Annons:
Etikettallmänt
Läst 1778 ggr
Zoogin86
2018-02-20 07:53

Hjälp! Färg för penselmålning

Hej! Mitt första inlägg här. Jag har börjat bygga modeller först för något år sedan och jag tycker det är väldigt skoj, nu 31 år gammal. Men nu till problemet.

Jag har just nu ingen möjlighet att köpa en airbrush och vill helst undvika det så länge det går då jag har barn och bor i lägenhet utan möjlighet att ha ett eget "arbetsrum". Hört att det ska lukta och färgdammet är inte så nyttigt. Jag har målat mina första modeller med pensel och då använt humbrol med sisådär resultat. Jag är inte kräsen då jag bygger för skojs skull och har knappast väntat mig att få till något utställningsobjekt. Men skulle vara trevligt att minska de synliga penseldragen.

Finns det någon färg som är bra för penselmålning som man kan tunna ut med vatten? Går det så slipper jag gärna thinner och lacknafta då jag som sagt har barn och har ingen lust att fylla lägenheten med giftiga ångor.

Har kollat runt lite men blir mest yr i huvudet av denna djungel av färger och förtunning.

Kan någon ge ett konkret exempel på färg som passar bäst för detta med mina kriterier, om det ens är möjligt?

Tack på förhand!

Annons:
starhawk
2018-02-20 08:35
#1

Själv penselmålar jag helst, och direkt ur burken. Blir färgen lite tjock så får man förtunna den, konstigare än så är det inte. Dock finns det vissa färger som inte går med på dessa regler, jag tänker då främst på Vallejo som jag helt slutat med. 

Någon färg att förtunna med vatten finns egentligen inte, t.ex. Tamiya skall ha en del sprit också, rätt stor del sprit förresten, det går för övrigt utmärkt att förtunna med enbart sprit, samma sak med Gunze.  Men spriten luktar inte särskilt mycket så det är knappast nåt problem. 

Om man däremot tittar på enamel så skall dom förtunnas med starkare saker t.ex. Cellulosaförtunning, och den luktar en del. Men där hamnar man i problemet att acrylfärger som Tamiya och Gunze inte täcker ordentligt i dom ljusaste kulörerna, så då behöver man enamel. Mina favoriter bland enamel är Model Masters, eller Testors eller Italeri som dom också går under. Dom finns även i acryl-variant men då är det samma problem som med Tamiya och Gunze.

Om man går över till spray så får du en utmärkt täckning även med ljusa kulörer, har du en balkong så kan du spraya där när det inte blåser alltför mycket. Är du händig kan du snickra ihop en spraybox med fläktar och slang till ett vädringsfönster, gör rätt mycket faktiskt, en uppskuren flyttkartong under spisfläkten är däremot rätt värdelös, det luktade färg i hela köket!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zoogin86
2018-02-20 08:51
#2

Jag målar just med Humbrol Enamel. Hur får du det bra med pensel? Om jag förstod det korrekt så målar du med färg direkt från burken. Gör samma sak men får inte till det alls som jag vill. Ganska mycket synliga penseldrag m,m

Decaius
2018-02-20 09:28
#3

Hej! Här är en gammal tråd jag lade upp för några år sedan. Lämpar sig väl för citadell eller vallejos model colours. Funkar att späda med vatten och grundprincipen är flera tunna lager hellre än ett tjockt. https://modellbygge.ifokus.se/discussions/511fa390d4ebea7545002269-penselmalning-av-tanks-sa-har-gor-jag

Zoogin86
2018-02-20 09:31
#4

Decaius

Stort tack!

ubjs
2018-02-20 10:19
#5

Jag brukar spreja en ljus grundfärg, med en Humbrol sprejburk utomhus. Då blir det lättare att penselmåla eftersom färgen får fäste.

wooderson
2018-02-20 11:39
#6

ger mig också in i den här diskussionen, som ubjs skriver, att spreja någon form av grundfärg är väldigt bra, det finns många olika på sprayburk som man kan använda utomhus, t ex citadells eller tamiya. men när det gäller att måla inne med pensel finns det många trevliga akrylvarianter, som i princip är luktfria. själv använder jag mig mest av Italieris akryl färger (finns på Super-hobby.se) de är ganska tjocka i konsistensen och man späder dem med lite vanligt vatten, sen finns också valejo modelcolour, har jag också några av, kan man också spä med vanligt vatten. sen har jag köpt några av revells akrylfärger, de är väldigt tjocka och behöver späs med en stor del vatten, men de har  väldigt bra nivåreglerande egenskaper om det doseras rätt (alltså att färgen blir platt) sen har jag några av Andrea coulors färger (finns att köpa på sockelshop.de) de sistnämnda fungerar också utmärkt att späda med vanligt vatten, och har fördelen att de blir väldigt matta när de torkar. valejo färgerna har en tendens att bli glansiga, italieri och revell lite mitt emellan, och andrea helt matt. så valet av färg är lite tycke och preferens.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Zoogin86
2018-02-20 11:53
#7

wooderson

Tack för alla tips! Kanonbra, precis det jag är ute efter för att slippa lukt och konstiga ångor. Hade inte varit lika försiktig om jag inte haft barn, men drar mig för att stinka ner med diverse medel med dem hemma.

Blir att lägga en beställning på ett gäng akrylfärger och testa det!

Janne Nilsson
2018-02-20 18:34
#8

Primer är väldigt tacksamt att använda vid penselmålning.

Men vad är det du bygger och vad för ytor är det fråga om, storlek och finnish?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: