Annons:
Etikettfigurer
Läst 1583 ggr
Dioramabyggare
2018-02-14 20:00

Min "dioramabefolkning"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter en hel natts sittning med att bygga vidare på mina dioramafigurer ser de nu ut så här. Jag håller på att experimentera lite grann med olika kulörkombinationer på uniformerna, därav den lilla "färgprakten" på några av figurerna 😉.

i byggsatsen som en av figurerna kommer från var några händer "lösa", och jag upptäckte att en av hans händer var borta, så jag hittade på att har råkat ut för ett handledsbrott så då "snidade" jag till ett litet "handen i gipspaket" av en liten bit gjutstam. Han ska sedan bli en del av mitt fältförbandsdiorama 🙂.

Annons:
Dioramabyggare
2018-02-14 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Några figurer till…

[Jarl]
2018-02-14 20:43
#2

Hihi ska tjejerna bada eller? Får man se handen?

Värkar intressagt upplägg👍

Dioramabyggare
2018-02-14 21:18
#3

#2: Hihi.

Jag har ännu inte bestämt hur jag ska utforma det lilla dioramat/vinjetten med de båda tjejfigurerna. 

Någon av "våra" båtbyggande medlemmar använde någon sorts transparent "plastmassa" att simulera vatten med, och jag tänkte jag ska testa det materialet och se om det funkar att göra "rinnande vatten" av att ha till ena tjejfigurens vattenkanna.

Jag ska se om jag kan lyckas ta en bra närbild på "gipspaketet" och lägga upp här i tråden.

Dioramabyggare
2018-02-14 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Bild på "gipsad" hand.

Figuren saknar huvud men jag såg just att jag fått svar på min "blänkare" om lösa huvuden. Hålet i knät är inte någon skottskada utan ett hål jag borrat för att kunna fästa figuren på en liten bottenplatta med hjälp av ett gem.

[Jarl]
2018-02-14 21:44
#5

Oj snyggt! Kanske skulle skära bort jakan så gipsen går hela armen?

Eller ha en sjal som stöd för armen?

Dioramabyggare
2018-02-14 22:06
#6

#5: Tack tack så mycket!

Det var i natt jag satt och pillade med några av mina figurer, och "gipspaketet" var kanske det sista jag gjorde innan jag jättetrött gick och lade mig att sova. Själva "gipset" behöver fixas till lite ser jag, men jag har ännu inte bestämt om han ska få en mitella eller inte. Kanske jag skär bort ärmen upp till armbågen och lägger på lite spackel som får föreställa gips.

Annons:
[Jarl]
2018-02-14 22:27
#7

Men du lyckades bra bara med bara gjutstam. Svårt att säga från din bild men det ser ganska naturlig pose han har

Dioramabyggare
2018-02-14 22:46
#8

#7: Tack igen ☺️!

Ja, jag lade ner en del tid på att skapa en naturlig pose hos de olika figurerna. Men jag är imponerad över den fina gjutningen av anletsdragen som Master Box gjort .👍.

När han fått ett huvud och jag fixat till gipset kommer jag att lägga upp en ny bild här, med figuren i rätt position stående på huk på ena knäet.

[Jarl]
2018-02-15 00:53
#9

Du kan kanske använda limpistol som vatten kan gå?

Dioramabyggare
2018-02-15 02:15
#10

#9: jag har använt smältlim till "vanlig" limning. Sådant lim kanske fungerar till att simulera en vattenyta med stilla långsamma vågor, om man limmar en sträng i taget. En nackdel med smältlim är att det inte går särskilt bra att forma, med en mejsel eller liknande.

Jag tror mera på den metoden som visas i denna filmen. Vid 8:30 in i filmen visar mannen hur det går till att skapa ett vattenfall.

Janne Nilsson
2018-02-15 17:58
#11

Om du har klar plast sprue kan du stretcha den om du bara ska ha en rännil.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: