Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1257 ggr
[Jarl]
2018-02-19 20:47

Vad är det här?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag lödder och köpte detta för ett tag sen för någon rekomendera det?

Det var länge sen men glömt bort vad det används för?

Är det flush som används för att lättare löda saker?

Annons:
Janne Nilsson
2018-02-19 21:05
#1

Lödvätska. Pensla på lite där du vill ha tennet så flyter det ut bättre.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2018-02-19 21:59
#2

Okej det var det de va heter det flush? Eller vad är flush som man använder vid löddning?

Roca
2018-02-20 13:49
#3

Ja det är nog flussmedel som är begreppet, eller fluss. I lödtenn som används vid lödning i elektronik kan flussmedlet vara "inbyggt" redan i själva lödtennet, sedan finns det säkert alla möjliga varianter för olika ändamål. Jag känner till det gällande elektronik mest då jag är gammal (tjock)-TV-reparatör (TV-apparaterna alltså, inte jag 😉) //Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Jarl]
2018-02-20 16:06
#4

Tack för svar jag försökte löda piano tråd men det gick inte?

Ståltråd går bättre.

bommen99
2018-02-20 16:47
#5

Minns då man gick utbildning och fäste en  pianotåd eller ståltråd på ngn dm eller så som liknade  lödtennet och värmde fast den försiktigt längst ut på tenn-rullen för någon polare. Det blev ju ingen bra  lödning men svordomar då han/hon skulle kolla om det fanns värme längst ut på "tennet" naturligtvis med fingrarna 😮, Jodå, det var väldigt varmt. 😈

Kanske detta bus fortgår

[Jarl]
2018-02-20 19:15
#6

Hahha :) Vad fäster lödten bäst på är det koppar eller?

Annons:
starhawk
2018-02-21 07:34
#7

#5: Jag gick en två-årig Tele-radioreparatör utbildning på dåvarande Yrkesskolan men aldrig hört talas om detta trick. Dessutom lär man väl upptäcka det mer eller mindre direkt eftersom det första man gör är att räta ut lödtråden. Har för övrigt heller aldrig hört talas om att kolla om det fanns "värme" på tråden.

#6: Det beror på, om det är hårdlödning så finns det speciella lod (lödtenn) för aluminium och annat men vid mjuklödning som jag är mer bekant med så löds det ju företrädesvis på koppar.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: