Annons:
Etikettfigurer
Läst 3291 ggr
DIOWORK
2017-12-29 09:26

Erfarenhet av Hobby Fan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har kollat runt efter 1/35 figurer med action poser. Har mest letat 1/72 tidigare så jag har inte haft så bra koll. Ett fabrikat som verkar satsa på figurer i min smak är Hobby Fan. De skickar dessutom med en liten dioramabas till flera figursatser. Är det någon som har erfarenhet av Hobby Fans figurer? //Erik

Annons:
DIOWORK
2017-12-29 09:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
DIOWORK
2017-12-29 09:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
DIOWORK
2017-12-29 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Just figurer som står/ligger/sitter i en backe lockar mig. Som sagt någon som testat Hobby Fan figurer och hur är de i storlek jämfört med andra fabrikat? /Erik

Janne Nilsson
2017-12-29 11:06
#4

Generellt bra! Stora ingjöt som andas 90-tal. Figurerna ligger nog närmare 1/32 än 1/35 i skalan vilket kan vara ett problem om du ska blanda dem med tex Dragon.

Bra poser med bra detaljer. Här är en av mina favoriter.
http://www.hobbyeasy.com/upload/suppliers/CMT/HF571.jpg

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Janne Nilsson
2017-12-29 11:13
#5

Kom att tänka på att om det är just amerikaner och fallskärmsjägare du är ute efter så är ett bra alternativ, Nemrod.
http://www.historexagents.com/index.php#product-gallery

Du får välja "Brand" för att få upp sortimentet.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2017-12-29 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Stort tack Janne! Då är de i samma storleksklass som Verlinden? Har några av dessa och de är klart större än övriga fabrikat jag stött på hittills. Jag har kollat på Nemrod och kittet på bilden hade funkat till mitt syfte. Kittet du länkar till är ju fantastiskt snyggt! Action utan närstrid så att säga. Något för framtiden helt klart. Som sagt tack och god fortsättning Janne:) /Erik

Annons:
bommen99
2017-12-29 13:07
#7

Trådkapning…. 

Tror att både Erik o Janne har tips om civila figurer i ca 1:35, gärna asiater. Kanske det går att göra om krigisar till oskyldiga medborgare (har för mig att du Erik opererat figurer med framgång).

//håkan (som ber om ursäkt för fräckheten..)

[Jarl]
2017-12-29 13:29
#8

Det med storleken är väl inga problem om man använder samma uttrustning till alla figurer eller?

Janne Nilsson
2017-12-29 13:57
#9

#8
Helt rätt, men med resinfigurer är ofta en del av utrustningen gjuten på figuren och svår att hitta som lösa objekt. En annan svårighet är att hjälmar inte har så stort spann även om vissa perioder och nationer hade olika storlekar,

Har man dom en bit ifrån varandra, speciellt om man har de mindre figurerna i bakgrunden så är det lätt att komma undan. Men givetvis beror det på vilken nivå man vill hålla och hur petig man är.

#7
Vad är det för typ av civila du letar efter? Alltså vilka poser?
http://www.hobbyeasy.com/cgi-bin/i8_user_page.cgi?a=advance_search_result&page_size=10&page_number=1&keyword=civilian&category_code=Figures

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2017-12-29 15:08
#10

Hej Janne (Erik må ursäkta kapningen, men men..). Tänkt mig asiater som arbetar på ett skeppsvarv eller dito. Behöver kanske ett 10-15 tal figurer och jag antar att det finns mest av 1:35, gäller "kringutrustning". Skall kolla länken du bifogade, tack å bock

//h

DIOWORK
2017-12-29 15:36
#11

Trådkapningar är alltid bra! Då fyller ju tråden fler syften:) Janne har bäst koll på figurer. Jag har köpte civila figurer från Preiser i 1/32 som är fina men de är Européer. /Erik

Janne Nilsson
2017-12-29 16:25
#12

#10

Vilken tidsperiod är du ute efter?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2017-12-29 16:29
#13

Nutid,, eller den "tidlösa" (här har det ju sett likadant ut de senaste 1000 åren om man nu får vara lite elak)

//h

Annons:
Janne Nilsson
2017-12-29 17:59
#14

Miniart och Masterbox har ju en del tyska stridsvangsbesättningar mm som arbeter i skjortor och pösiga byxor? Miniart är kanske lite stora men det kanske inte är något man tänker på i scenen i fråga. Hornet har ju asiatiska huvuden som man kan använda.

Rent Allmänt så tror jag arbetande figurer som man eventuellt byter huvuden på, skrapar bort fickor, gradbeteckningar mm är den bästa vägen att gå.

Maim har säkert några figurer du kan använda.
https://www.modernarmies-in-miniatures.de/massstab-1-35---

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

bommen99
2017-12-30 02:37
#15

Tack Janne, skall kolla

Gott Nytt År (som jag får fira tidigare 😃….)

HasseGustafsson
2018-01-03 10:52
#16

#5 Tack för den länken! Jag blev vansinnigt sugen på figurmålning. Är nog lite som  Erik tror jag, det roliga är att måla och bygga landskap. Därmed inte sagt att limmandet är trist… :)

Janne Nilsson
2018-01-03 13:04
#17

Bara glad att kunna vara till hjälp.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: