Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 1445 ggr
Dioramabyggare
1/28/18, 3:27 AM

Värma fotoetsdelar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I byggbeskrivningen till mina Indian 741B-motorcyklar står det att fotoetsdelarna ska värmas  med ett stearinljus eller en cigarretttändare ett par sekunder för att ta bort spänningar i den tunna plåten, och för att göra den mjukare. Hur vet man hur långt från lågan arket ska vara?

Annons:
Tarmvred
1/28/18, 9:50 AM
#1

Det kallas för "annealing" på engelska. Googla runt lite på det så hittar du säkert någon bra guide.

Själv har jag bara eldat på en liten stund till metallen blivit het.

Janne Nilsson
1/28/18, 12:07 PM
#2

Det är väl menat att man ska rödglödga det.

Tufft ibland med tändare eller ljus. Jag använder en liknande variant.
https://www.clasohlson.com/se/Gasbr%C3%A4nnare-Cocraft-HT-28/41-1415

Då håller man delen eller arket vid den blå spetsen i lågan och när biten rödglödgas för man den sakta igenom tills hela biten har rödglödgats. Sen får den svalna.

Tänk på att det du håller delen eller arket med skall vara värmeisolerat så att själva verktyget inte blir varmt och du tvingas släppa det. Även verktyget skall tåla värmen, många pincetters spetsar mjuknar också vilket innebär att den rätt snabbt kommer att bli böjd efteråt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
1/28/18, 1:56 PM
#3

#1, #2: tack så mycket för bra och snabba tips!

#2: Ja, en gasbrännare har ju mycket "jämnare" låga än ett stearinljus eller en cigaretttändare, så jag ska investera i en sådan brännare snarast möjligt 🙂.

Janne Nilsson
1/28/18, 3:59 PM
#4

Framförallt blir tändaren varm när man håller den länge.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
1/28/18, 6:08 PM
#5

Har jag aldrig hört att man ska värma dom? Varför ska man det?

Om dom inte ska böjas är det väl onödigt?

[Hayabusa]
1/28/18, 6:26 PM
#6

#5 Materialet blir mjukare och enklare att böja/bocka.

Annons:
[Jarl]
1/28/18, 6:42 PM
#7

jaha okej!

Janne Nilsson
1/28/18, 7:20 PM
#8

Är väl viktigast om det är mjuka kurvor eller cirkelformade delar.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
1/28/18, 7:59 PM
#9

 Det är hjulekrarna som ska "tryckas till" med hjälp av ett medföljande verktyg så att  delarna på bilden ovan blir "konformade".

[Hayabusa]
1/29/18, 8:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Byggde denna MC för några år sedan, den har samma typ av ekrar. Det funkade bra utan att värma etsdelarna.

Dioramabyggare
1/29/18, 11:25 AM
#11

#5, #10: Ja, jag tycker också att det känns lite konstigt att behöva värma den tunna metallen för en så liten rörelse. Ekrarna ska ju bara böjas ut några millimeter.

#10: tack för bilden!

Janne Nilsson
1/29/18, 2:33 PM
#12

Jag kan tänka mig att rödglödgningen gör att metallen fjädrar tillbaka mindre när man böjer den. I ditt fall är det nog försumbart och den lilla tillbakafjädringen kan man få bort genom att biten i kläm längre och tvinga den lite på plats med superlim.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
1/29/18, 3:52 PM
#13

#12: Ja, det bör räcka tycker jag också. Däremot är jag mera fundersam på vad jag ska använda för verktyg för att lossa fotoetsdelarna… det lär finnas speciella sidavbitare för ändamålet, men någon sådan har jag inte, så jag får nog använda någon av mina hobbyknivar, med skarpt blad.

Annons:
Dioramabyggare
1/29/18, 4:03 PM
#14

Här hittade jag en film som visar hur det går till att lossa fotoetsdelar. Någon som vet var ett sådant verktyg han använder finns att köpa?

Janne Nilsson
1/29/18, 4:46 PM
#15

Jag använder en kakelplatta som underlag. Har aldrig behövt något att hålla ner bitarna med. På senare tid använder jag en sån här mejsel istället för knivblad för att få loss delarna.
https://www.ministuff.se/sv/verktyg-och-penslar/verktyg/model-chisel-f3-3mm-tip.html

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
1/29/18, 7:43 PM
#16

Fick lära mig att använda ett rundat blad i hobbykniven för att skära loss etsdelar. 

Jag skär mot en bit plexiglas som jag även använder när jag behöver skara ut maskeringstejp. Jag tycker att det rundade bladet ger ganska bra kontroll på var man ska kapa och jag "rullar" bladet över etsbiten.

Janne Nilsson
1/29/18, 9:41 PM
#17

Oavsett hur fint man skär så blir det ofta små stumpar kvar som man bör fila bort. Det svåra är att hålla i delen. Jag använder dessa två hjälpmedel.
https://www.kicks.se/bobbi-brown/verktyg-och-tillbehor/borstar-och-verktyg/tweezer?gclid=CjwKCAiAqbvTBRAPEiwANEkyCDiwHCBhSIkoBvDTizCEcG78dZzPvIhFFr6ClhMJLpnw5R5howOIrhoChKcQAvD_BwE

Eller. Längst upp till höger.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Minitanger-4-st-2000031648/

Håller delen så nästan bara stumpen som ska slipas bort sticker ut.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

starhawk
1/30/18, 10:13 AM
#18

#13: Jag har en sax, ser ut som en nagelsax eller brodyrsax, som är speciellt avsedd att klippa fotoets. Men i viket fall så behöver man ju fila bort den lilla biten som blir kvar i det fallet har jag skaffat en diamantfil.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
1/30/18, 2:07 PM
#19

#18: Jag har en liten brodersax som bör fungera att klippa fotoetsdelar med.

Jättetack för tipset!

starhawk
1/31/18, 7:26 AM
#20

#19: En vanlig brodersax kanske inte klarar det, min sax ser visserligen ut som en dylik men är kraftigare i konstruktionen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Falken70
1/31/18, 7:35 AM
#21

Tycker det är stor risk för att små delar böjs/missformas när man klipper loss dem. Använder istället skalpellen och trycker mot ett hårt underlag. Viktigt att underlaget inte fjädrar utan är stumt så inte PE:n böjs. Sedan är det bara att hålla med pincetten  o fila av stumpen med en nagelfil.

starhawk
1/31/18, 7:56 AM
#22

Efter att ha prövat med både skalpell och specialsaxen så vinner saxen klart. 

Det brukar alltid vara trångt mellan delarna så att man inte får in spruecuttern men saxen är smal i spetsen om kommer lätt in.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
1/31/18, 5:20 PM
#23

Saxen jag tänkt använda liknar denna, fast "klippdelen" på min sax är lite kortare.

http://www.shopping4net.se/Hem/Textil/Oevrigt/Essential-Sysax-12-cm.htm

Upp till toppen
Annons: