Annons:
Etikettdiorama
Läst 1157 ggr
DIOWORK
2018-01-07 20:29

Tyska vägspärrar & tunga vapen 1944

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Angående mitt diorama Kein Rückzug. Jag fick konstruktiv kritik på ett internationell forum, vilket jag uppskattar. Det Jan Sobieski påpekar ser ni nedan. Det gäller alltså att tyskarna inte använde sandsäckar i så stor utsträckning och att två ”tunga” vapen som en PAK40 och en Panther inte borde befinna sig på samma plats. Hur ser ni på dessa påståenden? Att göra skyddsbarriärer i en blandning av trästockar, jord och enstaka sandsäckar ser jag bara positivt på. Det kommer se snyggt ut och är något nytt att bygga. Vapnen då, flera av er har påpekat att de lättare tyska kanonerna inte användes i slutet av kriget eftersom de inte bet på de nyare bättre bepansrade fordonen. Jag har en hel arsenal med tyska tanks liggande och är faktiskt sugen på att bygga en helt ny till detta diorama, tex en StuG om jag nu skall undvika Panther och Tigervagnar. PS kom på att jag kan ha ett rekognoseringfordon eller liknande, måste inte vara en tank. Men som sagt kom med era tankar i denna fråga! Hej Erik, I´ld like to critisize some Details, in this stage of war, the germans had not much heavy weapons, so they used them in most time as single road blocks. So I would decide between the Panther and the Pak 40. Also germans had not often used sand bags, more common was wood, used with earth oder bricks (just goole road blocks 1945). These minor changes will turn a good diorama in a fantastic one

Annons:
Janne Nilsson
2018-01-07 21:13
#1

Svårt att säga. Just tyngre pansar användes ju ofta i brandkårsinsatser för att täppa till luckor, stärka vissa frontavsnitt eller stoppa ett genombrott.

Googling polacken hänvisade till verkar ha en stor andel av dessa civila barrikader som gjordes av civilförsvaret i städerna.

Jag googlade Pak Stellung 1945 och fick i mitt tycke lite mer inspirerande bilder.
https://www.google.se/search?rlz=1C1RNRA_enSE506SE514&biw=1344&bih=774&tbm=isch&sa=1&ei=R35SWuOTC8za6ASu97HQDw&q=pak+stellung+1945&oq=pak+stellung+1945&gs_l=psy-ab.3…33980.37016.0.37821.12.12.0.0.0.0.121.771.10j2.12.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.3.235…0i7i30k1.0.grIaWVNCc80

Med det sagt så hade jag nog sett Paken mer gömd som en obehaglig överraskning och som skydd för Pantherns rygg?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2018-01-07 22:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack som vanligt Janne! Som tur är har jag många valmöjligheter så här i början av bygget. Jag kan flytta kanonen både till höger eller vänster. Då står den bland buskar och bakom en barriär av stockar och jord vilket känns bra. En stridsvagn tänkte jag ha med för att de är maffiga, alla vill ha en stridsvagn i ett diorama eller hur:) missade den taktiska placeringen, tanken var att den står lite på sniskan i leran med besättningen på utsidan, dvs inte stridsklar. Kanske är de på väg att tanka eller ladda och sedan åka till andra sidan stan. Jag har ju lite fordon att välja mellan så vi får se. /Erik

DIOWORK
2018-01-07 22:49
#3

Jo kom på att vad jag menar med många valmöjligheter så är det ju möjligt att skippa kanonen och ställa en tank på vägen bakom stockar och jord. Väljer tyskarna att flytta tanken till annan del av stan har de fortfarande minor stridsvagnshinder, pansarbrytande vapen och LV kanonen att tillgå. Känns ju som säkraste platsen på jorden, he he.

[Jarl]
2018-01-09 19:04
#4

Vad sägs om en pillbox? Och tyska vägspärrar är väldigt snygga! Fast dom tidiga med randiga hus.

Annars är dinna pansarvagnar välddigt snyggt målade.

DIOWORK
2018-01-09 21:15
#5

Tack Jarl! Ja en liten bunker hade stått perfekt där LV kanonen står, bra idé. Men då måste jag välja mellan och LV kanonen och bunkern, LV kanonen är så snygg tycker jag, plus att den på något sätt tillför något på dioramat med sitt uppåt pekande eldrör. Vi får se. /Erik

[Jarl]
2018-01-10 13:50
#6

Fast en bunker tar mer plats än man tror! Alla vrider ju på historien lite gran ibland för att det ska passa en. Följer man historien till punk och pricka kan man bli lite låst så känner jag ibland.

Annons:
JohanRydberg
2018-01-10 13:53
#7

Vad gäller stridsvagnen så kan du ju vända på den så att den är påväg från fronten och retirerar mot de bakre linjerna. Då blir det ju tydligare att den inte hör i hop med själva vägspärren. 

/johan.

DIOWORK
2018-01-11 22:58
#8

Tack Jarl och Johan för era kommentarer:) Överläggningar på stabsplatsen har gjort att befälet på denna plats har ändrat åtskilligt i scenen. Jag återkommer i dioramatråden när jag hinner. /Erik

[Jarl]
2018-01-12 13:55
#9

Jag får kellys heros vibbar av ditt projekt. Där när dom kör ingenom en by med  en usa halftrack. Och explotioner runt om.

Upp till toppen
Annons: