Annons:
Etikettpansar
Läst 1862 ggr
HasseGustafsson
1/8/18, 3:18 PM

Uni-Model Sherman M4A1 1/72

Jag traderade till mig en liten Sherman jag tänkte ha i mitt lilla diorama, se tråden "Det är 91'ans fel". 

För en knapp hundring så fick jag 150 delar plus lite ets. Då jag slog till med en rejäl förkylning på juldagen som höll i sig en vecka så hade jag gott om tid att limma ihop den men det blev ingen byggtråd i realtid så ni får en komprimerad variant. :)

Annons:
HasseGustafsson
1/8/18, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Till en början så passade delarna ihop väldigt bra. Hjul och upphängningar var inga som helst problem att få ihop. Jag läste en del om kitet innan och en av två återkommande reflektioner var att fjädringen var knepig att få att passa men där stötte jag inte på några problem. Det fanns olika väghjul att välja på och jag tog som jag tyckte var snyggast, så inga kommentarer om historisk korrekthet tack! :)

HasseGustafsson
1/8/18, 3:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Till en del av etsen följde det med mallar att bocka runt. Föredömligt! Dels den på bilden och även till skydd för strålkastare.

HasseGustafsson
1/8/18, 3:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Bitarna fortsatte att fall på plats lätt, väldigt lite slipa och inget spackel behövdes. Inte förrän fronten skull dit. Den passade öht inte, alldeles för hög och flera mm för kort undertill. Det var den andra återkommande kommentaren jag läst om. Tog inga bilder på det dock. Mattmonstret tog hand om ett tanklock och nån slags kåpa tyvärr. :)

HasseGustafsson
1/8/18, 3:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

x

HasseGustafsson
1/8/18, 3:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Banden var plast i olika långa sektioner. Jag limmade ihop alla på rad och tänker försöka böja dom på plats mha värme.

HasseGustafsson
1/8/18, 3:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Igår kväll grundade jag  med Vallejo svart, täckte med Vallejo Air Dark Olive Drab och jag tycker det ser ok ut. Banden fick Vallejo Panzer Aces Dark rust som basfärg. Sen Ammo's Track Rust och AK's Eurpean earth pigment. Slitytorna målade jag med Vallejo Natural Steel. 

Nästa steg blir detaljmålning och dekaler, sen tänker jag mig lätt vädring med pigment och olja. När tid finnes… :)

Annons:
HasseGustafsson
1/8/18, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

x

Decaius
1/8/18, 4:07 PM
#8

Lurigt med växellådan… ser bra ut hur som helst. Jag gillar UM. Passformen kan vara lite sisådär ibland, men detaljer och historisk korrekthet brukar vara deras styrka.

[Jarl]
1/8/18, 4:13 PM
#9

Snygga band!

[Hayabusa]
1/8/18, 6:35 PM
#10

👍

IKV91
1/8/18, 7:18 PM
#11

Ser bra ut. Alltid kul med en Sherman!

DIOWORK
1/8/18, 8:42 PM
#12

Japp det ser verkligen fint ut Hasse!

HasseGustafsson
1/10/18, 9:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Satte mig och varvade ner en stund efter gårdagens träningspass och målade det småtta. Väghjul, verktyg och bössan på tornet fick lite färg. Ser väl ok ut tycker jag. I den bästa av världar får jag dit dekalerna ikväll. Ska bara klara av veckans tuffaste pass först, får se hur stadig jag är på handen efter det… :)

Annons:
Tarmvred
1/12/18, 9:09 PM
#14

Det här ser ut att kunna bli riktigt snyggt. Men det är lite läskigt att tänka på hur det ska gå med banden. Har du provat metoden förut?

HasseGustafsson
1/13/18, 3:25 PM
#15

#14 Nope. Nån gång ska ju vara den första. :)

DIOWORK
1/14/18, 8:24 PM
#16

Snyggt Hasse!

HasseGustafsson
1/15/18, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Jag fick dit dekalerna och ett par lager klarlack i förra veckan. Blev väl helt ok, det var dock helt omöjligt att få den vita randen framtill på tornet rak.

HasseGustafsson
1/15/18, 8:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Jag fick dit dekalerna och ett par lager klarlack i förra veckan. Blev väl helt ok, det var dock helt omöjligt att få den vita randen framtill på tornet rak.

HasseGustafsson
1/15/18, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ikväll har tornet fått sig en släng olja. Streaking på sidorna, lite highlights på toppen och en pinwash.

HasseGustafsson
1/15/18, 11:19 PM
#20

Ser nu när jag tittar på bilden i efterhand att det måste till lite slitage. Åtminstone på dekalerna. Nån slags målad chippning alltså, det vete tusan om jag klarar. :(

Annons:
DIOWORK
1/15/18, 11:43 PM
#21

Om du är försiktig kan man ju skrapa på både färg och dekaler utan chipning med något lämpligt föremål. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun! (Om det inte finns ett alternativ menar jag)

[Jarl]
1/16/18, 1:05 AM
#22

Om man täcker dekalen med matt lack och chippar med nål kanske man för hindrar stora bitar losnar kanske?

IKV91
1/16/18, 6:24 AM
#23

Ser väldigt bra ut!

HasseGustafsson
1/16/18, 9:49 AM
#24

#21 #22 Mm. Jag får klura på det. Det finns ju inget under mer än den svarta grundfärgen. Det kanske går att hitta en väldigt tät svamp och köra den metoden? Får leta lite i dotterns sminklåda… 😃

#23 Tack! Jag är himla nöjd så här långt faktiskt.

[Hayabusa]
1/16/18, 11:18 AM
#26

Bra belysning och lämplig förstoring. En fin pensel och tålamod. Glöm inte att "less is more" :)

wooderson
1/16/18, 1:28 PM
#27

riktigt snygg Sherman du fått till, ang chipping, så en fin svamp med inte för mycket färg i brukar kunna skapa ett snyggt och lite slumpartat mönster. brukar själv den metoden ibland. behöver ju inte vara en direkt mörk färg, t ex på dekalerna kan du ju använda grundfärgen till tanken, och tänka att det bara skavts lite på det vita,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
HasseGustafsson
1/16/18, 1:34 PM
#28

#27 Det är lite så jag tänker, håller på att leta referensbilder…

HasseGustafsson
1/18/18, 9:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det börjar närma sig ett avslut. Jag ska peta lite mer med "dammet" innan jag ger mig på banden men det finns hopp att den blir klar i kväll. 

Upphängningarna fick först olja (Abt 502 Buff) sen pigment (AK European earth) men det blev alldeles för kladdigt och blekt så jag tvättade bort det mesta och gjorde om. Dom fick sen samma behandling som resten av vagnen med AK Dirt and Deposits Light dust, vilket blev betydligt bättre.

HasseGustafsson
1/18/18, 9:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

x

wooderson
1/18/18, 10:21 AM
#31

skitsnyggt :)

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
1/18/18, 10:32 AM
#32

🙂

DIOWORK
1/18/18, 1:05 PM
#33

Det blir fint detta Hasse! /Erik

HasseGustafsson
1/23/18, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Men helvete…lyckades jag inte sätta ena bandet åt fel håll… Jag tyckte jag vände och vred och kollade men det sket sig ändå. Nåja. Det är ju ingen altartavla. Kör är den iaf!

Annons:
HasseGustafsson
1/23/18, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

X

Janne Nilsson
1/23/18, 7:32 PM
#36

Man ser att banden sitter åt fel håll på riktiga vagnar också.

Annars ser den bra ut, det är lätt att glömma att det faktiskt "bara" är 1/72.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: