eller för den delen vilket inflytande det kemiska har på deras beteenden.

Jag har heller inte använt modellhobbyspackel i någon störe utsträckning, och har därför ingen egentlig errarenhet av hur de beter sig.

På mina fartygsmodeller har jag använt antingen vanligt lättspackel, framförallt för att ta bort träkänslan ur träytor som skall föreställa vara av (målad) metall men också för att jämna ut smärre ojämnheter, eller Isopon P38 (som är ett tvåkomponents bilplåtsspackel av Plastic Padding-typ), framförallt för att fylla ut och jämna till större håligheter och mistor, eller Milliput (ett tvåkomponents epoxykitt), framförallt när jag behövt kunna forma fyllningen/lagningen till (nära) slutgiltig form redan innan den härdar.

För statiska trämdoellbyggen duger lättspackel alldeles utmärkt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
3/2/18, 3:16 PM
#4

Från en gammal man som fuskat i yrket billackering (med varierande resultat😭)

I stort sätt (och som vanligt) håller jag med Banjoman, dock med något tillägg…

Skall man spackla större ojämnheter där tjockleken på spacklet blir någon eller flera mm så föredrar jag ett 2 -komp "bil"-spackel. Nu finns det grövre spackel och finare spackel av denna sort.  

Grovspackel till större ojämnheten, dock  blir det oftast små håligheter i grövre bilspacklet (hur mkt man än slipar) som är svåra att sedan täcka med färg. Man kan dock måla över ett grövre spackel med en tjockare primer och därigenom få en slät yta för toppskiktet.

Finspackel däremot brukar ge en finare yta för toppfärgen. Oftast mkt lättslipat.

Alternativet till spackel är givetvis att lära sig bygga bättre så man slipper spackla, men det är ju en helt annan sak Skrattar

Nackdelen med 2-komp är att man oftast blandar för mycket och får slänga resterna. Kan meddela att i princip alla moderna 2-komp bilspackel är ganska lättslipade i förhållande till de som fanns för sisådär 30 år sedan.

Nu vet jag inte vad som menas med ett "lättspackel". Det finns ju väggspackel avsedda för typ betongväggar som också benämns som lättspackel, vilket jag inte skulle rekommendera.

Banjoman
3/2/18, 3:26 PM
#5

Det lättspackel/finspackel jag använder är detta: http://www.polyfilla.be/product/superfijne-plamuur/

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

jonatand69
3/2/18, 7:46 PM
#6

Misstänkte att det borde funka bra med vanligt lätt/finspackel för det borde ju vara typ samma sak… Då ska jag kolla vad jag kan hitta här nere när jag väl behöver det… 👍

Hahaha sant bommen99… dock är jag LÅNGT ifrån dom skillsen. Jag har inte byggt NÅTT på ca 13 år och då var det stora flygplan (det största 190cm mellan vingarna OCH jag lyckades flyga det efteråt med) 🙂

Är dock sugen på att börja bygga nått igen och skepp är det som lockar mig mest just nu så jag håller på att kolla mig runt lite vad jag ska börja med.

Har iaf precis fått hem en byggbädd (likadan som den du köpte bommen99) dock var frakten billigare hit till Spanien än till Thailand (15€)… 👍
Så just nu håller jag på att montera ihop den… 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: