Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1133 ggr
ubjs
2018-02-23 08:53

Genomskärningsmodeller hur svåra?

Jag har sett att det finns skeppsmodeller av bl.a. Victory som är ett tvärsnitt av skeppet. Blir en rätt intressant modell att titta på tycker jag och borde det inte vara enklare att få ihop en sådan jmf ett helt skepp? Om man vill söka efter den typen av modeller så verkar cross section vara ett bra sökord.

Annons:
ubjs
2018-02-26 09:59
#1

Ingen som testat något sådant bygge?

Eftersom jag har Billing boats Vasabyggsats så funderar jag på om jag med ledning av den skulle kunna göra ett scratchbygge av en genomskärningsmodell.

bommen99
2018-02-26 10:38
#2

"Friskt vågat - hälften vunnit" brukar man ju säga. Tror dock inte att det skulle vara speciellt mkt enklare att bygga en genomskärningsmodell, det tillkommer ju en massa moment som kan vara nog så besvärliga. Dock tror jag på idén att använda en byggsats som underlag för ett scratchbygge.

Vore mycket intressant att följa den tråden

ubjs
2018-02-26 11:41
#3

Jag var lite sugen på Corels cross sectionmodell av Victory. Men surfade runt lite och den verkar inte stämma så bra med orginalet, tyvärr är flera tveksamma till själva skrovsformen. Jag har även hittat en hel del om scratchbygge av cross section och det som verkar svårt är att få till spanten. Dom flesta verkar bygga med ett spant på varje cm ungefär och sätta ihop varje spant med 4-6 delar.

En anledning till att bygga en cross section är att jag har en bra väggplats för något som är högt och inte så brett i vår hall. Kunde bli snyggt i en belyst monter där.

Säkert tillkommer det en massa svårigheter som jag inte inser nu men plankningen borde vara enklare och hela bygget måste ju ändå bli betydligt mindre än att bygga ett helt skepp.

Corels cross section av Victory har svårighetsgrad avancerad nybörjare (men jag vet inte vad tillverkarnas svårighetsgrader egentligen är värda, det är väl inte alltid som dom stämmer så bra).

ubjs
2018-02-27 12:06
#5

Härlig samling bilder, tack för den länken.

Börjat fundera kring att göra genomskärning någonstans där det inte är master. Sett en del sådana cross section och dom blir rätt intressanta dom också. Förutom Billings modell så samlar jag på Editionsatlas Vasamodell som är i skala 1:65, har väl ca 2/3 delar av den. Skulle kunna ¨låna¨ kanoner etc därifrån och få upp storleken ett snäpp.

En nackdel är jag inte sett till någon ritning från Editionatlas (ingår kanske inte?)  ännu men med hjälp av spanten och köldelarna så borde jag få ihop det. Dom verkar ju tycka att man ska kunna bygga hela skeppet utan ritning.

Upp till toppen
Annons: