Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3548 ggr
Rickard Storm
2/19/18, 9:45 AM

Tips om airbrush-set

Jag är lite sugen på att börja med airbrush. Tanken är att jag ska använda det främst till warhammermodeller (alltså mindre figurer). Jag har ganska lite koll på vad det är man behöver och är tacksam för förslag på utrustning.

Annons:
[Hayabusa]
2/19/18, 9:50 AM
#1

Som jag ser det så är det helt beroende på budget dvs hur mkt pengar är du beredd att lägga? Som exempel - en kompressor kan kosta allt ifrån under tusenlappen till 4-5.000 ,- SEK.

Rickard Storm
2/19/18, 10:00 AM
#2

Hej. Tack för snabbt svar! Jag hade tänkt en budget på 3000kr.

[Hayabusa]
2/19/18, 10:24 AM
#3

#2 Detta kan kanske vara något?

https://www.obeeliks.com/contents/en-uk/p3341_Sparmax_Arism_Airbrush_Set.html

Som sagt, man får vad man betalar för och just kompressorn i detta paket har sina begränsningar. Vilket inte innebär att den är "värdelös" - den kan fylla ditt behov, men inte jämförbar med en dyrare. Så enkelt är det.

Banjoman
2/19/18, 11:04 AM
#4

Airbrush-utrustning har diskuterats mycket och ganska utförligt genom åren på detta forum, liksom på andra fora; om du lägger några timmar på att leta och läsa trådar under rubriken Airbrush och färg i menyn till vänster på sidan tör du hitta en hel del matnyttigt.

Skall du mest/enbart måla små figurer behöver du inte de allra kraftigste donen, så för +/- 3.000 bör du kunna hitta något som passar.

Personligen skulle jag i din sits sikta på att lägga minst två tredjedelar av budgeten på en kompressor, och för själva sprutan köpa en budgetmodell från något av de välrenommerade stora märkena, t.ex. en HS Ultra, en Iwata Neo eller kanske just en Sparmax. Upptäcker du att AB är något för dig kan du med tiden uppgradera sprutan, och fortsätta använda den kompressor du redan har.

Kompressorval är beroende av många faktorer, till exempel hur stor nål du behöver kunna använda (och således hur mycket luft kompressorn måste orka mata fram), om den behöver vara enkel att transportera samt (inte minst) hur tyst den måste vara. Bor du lyhört i lägenhet och vill kunna måla klockan tre på natten ser ekvationen annorlunda ut än om du sitter i ett friliggande uthus på landet, eller bara målar ett par timmar efter lunch …

Grovt sett finns det tre sorters kompressorer gjorde specifikt för airbrush: membran, oljefri cylinder och oljesmord cylinder. Membran låter mest, orkar minst, och brukar vara billigast; oljefri låter mindre än membran men mer än oljesmord, finns i de flesta kapacitetsklasser, är lättare att transportera (ingen olja som kan rinna ut gör att de kan läggas i vilken position som helst), kräver mindre underhåll men tenderar att slitas ut fortare (smörjning motverkar som bekant friktionsslitage). Oljesmord till sist är definitivt tystast (tänk normalt kylskåpsbuller eller kanske något mer), men måste transporteras upprätt (annars rinner oljan ut), behöver få oljan bytt då och då och tenderar att vara dyrast.

Ytterligare en viktig aspekt på kompressorn är med eller utan lufttank. En kompressor med tank brukar vara dyrare, men ger jämnare och stadigare luftflöde och innebär också att kompressorn bara behöver gå så mcyket som behövs för att fylla på tanken. En kompressor utan tank måste jobba konstant när du målar, och kan då gå varm om det vill sig illa.

Men som sagt: sätt dig först en kväll och leta och läs i gamla trådar under Airbrush och färg, och återkom sedan med mer detaljerade funderingar om vilka faktorer/egenskaper som är viktigast för dig …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rickard Storm
2/19/18, 11:29 AM
#5

Tack för för alla tipsen! Jag ska som du nämnde leta i trådarna och läsa på om airbrush. Jag känner att jag fått lite mer koll på vad jag ska ha och att det är kompressorn som är den viktigaste investeringen.

[Hayabusa]
2/19/18, 12:12 PM
#6

#5 Kompressorn är den del som är mest komplex och därmed viktigast/dyrast. Werther tillverkar oljesmorda kompressorer, en SIL-AIR 15 skulle jag rekommendera varmt om din budget tillåter. Denna kompressor säljs under lite olika namn:

http://www.werthercompressors.com/categoria.asp?id=7#

Annons:
Rickard Storm
2/19/18, 3:39 PM
#7

Jag har läst en del inlägg om vilka kompressorer som rekommenderas och det verkar vara en stor variation. Men man verkar få vad man betalar för. Jag hittade ett gammalt inlägg där de jämförde SIL-AIR 15 med DA R 12 silent. Som jag förstod det är DA R 12 silent mer prisvärd. Den verkar ha en hyfsat stor tank. Eftersom jag inte använt AB innan är det lite svårt att bilda sig en uppfattning om hur länge en session kommer vara. Jag hittade DA R 12 silent för 3000kr. Jag hittade dock inte något inlägg av någon som testat denna modell. Är det någon som har någon erfarenhet av DA R 12 silent?

[Hayabusa]
2/19/18, 4:28 PM
#8

#7 Till modellbygge behöver du ingen stor tank, den agerar enbart som buffert för att få ett jämnare luftflöde. Vi modellbyggare, i de allra flesta fall, jobbar med väldigt små luftflöde & volymer luft.  Har ingen erfarenhet av DA R 12 men den har kapacitet som vida överstiger ditt behov. Därmed inte sagt att den är "olämplig", den förefaller prisvärd. Sedan hade det varit intressant att höra hur den låter och jämföra med en Werther.

Janne Nilsson
2/19/18, 6:48 PM
#9

När jag köpte kompressor så köpte jag en föregångare till den här.
https://www.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-224/41-9000

Det är nästan 20 år sedan och den var dyrare då. Den håller fortfarande. Nackdelen är att den låter vilket kan vara störande. Jag låter den stå på ljuddämpande klossar eftersom det i regel är vibrationerna som är värst och fortplantar sig i huset oavsett om det är radhus, villa eller lägenhet.

Å andra sidan har den en tank och laddar man upp den under dagtid så räcker det garanterat till en normal session med rengöring.

På förra stället så hade jag hobbyrum i klädkammaren och barnen sov i rummet bredvid. Bara de två vanliga lägenhetsdörrarna var stängda så ryckte de inte ens till när kompressorn startade.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2/19/18, 8:44 PM
#10

Tycker det nog är airbrushen som är viktigare! Har haft samma kompressor jätte länge! Undvik plast airbrush och sånt.

Rickard Storm
2/19/18, 8:44 PM
#11

Intressant förslag. Jag har ett garage där jag kan använda kompressorn så med hörselskydd så är det inget problem med decibelnivån. Priset är ju riktigt lågt och 5 års garanti är ju också bra att ha. Dessutom bor jag nästan granne med en Clas Ohlsonbutik. Jag vill komma igång med AB så fort som möjligt och jag känner att det är rena djungeln när det gäller att hitta ”rätt” kompressor. Jag börjar nog med en sådan sen får jag fortsätta jakten på en mer avancerad kompressor. Tack alla er som har engagerat er i denna tråd! Jag känner att jag lärt mig massor. Nu gäller det bara att träna på AB tekniken.

Janne Nilsson
2/19/18, 9:07 PM
#12

#8

Den unge Werther? 😎

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2/19/18, 9:24 PM
#13

#12 Nein, der Cousin aus Italien 😉

Annons:
WildeSau
2/19/18, 11:40 PM
#14

Kolla annars efter en oljefri Drift-Air JWS15 eller JWS30

Ljudnivå runt 52-55 dB(A)

Vikt 20-28kg


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

bommen99
2/20/18, 4:30 AM
#15

Hej Rickard.  Om du nu har ett garage där du kan ställa en garagekompressor (som ju är relativt billiga i förhållande till rena AB kompressorer). Är det då möjligt att ansluta rör/slang från kompressorn till det ställe där du avser använda luften?

Vid val av kompressor föredrar jag oljefria. I dag så är de ganska tysta och snabba (att fylla ev. tank) och ger en renare luft.  Visserligen finns det oljeavskiljare för att undvika smet i slangar, men men.. Som många har tipsat om, viktigast är nog att skaffa en bra kompressor, sprutorna kan man köpa nya. Jag köpte nog tre kompressorer innan jag köpte rätt. Sedan är det ju en annan sak att lära sig spruta, jag har bra erfarenhet av billack, men AB var betydligt krångligare.

Lycka till//håkan

Janne Nilsson
2/20/18, 6:35 PM
#16

Dessutom kan man använda kompressorn till andra saker i garaget.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rickard Storm
2/20/18, 7:22 PM
#17

Jag ska ta en titt på garagekompressorer och jämföra med Cocraft HC 224 som jag i nuläget är mest inne på att köpa. Anslutning av slang från kompressorn till arbetsytan ska inte vara något problem. Denna kompressor som jag nämnde ovan https://m.clasohlson.com/se/Kompressor-Cocraft-HC-224/41-9000 är ju riktigt billig och ljudnivån är ju inget problem. Vad kommer jag märka för skillnad på denna och en mer avancerad borsett från ljudnivån?

[Jarl]
2/20/18, 8:26 PM
#18

Inte kallt och stå i garaget?

Pumma hobby är bra

http://www.pumahobby.se/KOMPRESSOR/KOMPRESSOR/KOMPRESSORER_INDEX_.htm

garagekompressor blir det inte ett enormt tryck i slangen? Om man kan ha dom under 2,0bar

bommen99
2/21/18, 3:53 AM
#19

#17. Om ljudnivån inte är ett problem så är ju en garagekompressor att föredra. Den ger ju luftmängd som absolut räcker till, dessutom, som Janne Nilsson skriver, man kan ju använda kompressorn till massa andra verktyg. AB kompressor har ju ett snävt område, typ bara AB.

Min garagekompressor står i tvättstugan utanför huset, den är oljefri. Jag byggde en liten låda till den för ljudet, det värsta slamret försvann (till frugans glädje..) Funkar bra med tanke på värmen här. Från kompressorn har jag en kortare slang (då kompressorn vill röra på sig)  och därefter en 6 m rörpipa till 3 anslutning. 1 anslutning med fullt tryck till däckspumpning etc och 2 anslutningar för slangar till hobbyavdelningen. En slang till lackboxen och där till en justerbar reducering. Den andra anslutningen till arbetsbänken via en reducering, används mest till renblåsning.

Till Jarl då. Kyla för kompressorer är bra (om vi nu inte talar om Sibirien..) Tryck i slangen blir ju aldrig mer än vad kompressorn ger, alltså max 8 bar. Slangarna tål detta tryck. Sedan bör man ju reducera trycket innan man ansluter de vekare slangar o kopplingar till själva AB.

Således Rickard, kan du använda en garagekompressor (med tanke på buller) så är det absolut en bättre o billigare lösning enligt min uppfattning.  Kostnaden för långa slangar (eller stålrör), reducerings-ventiler, övergångar från 1/4 till 1/8  är ju blygsam i förhållande till vad en  tyst AB kompressors kostar i förhållande till exempelvis den du tittat på från Clas i sjön.

Upp till toppen
Annons: