Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3166 ggr
bommen99
2/12/18, 7:20 AM

Bords-sågar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kollat runt på div webbar för att hitta en lämplig bords-såg. Med lämplig är för mig en som ger ett fint snitt, orkar såga 1/2" hardwood samt (naturligtvis) har ett bra pris.

Min nuvarande är denna såg. Funkar ganska ok men drivs med 24 V, vilket gör den lite "slö". Dessutom är inte klingan tillräckligt stor (dia). Har för mig att den kostade kring 6-8oo kr från AliExpress

Annons:
bommen99
2/12/18, 7:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nästa såg jag kollat på är en Proxxon. Känd kvalité från Tyskland. Dock lite "onödigt" dyr. Effekten är bara 200 W men enligt Petzon så funkar den helt ok. Priset för mig ca 3 400 kr plus frakt 500, alltså straxt under 4000 kr.

Dyrt alltså men men, kvalité kostar ju 🤔

bommen99
2/12/18, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Nästa såg är också den tillverkad i Tyskland (i alla fall en tysk produkt…) av fabrikatet Scheppach. Har ett 8" blad och effekten är 1 200W, alltså betydligt kraftigare power är Proxxon.

Priset är ganska acceptabelt 1 050 sek. Frakten skulle bli ca 500 kr.

Glömde att Proxxon och denna är från Conrad.com (Svenska butiken lev ej till Thailand)

bommen99
2/12/18, 7:44 AM
#3

Slutligen en ren kopia av ovanstående som finns hos AliExpress. Förutom färgen (röd) så är denna alltså identisk lika Scheppach -sågen. Frågan är, vad har man har fuskat med…

Priset från AliExpress är ganska lika den från Conrad. Själva sågen är bara ca 300 kr billigare än originalet, så valet mellan kopian och originalet  blir ju enkelt, naturligtvis originalet.

Tyvärr lyckades jag inte kopiera bilden från AliExpress, dock denna länk:

https://www.aliexpress.com/item/900w-8-Sliding-Woodworking-Table-Saw-8-Inch-Table-Saw-210mm-Wood-Table-Saw-DIY-Circular/32604073951.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.ZUkqar.

Lite "lustigt" med köp från AliExpress i nuläget. Kineserna firar sitt nyår och i princip är det från den 1 - 28/2 då många kineser reser långväga till hemorten. Kan meddela att här är det firande den 15/2.

bommen99
2/12/18, 8:01 AM
#4

Sågklingor till dessa sågar. 

Proxxon verkar ha ett bra utbud. Deras sågklingor är 85 mm med 10 mm hål. Finns fintandad (80 tänder)

Scheppach verkar besvärligare. Klingan är 8" med 30 mm hål och det skall finnas en med 100 tänder hos de som säljer kopian på AliExpress.

Min gamla har en väldigt fintandad klinga är 63 mm samt 100 Tänder.

Nåväl, jag velar mellan Proxxon och Schepparch. Proxxon ser mer gedigen ut och verkar ha lite bättre och exaktare inställning. Låt vara att den är typ 3 ggr dyrare.

Tacksam om någon har goda råd

//håkan

bommen99
2/12/18, 8:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

När jag ändå är på G. Denna rikthyvel från Proxxon kan vara kul att ha. Men om nu deras cirkelsåg är superbra så kanske man inte behöver en rikthyvel.🤓

Den är dyr, med frakt lär den hamna straxt under 4000, alltså i paritet med deras såg.

Detta med såg o rikthyvel torde tänkas på, i alla fall någon timme till 😃

//h

bommen99
2/12/18, 8:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jo,  detta med kvalité. Jag har länge sneglat på små svarvar som passar för mindre trä och metall -arbete.

Även här har Proxxon en läcker produkt  så vitt jag kan bedöma.  Lite dyr kanske, med frakt straxt över 14 000, alltså dyr leksak i synnerhet om man absolut har noll kunskap i svarveriets ädla konst, men ändå..🤪

Annons:
Banjoman
2/12/18, 11:06 AM
#7

Om du är intresserad av mikrometallsvarv kan det kanske vara läge att kolla in den model som petzon köpte häromåret, och som han så vitt jag har förstått varit mycket nöjd med: http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Machines-Accessories/Lathes/SIEG-C3-SC2-SC3-Mini-Lathes/SIEG-SC2-SC3-HiTorque-Mini-Lathe-Belt-Drive-with-Brushless-Motor

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2/12/18, 12:20 PM
#8

#7. Den ser ju bra ut och under halva priset mot Proxxon. Lite konstigt att bara (och ngt luddigt) anger dubbavstånden. Nåväl, tack för tipset. Betr sågen så lutar det väldans åt Proxxon-sågen, har du ngn synpunkt?

//h

petzon
2/12/18, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Precis som Banjoman skriver är Sieg C3 en riktigt trevlig svarv och bör gå att köpa direkt  i Thailand. Sieg har två återförsäljare i Thiland Posh och Smart.  C3s grunddata jämfört med bla Proxxon kan du se i tabellen nedan. Kan även tipsa om en artikelserie som jag skrivit om metallsvarvning som publicerats i Allt Om Hobby nr 3/17-1/18 (1/18 utkommer i slutet av februari). Det går att prenumerera digitalt och som prenumerant (analogt eller digitalt) kan man läsa alla gamla nummer. Jag hade nog satsat på scheppachssågen den har betydligt mer muskler. Klingor i olika storlekar brukar vara lätta att få tag på till de normalstora sågarna, om håldiametern är för stor kan man använda adapterringar.

Banjoman
2/12/18, 8:53 PM
#10

För all tydlighets skull: bilden som Bommen99 lade upp på en Proxxonsvarv visar deras mellanmodell, PD 250/E, medan petzons tabell ger data för den största av Proxxons svarvar, PD 400. De har också en pyttemodell, PD 150/E.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2/12/18, 9:15 PM
#11

#10 tack för klarläggandet.

bommen99
2/13/18, 2:54 AM
#12

#9. #10. Tack för info.  Förvånande att det fanns återförsäljare här i Thailand, det är man inte bortskämd med (det handlar i de flesta fall om dyra frakter). Tror dock att svarv får vänta, i alla fall tills Titanicen är klar, den tar, om inte annat, en jäkla plats med alla delar.

Betr sågklingor. Anta att man även kan borra upp ett centrumhål från ex 10 mm till 30 mm. Med att "man kan" menar jag en polare som har supermaskiner att borra - fräsa med.

Detta med frakter alltså. Jag skulle best 10 st razor-sågblad från Der Sockelshop och då hamnade fraktkostnaden på över 60 Euro. Dyrt för ett kuvert må man tycka, det gäller att se upp!

bommen99
2/13/18, 3:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Lyckades (tror jag) kopiera en bild på kopian av scheppachssågen. Men som jag skrev, det skiljer sig bara ca 300 kr från originalet..

Annons:
Banjoman
2/26/18, 7:52 AM
#14

För all fullständighets skull bör kanske även bordssågen från Byrnes Model Machines nämnas, även om den inte fullt ut motsvarar din kravspecifikation. Mycket hög precision och kvalitet i snittet tör den definitivt ha, men den är relativt liten och klen (4" klinga och motor på 1/3 hästkraft) och framförallt rejält dyr -- med komplett tillbehörssortiment landar priset strax under 1 000 USD … 😮

Jag har, detta till trots, själv nyligen beställt just en sådan, då den helt motsvarar mina krav på en bordssåg, och hoppas på leverans nå'n gång framåt andra halvan av mars … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2/26/18, 9:01 AM
#15

#14. Onekligen en intressant bordssåg, men som du också skriver, rejält dyr. 

Byrnes har ju en lite större klinga än Proxxons. Även om angiven effekt är 1/3 hk så klarar den tydligen 10 mm hardwood, inte så pjåkigt.

Jag velar fortfarande mellan Proxxon och Scheppach. Den sistnämnda är ju betydligt kraftigare och har större klinga än Proxxon, dessutom billigare. Frågan är dock, klarar den att såga tunna plankor, typ 1 x 3 mm. 🤔

//h

Banjoman
2/27/18, 8:34 AM
#16

#15 Om du är ute efter att kapa ditt eget modellvirke i riktigt klena dimensioner tror jag för min del (note bene: tror; jag kan inte veta, för jag har inte testat någon av dem) att Scheppach-sågen kommer komma till korta, och det med besked! Sågbord i pressad plåt tyder ju inte på att vare sig själva bordet, vinkel- eller parallellanslaget kommer vara särdeles exakta eller lätta att ställa in så noga att man kan såga klenvirke med precision, men framförallt är frågan om snittet går att få så snyggt och exakt som helst bör vara fallet när man kapar smålist … 🤔

Ytterligare en synpunkt är att ett större sågblad också tör vara tjockare i godset, och att man därför kommer förvandla en större andel av råmaterialet till sågspån, vilket förstås i längden innebär en större grad av slöseri med virke och därmed också ökade kostnader.

Jag har som sagt inte provat Proxxon-sågen heller, men har vid det här laget en viss erfarenhet av deras maskiner, och misstänker baserat därpå liksom på specifikationerna samt recensioner jag läst att den tör duga för ändamålet. Så som varit fallet med alla Proxxonmaskiner jag jobbat med misstänker jag att man får lägga ett visst arbete på att ställa in anslagen och framförallt kolla vinkelrätheten med lämpliga mätverktyg innan man sågar, men att precisionen därefter kommer vara fullt passabel.

Jag är själv ute efter just detta, att själv kunna producera allt klenvirke jag behöver för mina modeller, med maximal precision, och för mig var det därför ingen tvekan om att det var värt besväret spara ihop till priset för en Byrnes-maskin! Nu har jag ju inte fått den ännu (preliminärt besked är att de räknar med att skicka den till mig i början av nästa vecka, varefter transport och tullklarering lär ta ytterligare cirka två veckor), men allt jag hört om Jim Byrnes och hans maskiner pekar i rätt riktning: allting tillverkat och handbyggt av honom själv; han är både modellbyggare och precisionsnörd; sågen har en maximal såghöjd  på 15/16" (+/- 23,8 mm) och klarar enligt de recensioner han länkar till utan vidare att kapa 3/4" (+/- 19 mm) hårdträ typ ek, lönn eller valnöt; än mer imponerande är dock att det uppenbarligen går att såga så tunna snitt att man kan se igenom dem (kolla recensionen i Fly RC Magazine!) … Jag har gått och drägglat efter den här sågen i flera år nu, och har äntligen lyckats lägga undan såpass att jag kunnat skicka efter en … 🤤🤤🤤

Detta sagt: om du har normala krav på precision och framför allt behöver kunna såga klenvirke skulle det förvåna mig om du inte funne Proxxon-sågen vara fullt tillräcklig … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2/27/18, 8:46 AM
#17

När jag skulle skaffa en såg till modellverksamheten så var det en bandsåg det handlade om, absolut inte en bordsåg. En bordsåg handlar ju om raka snitt enbart, inget kurvande där inte. 

Numera har jag både bandsågen och en bordsåg fast det är avsett för träbearbetning av typ möbler i skala 1:1. Bandsågen har fått vara med  i modellverksamheten också och även kompletterats med en microfräs, en Proxxon med koordinatbord och allt.

En bordsåg ersätter inte en rikthyvel, den är ett komplement men ingen ersättare. Givetvis har jag en rikthyvel också. Till skillnad från bilden (#5) så är min kombinerad med en planhyvel. Rikthyveln är avsedd för att åstadkomma en helt plan yta som som man sedan kan ta alla mått ifrån. Träbearbetning utgår ifrån att först rikta en yta, antingen med handhyvel eller rikthyvel, därefter riktar man en yta till i 90 graders vinkel till föregående. Dessa två ytor utgör sedan referens när man sedan sågar/fräser upp resten av arbetsstycket. Jo jag har en fräs också, den skall snart hamna i det kombinerade såg-fräsbordet när jag modifierat färdigt det. Det var avsett för en fast fräs och jag har köpt in en fräslyft åt min fräs så en del modifierande är av nöden.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
2/27/18, 10:21 AM
#18

#16. Du har nog rätt beträffande Scheppach -sågen. Den är nog mer lämplig för golvpaneler eller dyl.  Mycket lutar alltså åt Proxxon, men nu har jag ju sett Byrnes förnämliga såg också…🤔 

Ser man det krasst så kan man (jag) köpa Proxxons såg samt deras rikthyvel och därmed få två nya leks… nödvändiga maskiner ☝️

17# bra information. Väldans vad fina maskiner du har skaffat 👍. Givetvis borde man ha en figursåg då man ex sågar ut spanter. Å andra sidan kan man ju göra spanten som då man bygger 1:1, i 4 delar eller mer

starhawk
2/28/18, 11:01 AM
#19

#18: Jag har har en figursåg, men problemet med dom är att dom vibrerar en massa, skulle nog satsa på en bandsåg till spanten, den är betydligt stadigare i och med att den roterar åt ett håll hela tiden. Figursågen är däremot att välja när man gör invändiga öppningar. Den kan till och med ta sig igenom brädan själv om den inte är alltför tjock, och inom modellbygge så är det ju inte särskilt tjocka material.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
2/28/18, 11:27 AM
#20

#19. Jo, att dom vibrerar vet jag då jag har en sådan (fått av en kompis) och den har ett ganska vekt sågblad. Har faktiskt inte använt den, det borde vara ngn sorts fot (som på symaskiner) så att träbiten i alla fall håller sig på sågbordet.

Blir det att tillverka spanter i framtiden så blir nog metoder med minst 4 träbitar/spant…

Jag har byggt ganska mkt, altaner o mindre hus etc och sågat många plankor på min byggsåg, men jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan  rikthyvel och planhyvel. Trodde att det var samma sak och har inte riktigt fatta skillnaden ännu.

Annons:
Banjoman
2/28/18, 11:57 AM
#21

Källan till all nutida kunskap har följande att säga därom:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rikthyvel

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planhyvel

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
2/28/18, 12:15 PM
#22

#20-21: Inte särskilt klart det där, så här är det: Rikthyveln används för att få en plan yta, man riktar upp skeva plank så att en sida blir helt plan, Planhyveln å andra sidan minskar tjockleken på plank så att anda sidan blir plan och parrallell med den riktade sidan.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

JohanRydberg
2/28/18, 4:17 PM
#23

I rikthyveln "håller" man brädan själv (eller åtminstone kan man hålla brädan själv). Generellt sett kan man "se" cuttern (även om det oftast sitter någon form av skydd över den). Precis som den Proxxon hyvel du refererar till ovan.

I planhyveln finns ett matarverk som håller brädan och matar fram den och "trycker" den mot cuttern (och ser till att tjockleken blir rätt, och parallell mot den sidan som ligger an mot matarverket). Här sitter cuttern dold inne i hyveln.

Har för mig att jag sett kombimaskiner också där man riktar uppe på hyveln (från ovansidan på cuttern), medan det finns ett matarverk på undersidan som trycker brädan upp mot cuttern för att planhyvla.

/johan

Upp till toppen
Annons: