Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3894 ggr
ubjs
2018-02-26 11:53

Friendship sloop

Tog fram några opåbörjade modeller i helgen och till slut så började jag karva en del i Bluejackets modell av en Friendship sloop. http://www.bluejacketinc.com/kits/friendship.htm . Länken innehåller en liten trevlig video.

Den falska kölen och spanten är väldigt tunna, jag lyckades bryta av en del av den falska kölen. Jag tror jag måste förstärka dom här delarna med mer trä på lämpliga ställen. Precisionen i laserskärningen verkar inte vara den bästa, ok att man måste rymma upp spantslitsar men det är lite trist när dom är för stora.

Satt och vände och vred på köldelarna mot ritningen och tror nu att jag förstår hur det hela ska fogas ihop. Ska försöka återkomma med lite bilder på bygget inom kort. Modellen verkar kunna bli ett litet trevligt bygge. Instruktionerna verkar bra, visserligen inte jättebra bilder i svartvitt men i jämförelse med många andra byggsatser så verkar instruktionerna utförliga. Tex får man tydliga varningar för när man ska ta vissa beslut om hur man ska göra beroende på om man målar eller betsar vissa delar.

Annons:
ubjs
2018-02-27 08:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Gick igenom byggsatsens virkesförråd och allt stämde exakt.

Surfade efter information om Friendship sloop och som vanligt så hittar man massvis. Det finns någon slags förening för dessa båtar och där finns mycket information. Hittade bla denna bild, http://www.fss.org/cover2006.JPG
och jag har nu börjat fundera över om jag ska göra en dubbel plankning som stämmer bättre med hur planken på båten brukar ligga.

Byggsatsens plankning ser ut så här och jag tvivlar på att man byggde dom riktiga båtarna så? Bilden avfotad från byggbeskrivningen. Att jag skulle vilja ha planken mer som dom brukar ligga är för att jag tänker mig modellen som lite sliten fiskebåt från 1800-talets slut och att linjerna mellan planken då bör skymta fram del. Men det kanske är feltänkt?

Modellen finns i två skalor, skala 1/24 och 1/12. Min modell är 1/24 och planken i första plankningen är 5 och 6,5 mm breda.

ubjs
2018-02-27 13:08
#2

Här hittade jag ett par bilder på äldre båtar.

http://fss.org/gladiator.pdf

Något sådant vore kul att försöka få till. Om jag plankar ett andra varv med 0,5x3 eller 4 mm så kanske det funkar?

bommen99
2018-02-27 13:40
#3

1#. Bilden: Jag tycker nog att denna plankning inte är speciellt bra eller snygg. Det verkar stämma dåligt med vart spanterna finns (hur/var man fäster man plankorna) Tittar man på den glipa som blir i förut så blir plankorna väldigt spetsiga och det är inte bra att ha bordsplankor som "synålar"…

Länken då. Väldigt vackert bygge. Jag tror, utan att veta, att de 3 parallella plankorna längst skrovet enbart är för att hålla fast spanterna, de verkar vara lite grövre än bordningsplankorna. I alla fall, väldigt fint gammal träbygge

ubjs
2018-03-01 08:29
#4

Väldigt klena dimensioner. Grejerna går nästan sönder bara man tittar på dom. Köldelen är 2,2 mm tjock och spanten 1,5 mm. Jag tror jag ska förstärka fogarna mellan köl och spant med bitar av fyrkantslist. Funderar på om jag måste öka på spantens tjocklek för att kunna fästa planken.

ubjs
2018-03-02 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Limmat dom två bakre spanten med hjälp av däcket i sittbrunnen. Det ska dit ett spant i aktern och en liten del av kölen som jag brutit av. Spanten är som sagt bara 1,5 mm så jag funderar på att limma lister på spanten så jag kan använda nålar till planken.

Över hela spantkonstruktionen ska det limmas dit en sammanhängande däcksdel som jag tror kommer stabilisera det hela.

bommen99
2018-03-03 02:20
#6

Tycker att idén är bra, jag brukar själv fästa lite grövre träbitar (ibland balsa) mot spanterna då de oftast är för tunna. Använder man balsa så kan man sticka in nålarna lite snett så de sitter fast. Däcksdelen som skall dit kommer absolut att ge en  stabiliserande effekt.

Annons:
ubjs
2018-03-05 08:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Limmat dit däcket i sittbrunnen och en massa balsabitar på spanten.

Nästa steg är att limma på en del som täcker hela båten upptill, man limmar sedan däcksplank ovanpå den. Tjockleken på den delen är 1,6 mm och den ska böjas en del nedåt, som mest ca 1 cm mitt i båten. Det går att trycka ned den men då måste man använda en hel del kraft. Funderar på om jag ska ånga den och limma dit den lätt fuktig? Eller har ni någon bättre idé?

ubjs
2018-03-11 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jobbat vidare med båten och fick lite problem med spant 2 som jag var tvungen att slipa ned ca 3 mm på toppen för att däcket skulle få en jämn lutning. Man undrar ju om man gjort något fel i bygget men jag tycker resten ser ut att stämma hyfsat.

Nästa steg blir att planka skrovet och så lister på däcket. Ska kolla hur masten ska fästas först. När det gäller skrovet så har jag köpt ett lindflak 1 mm tjockt som jag tänkte skära lister ur och planka ett andra varv med. Byggsatsen är enkelplankad med mycket breda lister och det funkar säkert bra om man vill ha ett helt plant skrov. Men jag tänkte att det kunde vara snyggt om man kan skönja skarvarna i bordläggningen litegrann.

ubjs
2018-03-11 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Ovanifrån.

ubjs
2018-03-11 14:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Sittbrunnen.

ubjs
2018-03-11 14:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Underifrån.

ubjs
2018-03-11 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Innan plankning så måste akterspegeln dit. Den ska slipas i alla kanter för att passa mot undersidan av däcket och mot bordläggningen. Jag väljer att klä även den med bordläggningsplank. Till den här byggsatsen fick man med två akterspeglar som man kan välja mellan. Den tunnare som jag inte tänkte använde är mindre än den andra så jag tänker att om jag ritar ut konturerna av den så kan jag slipa fram rätt vinklar.

ubjs
2018-03-11 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

När det gäller masten så finns det ett hål i däcket och utrymme under ned mot kölen. Men utrymmet är alldeles för stort så om man bara stoppar ned masten så står den och vinglar. Om jag nu innan jag bordlägger limmar dit två listbitar så blir det enklare att limma dit masten (ev kan det räcka med att sticka i masten löst) och jag kan styra mastlutningen med hjälp av listbitarna.

Här en bild till på akterspeglarna, den till höger har jag slipat till upptill.

Annons:
ubjs
2018-03-13 08:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag limmat dit akterspegeln.

ubjs
2018-03-13 08:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Första däcksplankan, gjorde ett märke i mitten av masthålet så jag kan ta upp hål för masten senare.

ubjs
2018-03-13 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Dom bakre spanten täcker hela däcket men på dom två främre sticker däcket ut ca 1,5 mm. Kollade på bilder på verkliga Friendship-båtar och sidorna verkar vara helt jämna med däcket längs hela båten så jag ritade ut en linje där spanten slutar och slipade bort lite på däcket.

ubjs
2018-03-13 08:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Här syns främre spanten innan slipningen av däcket. Har också gjort en träbit som ska hålla masten men inte limmat dit den ännu. Nästa steg blir plankning.

ubjs
2018-03-15 08:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Fortsatte med däcksplankorna, funderar på att göra klar den innan jag börjar med planken på skrovet. Tänker att jag får en kant som jag kan lägga planken mot, å andra sidan kanske det blir svårt att slipa däcksplanken?

ubjs
2018-03-15 08:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här har jag limmat dit en liten furulistbit som jag borrat hål för masten i. Den håller masten på rätt plats och ger lite lutning åt masten. Tror jag läst om det tipset här på forumet.

rocc1
2018-03-15 22:45
#20

Ser jättefint ut.

Annons:
ubjs
2018-03-16 09:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Tackar.
La färdigt däcket och upptäckte att jag borde lagt ut alla ribborna innan jag började limma. Då hade jag kunnat smalna av några stycken så att den sista inte blev så smal. Mätte trälisterna och jag tror dom skiljer några tiondelar i bredd också. Däcket ska målas så det kommer inte synas så mycket.

ubjs
2018-03-16 09:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Underifrån. Klart för plankning.

bommen99
2018-03-16 11:08
#23

Kommer att se  bra ut med lite färg, att plankor/lister sällan har exakta mått är ju tyvärr vanligt. Ser fram emot bilder på plankningen. Möjligen skulle du ha en extra anläggningsyta  för plankorna mot kölen i fören

ubjs
2018-03-18 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Här är en del av kölen som inte passar så bra. Den stämmer inte med ritningen heller.

ubjs
2018-03-18 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Om jag gör så här och limmar in lite trä mellan köldelarna och skrovet så kan jag sedan slipa till rätt form.

Eller finns det något bättre sett att fixa till det hela?

bommen99
2018-03-18 14:24
#26

Svårt att säga då man inte ser hela båten. Man kan ju tänka sig att kapa den främre delen av köeln, kanske på 2 ställen, för att få den att passa. Limma dit lite trä mot kölen tror jag blir svårare

//h

bommen99
2018-03-18 16:23
#27

Något jag inte tänkte på, Varför är kölen lös, borde den inte suttit fast innan bordläggningen, eller menar byggbeskrivningen att den skall dit efter bordläggningen??

Annons:
rocc1
2018-03-18 19:05
#28

Du kan ju göra en mall i papp och sedan göra en ny köl.

Är nog lite inne på samma tankar som bommen99, känns som att den borde sitta innan bordläggningen.

ubjs
2018-03-18 22:21
#29

Jag ska rita av den böjda köldelen och se om jag kan kapa av den och få ihop en del som stämmer bättre. Att tillverka en ny del är också en möjlighet. Byggbeskrivningen är mycket tydlig med både bilder och text som säger att köldelarna ska dit efter bordläggningen.

rocc1
2018-03-18 22:52
#30

Fördelen med att jobba med trä är att det är väldigt enkelt att göra nya delar om det blir fel. Blir det inte bra så gör en ny.

ubjs
2018-05-21 10:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Oj, var det så länge sedan jag skrev något i den här tråden. Har i och för sig inte kommit så mycket längre. Ett misstag jag gjorde på den här båten var att inte vara tillräckligt noggrann vid plankningen, det blev för stora springor mellan planken.

ubjs
2018-05-21 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

När jag slipar skrovet så känner jag hur planken sviktar och det går inte att slipa det plant eftersom dom ger efter för trycket. Så nu har jag ägnat en hel del tid åt att slipa till träbitar och limma i skarvarna mellan planken. Får förstås karva bort limrester först.

ubjs
2018-05-21 10:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Och så i med en bit trä som jag slipade till. Sedan har jag skurit bort överskottet och fortsatt slipa skrovet. Tänker planka det hela en gång till med lite mer skalenliga plank från för till akter.

bommen99
2018-05-21 14:06
#34

#32. Jag har haft samma problem med tunna plankor. Jag hällde då i "resin" på insidan som i princip är den vätska man har då man laminerar med fibermattor (typ på utsidan av skrov etc. Funkade i alla fall jättebra, skrovet blev mkt stabilare och de blev enklare att slipa. 

Jag brukar propsa på att då man skall rikta/jämna till skrovet skall man alltid slipa lite diagonalt, typ upp till 45 grader. Annars riskerar man att plankorna blir som timmerstockar, alltså halvrunda mot sidorna.

Skall man sedan slipa "snyggt" för ytan så slipar man ju längst brädan.

Annons:
ubjs
2018-05-28 12:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Spacklat och slipat, jag hoppas det räcker för nästa planklager.

ubjs
2018-05-28 13:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Den här gången tänkte jag testa med att göra plank av balsa som mallar till dom riktiga planken av lind. Här har jag nålat fast 5 st plank av balsa. Tänkte sedan byta ut dom uppifrån relingen ett i taget och förhoppningsvis kan jag då slipa till dom så att dom passar mot balsaplankan under. Jag har ingen aning om detta funkar eller om det bara är en onödig omväg.

ubjs
2018-05-29 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Vad tror ni om detta?

Jag nålade fast en ribba där jag tänker mig att den nedersta planket som går längs hela skrovet ska ligga. Tänker mig att jag gör en planka längs med kölen och sedan fyller utrymmet med plank som jag spetsar en del (stealers).

Planken mellan reling och den på bilden fastnålade ska vara hela och jag mäter utrymmet emellan och räknar ut hur breda dom ska var på 4 ställen om ni förstår vad jag menar.

Det jag funderar över är om den planka jag nålat fast på bilden ligger rätt?

ubjs
2018-12-04 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Tog upp bygget av den här och funderar över hur jag ska lägga planken.

Så här ser ena sidan ut och ett förslag på hur planken kan läggas.

Ser det vettigt ut eller ska jag lägga dom på något annat sätt?

ubjs
2018-12-04 18:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Den andra sidan och samma fråga som ovan.

bommen99
2018-12-05 05:14
#40

Jag har aldrig byggt en båt/fartyg med dubbel bordläggning, så någon direkt erfarenhet av just dubbel bordläggning har jag ju inte. Dock ser jag att du har ju ett fint o som det ser ut, ett jämt underlag att bygga på nästa lager på.

Så vitt jag kan förstå så gäller det att smalna av plankorna i för o akter så att de ryms även då man lägger en dubbel bordläggning. 

Tror också att man skall lägga plankorna efter varandra, exempelvis börja vid relingen och lägga uppåt, planka efter planka tills man når kölen. Att bygga så att man måste lägga in vad jag kallar "fillers" tycker jag inte är en bra idé. OK; visst kan det blir så att man ibland tvingas till en lite filler/passbit, men i huvudsak plankorna sida vid sida så att säga

Försök inte böja planken i sidled mer än maximalt halva plankans bredd (annars får man en "valk" på plankan).

Jag gillar din modell och det kommer absolut att bli en fin båt👍

ubjs
2018-12-05 17:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Problemet är att efter att ha limmat 4 plank som jag smalnat av i för och akter så går det att tvinga nästa planka jämns med den ovanför utan den börjar klättra efter drygt halv längden.

Så här blir det om jag låter plankan ligga som den vill, försöker jag tvinga en rak så buktar den ut mycket i underkant och så kan jag ju inte ha det.

Annons:
ubjs
2018-12-05 17:19
#42

Det saknas ett inte i inlägget ovan ¨går det inte att tvinga¨ osv.

bommen99
2018-12-06 06:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

OK ubjs, jag skall försöka förklara hur jag skulle ha plankat. Att det blir som det blir i ditt fall är nog ngt som de flesta upplevt, det blir bra till en början men vartefter man lägger plankorna blir det värre o värre.

Om det rörde sig om en plan vägg vore det ju enklare, men nu är ju sällan båtar byggda på det sättet, de buktar ju åt alla håll (nästan..) och det gör det hela lite svårare. 

Problemet är att man vid den första plankan gärna vill att den når ända från fören till aktern. I bilden nedan har jag mycket överdrivet försökt visa på hur jag tycker att man borde göra. OBS, det är väldans förenklat och naturligtvis är det enklare att rita raka streck än att nåla dit bångstyriga brädor. 

Enligt min uppfattning skall man inte ha brädor som ser ut som en glad gubbe eller en sur gubbe, de skall vara så där lagom svenskt neutral, d.v.s. ligga ganska rakt

Ett annat fel man ofta gör ar att man smalnar av brädorna i för/akter för sent, man skall nog börja med en försiktig avsmalning redan på den första plankan så det inte blir så att man måste göra pilspetsar på slutet.

OK, ubjs, detta är min uppfattning hur man plankar en båt som din och bilden är som jag nämnt, starkt förenklad. Förmodligen finns det helt andra uppfattningar på detta forum

//håkan

ubjs
2018-12-07 16:47
#44

Tackar för tipsen, jag har förstått att det finns många vägar till Rom och många sätt att lägga planken på.

Jag kollade på bilden i inlägg nr 1 på en verklig Friendship sloop. Planken smalnar där av något men framförallt är dom betydligt smalare än på min modell (mina är ca 3,5-4 mm). Jag uppskattar att plank runt 2,5-2,8 mm vore skalenligt och då blir dom lättare att böja i sidled. Tänker prova med smalare plank på den sida som ännu inte är plankad, en list hade jag limmat men den har jag skurit bort och slipat bort limresterna.

Jag skulle vilja ha det som på dom verkliga båtarna om det går, men jag funderar på att köra efter principen det blir som det blir på den andra sidan. :) Skrovet ska ju målas så alltför hemskt kan det väl inte bli.

Upp till toppen
Annons: