Annons:
Etikettallmänt
Läst 4080 ggr
ElLobo
2018-04-01 00:01

Nytt i verktygslådan, kv 2 2018

Nytt kvartal, ny tråd. 😃

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

2018 års tidigare trådar:

Annons:
bommen99
2018-04-01 10:12
#1

#66. Någon i forumet tyckte att dessa block var dyrt, förutom att det är en billig försäkring för fingrarna så är den ju inte så fasligt dyr. Undrar dock om den inte är lite väl stor för små bordssågar?

#64. Håller med, intressant att veta vad som inte var bra, i synnerhet då jag står i begrepp att inhandla just en sådan

Banjoman
2018-04-01 13:50
#2

#1 Jo, det kommer krävas en hel del experimenterande för att kunna använda GRR-Rippern på den lilla bordssågen – mina fösta försök skyddade förvisso fingrarna som de skulle, men gav inte på långa vägar när den precision jag är ute efter … 😡🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-04 17:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nu har jag tillverkat den planerade distansjiggen till bandsågen!

Man börjar med att ställa in önskat sågdjup, här med hjälp av ett bladmått …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-04 17:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… skjuter distansjiggen fri från bladet, och för upp arbetsstycket till dess det precis får plats mellan jiggen och parallellanslaget; det senare låses så i läge …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-04 17:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

… varefter distansjiggen tas bort, och en "bakvänd" GRR-Ripper används för att föra arbetsstycket förbi klingan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-04 17:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

… varpå distansjiggen sätts tillbaka, parallellanslag och arbetsstycke på nytt läggs an mot jiggen , nästa list kapas till samma tjocklek som den föregående, osv. osv., till dess återstoden av arbetsstycket är nästan lika smalt som det smalaste benet på GRR-Rippern, dvs. 1/4" = 6,35 mm.

Om jag också skaffar 1/8"-benet till GRR-Rippern kommer jag kunna få ut ännu fler lister ur varje stycke … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2018-04-04 17:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Fick i dag också ett paket med posten vari låg en precisionspassvinkel av Incras förträffliga tillverkning … 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-04-04 18:01
#8

#3. Antar att "bandsågen" är en felskrivning och undrar om inte "sågdjupet" också är en felskrivning. Menar du inte  bordssågen (som jag brukar kalla klyvsågen) samt sågbredden.🤓

Nåväl, din distansjigg ser snarlik ut som mina röda spatel, fast med betydligt exklusivare fastsättning. 👍

Jag fattar dock inte vitsen riktigt med distansjiggen.  Anta att du har ett bredare arbetsstycke som du vill klyva 1,5 mm breda "plankor" ur. Vore det inte enklare att  i stället använder parallellanslaget som distans så kan ju Rippern´s ben vara utanför (se bild 5 till höger om klingan) och du kan klyva ner till så smalt som virket tillåter. 

När du nu sågar så skjuter ju rippern arbetsstycket både framåt och med en lite kraft mot parallellanslaget då handtaget sitter på snedden oppanpå rippern. Fast jag kanske fattat allt bakom foten liksom 🤪

Banjoman
2018-04-04 21:33
#9

#8 Jag menar givetvis bordssåg och sågbredd … 🤪☝️

Den stora vitsen med distansjiggen är att sågning på vänster sida om bladet låter sig förenas med GRR-Ripper-användning; att såga mot parallellanslaget fungerar mycket sämre – jag har testat!

Problemet är att man om man sågar, säg, 1,5 mm brett på "vanligt" sätt, alltså mot parallellanslaget, inte har plats för ett GRR-Ripper-ben mellan klinga och anslag, och alltså måste sätta samtliga ben till vänster om klingan. Detta innebär i sin tur att om man slinter, eller om stycket fastnar, riskerar att köra GRR-Rippern på snedden, rakt in i klingan, eftersom man inte har något som håller emot på den ledden

Detta leder i sin tur till en alltför stor försiktighet, med ty åtföljande brist på precision.

Det som skulle kunna funka vore att tillverka ett eget förlängningsstycke att fästa undertill, för att få ett mothåll mot arbetsstyckets vänsterkant.

Man vill ju nämligen oavsett teknik ha just det tryck på stycket som du nämner, nämligen in mot parallellanslaget, så att det går så raktoch så parallellt som bara kan …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2018-04-05 21:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En flaska trälim och några borrar.

Banjoman
2018-04-11 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

I dag kom så ett paket från tyska Amazon, med däri ett exemplar av Proxxons planhyvel! 🤤

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-11 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Efter ett första test är jag synnerligen nöjd – den hyvlade träbiten till höger (ek, från det vedträ jag härförleden sågade upp för att testa min bandsågsjigg) såg innan planhyvlingen ungefär likadan ut som den till vänster … 🙂

Ytan blir slät och bra, djupinställningen fungerar utmärkt och med tillräcklig precision, matningen löper smidigt och i det avbildade stadiet (ytterligare en stunds hyvling torde ha givit ännu bättre resultat) håller sig variationen i tjocklek inom +/- 0,05 mm … 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-04-12 05:22
#13

Ser ju jäkligt bra ut. Funderar om det inte följde med något extra bord så att inte träbitarna tenderar att bli "trampoliner" och kanske problematisera planingen? Grattis till ett bra köp!!

Vet du om tyska Amazon kan skicka gods till Thailand?

//h

Annons:
Banjoman
2018-04-12 07:40
#14

#13 Jo, den är jag mycket nöjd med så här långt! 🥳

Tyska Amazon verkar förvisso skicka till Thailand, men i vilken mån det gäller alla artiklar i deras sortiment är inte alldeles tydligt.

Annars har Proxxon en generalagent i Thailand också, som dock verkar vilja ha 42.000 baht för en DH40, vilket, om jag räknar rätt på växelkursen, är mer än dubbelt vad Amazon tar … 😮

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-04-12 07:44
#15

Glömde säga att nej, det följde inte med några förlängningsbord. Det vore svårt också, tror jag, att göra sådana som inte bleve för komplicerade (och därmed dyra) men som ändå kunde följa med matarbordet upp och ner.

I instruktionsboken rekommenderas man att använda rullbockar för längre arbetsstycken.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-04-12 10:38
#16

#14. Som du skriver (jag tänkte inte på att det ju är olika säljare) skickar vissa till Thailand medans andra inte gör det. Himla rörigt. Kollade general agenten här och deras priser är ju löjligt höga, även om man nu räknar bort VAT och frakter så är det som du skriver, dubbelt så dyrt. 

Även om jag med stor sannolikhet inte kommer att handla där så får man ändå tacka för tipset 😃. Blir nog Conrad.com (.de) för Proxxon-prylar

Banjoman
2018-04-12 14:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

#16 Så vitt jag kan se går det att få levererat maskinen ifråga från tyska Amazon (som själva är de som säljer den) till Thailand.

Jag kan inte se vad frakten skulle gå på (och vet förstås inte heller hur det fungerar med införselkostnader etc. i Thailand) eftersom jag inte har något Amazon-konto med en Thailändsk adress, men det synes i alla fall skola vara möjligt för den händelse du inte hittar den hos Conrad …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-04-12 14:25
#18

17#. Återförsäljare hos Tyska Amazon levererar förvisso (inte alla) till Thailand, men de kräver förskottsbetalning. Jag har både Paypal och ett Master C men de accepteras inte. Däremot klarar den Amerikanska Amazon av detta, till ett minst sagt lika bra pris, dessutom är tyska språket helt obegripligt för mig 😕 Så det blev en Proxxon FET med några klingor,, men ojdå, det får man ju inte yppa ngt om förrän varorna är emottagna..🤐

Tack för hjälpen i alla fall

//h

Banjoman
2018-04-12 14:37
#19

Väl bekomme -- men se upp! om du köper från amerikanska Amazon, så att de inte levererar maskiner avsedda för 110 V spänning! 😮🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-04-12 15:11
#20

Jo, detta med 110 eller 220 V är ett gissel. Tar en jäkla massa tid att söka och sökmotorerna är ofta värdelösa. Men men, vad haver en pensionär i Thailand att göra förutom spilla en massa tid på div halvdåliga  Internetbutiker..😴

Annons:
bommen99
2018-04-12 15:38
#21

Proxxons bordssågar, typ FET har 2 olika benämningar för vilken nätspänning som avses:

270 70 = för 220 V (220-240)

37070 = för 110 V

Som du skriver Banjoman, man får se upp. Speciellt Amazon US där man, av någon outgrundlig anledning, "gärna" utelämnar vilket nätspänning som avses. Detta gäller även lödstationer, så se upp!!

starhawk
2018-04-13 07:52
#22

#21: Man får dessutom se upp med video eftersom amerikanerna fortfarande nyttjar NTSC istället för betydligt bättre upplösnings PAL. Åsså dessa förpillrade regioner, hade ett tag en dator inställd för deras region innan jag hittade ett program som knäckte regionkoden på DVDn numera är den regionlös på en annan DVD så jag kan se den på TVn 🙂

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

bommen99
2018-04-18 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

I dag kom ett pkt med UPS med avsändare Billing Boats. 2 st etsplattor till Titanic som "pakkets omhyggeligt". Smart följesedel som angav kostnaden till 0(noll) och att det var en gåva, det får man tacka för. Verkar som att jag snart får ta tag i Tinanicen…

jonatand69
2018-04-20 21:14
#24

Skitpenslar… Duger kanske till att olja in terrassmöbler men det är nog allt…  😟

jonatand69
2018-04-20 21:15
#25

Bättre penslar… 👍

jonatand69
2018-04-20 21:16
#26

Mera, större filar… 

jonatand69
2018-04-20 21:17
#27

Blacken-It… eller typ samma… Denna heter "Brass Photoetech Burnishing"

Annons:
jonatand69
2018-04-20 21:19
#28

Dremel… KOPIA !!! 😐

jonatand69
2018-04-20 21:21
#29

Slip"svampar" från Vallejo.
60 - 100
240 - 400
600 - 1000

Dioramabyggare
2018-04-20 21:50
#30

#28: Är det en Cotech? Ferax?

Får man fråga hur mycket verktygssatsen kostade?

Banjoman
2018-04-21 13:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Modelling Timbers på Isle of Man är i färd med att stänga butiken, ity Keith Jewell som driver den tydligen börjat få bekymmer med hälsan, och således är i färd med en total utförsäljning, slog jag till och köpte hela hans återstående lager av kaus gjutna i brons.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Sabud
2018-04-21 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Köpte en svarv häromdagen .Det blev en Emco Maximat Super 11. Står i garaget tills jag löst hur underredet skall se ut.

jonatand69
2018-04-21 21:17
#33

#30
Klart man får fråga det… 🙂Den kostade 39,99 €
Ang märket så står det Intertek på den det är allt… 

Här är länken till där jag köpte den.
http://www.hobbiesguinea.es/en/afizon-electric-tools/2464-chaves-06002-driller-suitcase-with-218-accesories-220v.html

Verkar som om jag köpte den sista för nu står det "No disponible" på den… 🤔

Dioramabyggare
2018-04-21 23:09
#34

#33: 39,99 €, ok. Kring 400 kronor… själv köpte jag för några år sedan, för motsvarande summa, en skruvdragare från en tillverkare vars namn inte ska nämnas… den höll kanske bara något år, sedan skar ett lager… 😮😡. Och då använde jag den ändå enbart som "hobbymaskin".

Måtte din hålla betydligt längre än så!

Annons:
bommen99
2018-04-23 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

I dag damp ett pkt ner, eller snarare ett "hämta på posten" -papper, alltså en avi ang ett paket från Australien. Att hämta ut ett paket här är tidsödande och då tempen ligger kring 38 så blir det en pinsam väntan.

Men men, den som väntar på ngt gott.. En lödstation av fabrikat Weller. Köpt via e-bay där man får se upp då det finns hyfsat billiga Weller-stationer för 110 V!  😮Denna dock 220 V (fast med konstig stickpropp).

Proppen bytt och den funkar utmärkt. I bakgrunden Counterpain salva för trötta och onda muskler som skall skickas till brodern i Sverige

bommen99
2018-04-30 11:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

I dag dök lite delar till lödstationen upp. Ett litet kit innehållande lödspetsar där min favorit är "mejsel"-spetsen

bommen99
2018-04-30 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Mitt CA favoritlim och två flaskor accelerator. Hela klabbet åker i kylen där de trivs bäst (i alla fall tror jag att kyla är att föredra framför 40 grader varmt..)

bommen99
2018-05-11 11:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Ett litet paket damp ner för någon vecka sedan. Ett cirkelsågad minsann..

bommen99
2018-05-11 11:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

I dag fick jag hämta ett lite större paket på posten. Då jag beställer lite saker så är det inte helt klart vad paketen kan innehålla..

bommen99
2018-05-11 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Fast jag anade ju.. En Proxxon bordssåg

Uppackning och provsågning

bommen99
2018-05-11 12:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Nu är jag van att ha parallellanslaget på vänster sida om klingan. Visst, man kunde ha anslaget på både vä o hö sida, men men. Som den är monterad så blir det liksom fel sida som utgör anslaget, den tunnare sidan på anslaget alltså. 

Visst, ser ju enkelt ut att borra ett hål (röd streckad linje) och vända anslaget 1/4 varv åt vänster. Trodde jag också, men eftersom anslaget bara sitter med en (1) skruv så är det små styr-anslag på undersidan så att anslaget hamnar i ett stabilt läge. Kan bli tufft att få till så det blir exakt. Möjligen kanske man kunde sätta fast anslaget med 2 skruvar..

Annons:
bommen99
2018-05-11 12:43
#42

JO, glömde berätta vart jag köpte sågen. Beställ den den via Amazon i England då det accepterar PayPal och har betydligt bättre tydlighet vad gäller 110 eller 220 V. Nu visade det sig att det var Tyska Amazon som levererade via en Tysk handlare (som antog att mitt modersmål var tyska 😕). Nåväl, den dök ju upp, om än nästan en vecka efter utlovad leverans. På plussidan är ju att det blev ingen moms eller tull, varför vete f..n men jag tänker inte klaga

bommen99
2018-05-12 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Det extra sågklingan #38 visade sig vara lite konkavt (eller konvext beroende på varifrån man tittar). Resultatet blir ju inte bra med en klinga som inte är plan. Jag får nog ta på mig detta då jag öppnade fp väldigt vårdslöst (ivrigt..)

Efter ett tips från en bonde i Sverige (bönder har breda kunskaper) så lade jag klingan på ett fast underlag och klappade till med en hammare ett par ggr. Resultatet blev, till min förvåning, en betydligt planare klinga.

Bilden på innan jag klappade till..

Banjoman
2018-05-12 13:20
#44

#41 Vore jag du skulle jag snarare försöka med att tillverka en påbyggnadslist att lägga ovanpå det befintliga parallellanslaget! T.ex. en bit fyrkantprofil i aluminium eller mässing (eller t.om. en trälist!), lagom hög och bred, som du spänner fast ovanpå det befintliga anslaget genom att byta ut insexskruven mot en längre sådan med samma gänga. På så vis riskerar du inte att rubba finjusteringen, eller helt förstöra den befintliga infästningen men får ett högre anslag även till vänster om klingan. Grattis, förresten, till den nya sågen!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-05-12 14:46
#45

#44. Jo, du har så rätt. Mycket enklare att lägga en profil oppanpå det befintliga parallellanslaget. Fast jag har nu kört lite olika ark för att kolla och det kanske inte är helt nödvändigt med ngt tjockare anslag då jag inte avser att såga i ngt grövre än ca 2-3 mm. Den tilltufsade och tillrättaslagna (konstigt ord..) klingan funkar nu bra, tänk vad några hammarslag ändå kan göra 🤪

Tack för, som vanligt, bra tips Banjoman

Sabud
2018-05-12 14:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Fick några mätinstrument från OTD-Tools på posten. Mitutoyo-indikatorerna var det rea på men funktionen klockren;) Magnetstativ av billigare typ med fäste-fininställning som inte känns 100%, dock användbart.

Näthandel i all ära men det blir allt svårare att skaffa sig en uppfattning om vad man egentligen beställer och vad man får. Antar att jag inte skulle köpt ens 50% om jag först fått känna på prylarna i butik. Nu gäller detta främst lite dyrare saker.

bommen99
2018-05-17 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#46. Håller fullständigt med, det blir en överraskning varenda gång man öppnar ett pkt. Jag är ju mer eller mindre tvingad till näthandel då utbudet här är minst sagt dåligt.

Jag handlade dock detta skjutmått i den lokala järnhandlaren i dag. Den jag tidigare hade hoppade ner från arbetsbänken o ner på klinkergolvet..

bommen99
2018-05-17 12:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Samma lokala järnhandel hade några billiga tänger som slank ner samtidigt som skjutmåttet. Priset för skjutmåttet var 1650 THB och båda tängerna 150 THB

På vägen hem stannade jag vid en Family Mart-butik och där inhandlades två små sidavbitare. De som läser denna tråd kommer kanske ihåg att jag tidigare inhandlat dylika sidavbitare, fast då från 7/11. Får se om Family har bättre kvalité (att det blev 2 st beror på att jag tvivlar på att de håller länge..) Tror att dom kostade 130 THB st.

Annons:
bommen99
2018-05-19 11:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Mera tänger, fast man kan även uttrycka det som en överraskning åt frugan. Hur då undrar ni??  

Guld uttalas TÅNG (ungefär) på thailändska och guld är ju väldigt viktigt i Thailand.. Så här lilla frun så har jag köpt en massa guld åt dig..(överlever man detta så klarar man det mesta..)

StefanW
2018-05-20 20:30
#50

Stänger denna tråd och öppnar del 2 😃

Stefan - Modellbyggare

Upp till toppen
Annons: