Fartyg

Båtbygge från scratch - Evelyn Rose

2017-12-31 14:37 #0 av: fenrisulven

Nu har jag bestämt mig för att bygga klart min båt nästa år, alltså 2018 :-O Kanske ska man se det som ett nyårslöfte så här i slutet på 2017 :-O Får se om  jag håller det ;-)

Båtbygget har ju pågått alldeles för lång tid men om man bygger i sin egna takt så kanske det kan bli så, och vem har egentligen bråttom när man sitter med skaparglädjen och bygger? Inte jag iallafall ;-)

Så häromdagen bestämde jag också att lägga upp en ny rubrik på mitt bygge för den gamla är ju inte aktuell längre (Nytt båtbygge men saknar ritning) så här kommer den.

Mina två gamla trådar lägger jag in länkar till enligt tips från ElLobo (tack så mycket) och hoppas att de fungerar nu...

Del 1:
https://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7146deb9cb46222705b51c-nytt-batbygge-men-saknar-ritning

Del 2:
https://modellbygge.ifokus.se/articles/4d7137a2b9cb46223304f5a0-nytt-batbygge-men-saknar-ritning-del-2

Anmäl
2018-01-01 12:01 #1 av: fenrisulven

Nu börjar nya hytten ta form :-)

Anmäl
2018-01-08 17:40 #2 av: fenrisulven

Bygget går vidare, hytten snart klar eller kanske inte... :-O Stommen klar men nu håller jag på med alla lister och mina "kaffepinnar" är ju lite för breda eftersom jag har gjort hytten mindre. Så hyvlande och slipande av lister står på schemat just nu...

Anmäl
2018-01-08 18:07 #3 av: fenrisulven

Sen kom jag ju på att eftersom jag kommer att ha ett "stort" batteri ganska långt fram i båten till strömförsörjningen och motorn nästan i mitten av båten så behövs det säkert ballast längst bak (akter ut) för att båten ska ligga rätt i vattnet och så inte propellern snurrar ovanför vattenytan. Så inköp av en smältskopa och lite tenn/bly i lite olika skepnader. Blyhagel från mitt tidigare fiskeintresse hittade jag i källaren, en gammal sked och en vas från Tradera och ytterligare 1 kg tenn från Tradera som jag nu smält ned till "tennknappar" som jag ska fästa/balansera upp båten med när den är målade och i vatten (badkaret antar jag först?)

Jag funderade länge på hur jag skulle gjuta mindre bitar som var lätt att fästa i båten, kom till slut på att använda en vanlig slangklämma som jag fyllde upp till häften (inte mer för då rann tennet in i spåren i slangklämman och var svårare att få loss) och sen öppna den några varv så släppte "tennknappen" :-) Så nu har jag ca 1,5 kg ballast och hoppas det räcker,  men det borde det kanske :-O Batteriet väger ju "bara" ca 0,4 kg men jag vet ju inte var centrum är i förhållande för/akter. Tror om jag tittar att båten väger tom mer fram än bak så det bör nog vara mer vikt akter ut än batterivikten... Men det får framtiden utvisa :-)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.