Tips & Råd

Värma fotoetsdelar

2018-01-28 03:27 #0 av: Dioramabyggare

I byggbeskrivningen till mina Indian 741B-motorcyklar står det att fotoetsdelarna ska värmas  med ett stearinljus eller en cigarretttändare ett par sekunder för att ta bort spänningar i den tunna plåten, och för att göra den mjukare. Hur vet man hur långt från lågan arket ska vara?

Anmäl
2018-01-28 09:50 #1 av: Tarmvred

Det kallas för "annealing" på engelska. Googla runt lite på det så hittar du säkert någon bra guide.

Själv har jag bara eldat på en liten stund till metallen blivit het.

Anmäl
2018-01-28 12:07 #2 av: Janne Nilsson

Det är väl menat att man ska rödglödga det.

Tufft ibland med tändare eller ljus. Jag använder en liknande variant.
https://www.clasohlson.com/se/Gasbr%C3%A4nnare-Cocraft-HT-28/41-1415

Då håller man delen eller arket vid den blå spetsen i lågan och när biten rödglödgas för man den sakta igenom tills hela biten har rödglödgats. Sen får den svalna.

Tänk på att det du håller delen eller arket med skall vara värmeisolerat så att själva verktyget inte blir varmt och du tvingas släppa det. Även verktyget skall tåla värmen, många pincetters spetsar mjuknar också vilket innebär att den rätt snabbt kommer att bli böjd efteråt.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-28 13:56 #3 av: Dioramabyggare

#1, #2: tack så mycket för bra och snabba tips!

#2: Ja, en gasbrännare har ju mycket "jämnare" låga än ett stearinljus eller en cigaretttändare, så jag ska investera i en sådan brännare snarast möjligt Glad.

Anmäl
2018-01-28 15:59 #4 av: Janne Nilsson

Framförallt blir tändaren varm när man håller den länge.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-28 18:08 #5 av: [Jarl]

Har jag aldrig hört att man ska värma dom? Varför ska man det?

Om dom inte ska böjas är det väl onödigt?

Anmäl
2018-01-28 18:26 #6 av: Hayabusa

#5 Materialet blir mjukare och enklare att böja/bocka.

Anmäl
2018-01-28 18:42 #7 av: [Jarl]

jaha okej!

Anmäl
2018-01-28 19:20 #8 av: Janne Nilsson

Är väl viktigast om det är mjuka kurvor eller cirkelformade delar.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-28 19:59 #9 av: Dioramabyggare

 Det är hjulekrarna som ska "tryckas till" med hjälp av ett medföljande verktyg så att  delarna på bilden ovan blir "konformade".

Anmäl
2018-01-29 08:30 #10 av: Hayabusa

Byggde denna MC för några år sedan, den har samma typ av ekrar. Det funkade bra utan att värma etsdelarna. 

Anmäl
2018-01-29 11:25 #11 av: Dioramabyggare

#5, #10: Ja, jag tycker också att det känns lite konstigt att behöva värma den tunna metallen för en så liten rörelse. Ekrarna ska ju bara böjas ut några millimeter.

#10: tack för bilden!

Anmäl
2018-01-29 14:33 #12 av: Janne Nilsson

Jag kan tänka mig att rödglödgningen gör att metallen fjädrar tillbaka mindre när man böjer den. I ditt fall är det nog försumbart och den lilla tillbakafjädringen kan man få bort genom att biten i kläm längre och tvinga den lite på plats med superlim.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-29 15:52 #13 av: Dioramabyggare

#12: Ja, det bör räcka tycker jag också. Däremot är jag mera fundersam på vad jag ska använda för verktyg för att lossa fotoetsdelarna... det lär finnas speciella sidavbitare för ändamålet, men någon sådan har jag inte, så jag får nog använda någon av mina hobbyknivar, med skarpt blad.

Anmäl
2018-01-29 16:03 #14 av: Dioramabyggare

Här hittade jag en film som visar hur det går till att lossa fotoetsdelar. Någon som vet var ett sådant verktyg han använder finns att köpa?

Anmäl
2018-01-29 16:46 #15 av: Janne Nilsson

Jag använder en kakelplatta som underlag. Har aldrig behövt något att hålla ner bitarna med. På senare tid använder jag en sån här mejsel istället för knivblad för att få loss delarna.
https://www.ministuff.se/sv/verktyg-och-penslar/verktyg/model-chisel-f3-3mm-tip.html

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-29 19:43 #16 av: Orso

Fick lära mig att använda ett rundat blad i hobbykniven för att skära loss etsdelar. 

Jag skär mot en bit plexiglas som jag även använder när jag behöver skara ut maskeringstejp. Jag tycker att det rundade bladet ger ganska bra kontroll på var man ska kapa och jag "rullar" bladet över etsbiten.

Anmäl
2018-01-29 21:41 #17 av: Janne Nilsson

Oavsett hur fint man skär så blir det ofta små stumpar kvar som man bör fila bort. Det svåra är att hålla i delen. Jag använder dessa två hjälpmedel.
https://www.kicks.se/bobbi-brown/verktyg-och-tillbehor/borstar-och-verktyg/tweezer?gclid=CjwKCAiAqbvTBRAPEiwANEkyCDiwHCBhSIkoBvDTizCEcG78dZzPvIhFFr6ClhMJLpnw5R5howOIrhoChKcQAvD_BwE

Eller. Längst upp till höger.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Minitanger-4-st-2000031648/

Håller delen så nästan bara stumpen som ska slipas bort sticker ut.

Janne Nilsson

Anmäl
2018-01-30 10:13 #18 av: starhawk

#13: Jag har en sax, ser ut som en nagelsax eller brodyrsax, som är speciellt avsedd att klippa fotoets. Men i viket fall så behöver man ju fila bort den lilla biten som blir kvar i det fallet har jag skaffat en diamantfil.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-01-30 14:07 #19 av: Dioramabyggare

#18: Jag har en liten brodersax som bör fungera att klippa fotoetsdelar med.

Jättetack för tipset!

Anmäl
2018-01-31 07:26 #20 av: starhawk

#19: En vanlig brodersax kanske inte klarar det, min sax ser visserligen ut som en dylik men är kraftigare i konstruktionen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl
2018-01-31 07:35 #21 av: Falken70

Tycker det är stor risk för att små delar böjs/missformas när man klipper loss dem. Använder istället skalpellen och trycker mot ett hårt underlag. Viktigt att underlaget inte fjädrar utan är stumt så inte PE:n böjs. Sedan är det bara att hålla med pincetten  o fila av stumpen med en nagelfil. 

Anmäl
2018-01-31 07:56 #22 av: starhawk

Efter att ha prövat med både skalpell och specialsaxen så vinner saxen klart. 

Det brukar alltid vara trångt mellan delarna så att man inte får in spruecuttern men saxen är smal i spetsen om kommer lätt in.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.