Annons:
Etikettallmänt
Läst 2733 ggr
ElLobo
2018-01-01 00:01

Nytt i verktygslådan, kv 1 2018

Nytt år, nytt kvartal, ny tråd. 🙂

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Annons:
Banjoman
2018-01-03 08:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En lagom stor, graderad precisionvinkelhake damp härförleden ner från Feine Werkzeuge

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-03 09:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… lagom stor, alltså, för att i samma grepp ställa sågbredden och kolla att parallellanslaget är precis vinkelrätt mot sågbordet på den nya bandsågen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-03 09:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tittade också inom apoteket härom dagen och beställde 5 askar nitrilhandskar, och passade samtidigt på att fylla på förrådet av denaturerad sprit.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-01-03 13:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Har sökt med ljus o lykta efter ett litet men bra maskinskruvstycke. Hitta några billiga här, får duga som hållare till småsaker man skall måla.

Denna kom i dag från Amazon, gedigen sak må jag lova, men för stor. Väger 23 Kg!! Gissa om frakten från USA var dyr 😢

Banjoman
2018-01-03 13:43
#5

#4 Vilka dimensioner hade du tänkt dig att maskinskruvstycket skulle ha, och vilka kvalitets/precisionskrav behöver det leva upp till?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-01-04 00:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5. Ser nu att vikten "bara" är ca 11,5 kg. Räcker till då jag lyfte/bar den i veven som sitter lös och den for ner på vaden, tur att inte foten o tårna var i vägen.

Den jag köpte har 4" bredd samt gapet 4,5". Den är helt enkel för klumpig, men kommer att användas på arbetsbänken då den blir stadig utan att skruvas fast.

Behovet är bredd ca  4" och öppningen ca 3". Den skall  skruvas fast i koordinatbordet så den behöver inte väga så mkt (2-4 kg eller därikring).Inget behov av superprecision.

Har även best prod på bilden, tror den är 3" bred och väger under 3 kg

Annons:
Banjoman
2018-01-04 07:23
#7

Hos Feine Werkzeuge i Tyskland (som enligt egen uppgift levererar till bl.a. Thailand) har de skruvstycken från tjeckiska York som ser ut att motsvara dina krav.

Ett annat alternativ som borde gå att hitta lite varstans är Primus-skruvstyckena från Proxxon; jag har själv ett Primus 75 som jag varit passabelt nöjd med.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-01-04 07:49
#8

#7. Tack för länkarna. Både Tjeckiska York och Primus verka bra. Förstnämnda har angett pris vilket jag inte hittar hos Proxxon. Skall dock avvakta innan jag handlar, vill se det jag best först, bilden #6.

//h

Sabud
2018-01-06 18:34
#9

Intressant om maskinskruvstycken. Har försökt hitta något med rimlig kvalitet/pris i sverige men det mesta är för dåligt.

Såg dessa som jag tycker verkar ok.

http://www.ts-modelldampfmaschinen.de/spannzangenfutter-schraubstock-fraeser/

/Stephan

bommen99
2018-01-07 02:18
#10

#9. Håller med om att de flesta från "vanliga" butiker i Sverige (typ Clas i sjön, Jula, etc.) har sämre kvalité´ på maskinskruvstycken. Det bör dock finnas bättre i lite mer proffsbutiker eller vanliga järnhandlare (om nu sådana finns kvar i Sverige. )

De du kolat på verkar helt ok. Dock tycker jag att priserna är väldans höga, dessutom tillkommer ju frakt. De som Banjoman tipsade om verkar ha lägre priser, men frakten tillkommer också där.

bommen99
2018-01-07 05:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag modifierat min Chopper, alltså listkaparen.

Jag "ondades" över att det inte gick att fälla upp spaken mer. Nu är detta åtgärdat. Blev ett litet snitt med Dremeln. Inte stor bit som behöver kapas bort, syns väldigt oskarp till vänster om spaken.

bommen99
2018-01-07 05:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här blev det med uppfälld spak, enklare att komma åt och mindre risk att skära fingrar då man ser bladet 🤓

bommen99
2018-01-07 05:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Det som irriterar är  att det blir en skåra i underlaget där bladet tar i. Borde vara mer justerat så man bara skär exakt av listen, inget mer. Kanske svårt att justera. Nu kan man ju vrida underlaget och dessutom vända det så man i princip får 8 st anlagspunkter för bladet. Jag tror dessutom att man kan använda baksidan av gamla skärmattor.

Jag är inte lika imponerad som tidigare av denna chopper. Kapar raka bitar bra och dessutom lite tjockare pinnar då den har ett stadigt s.k. yrkesblad. Däremot ganska klumpig då man skall vinkelkapa någon list. Dock ett bra komplement till den jag köpt för flera år sedan av Hobbyhouse som är bra till vinkelkap. 

Den blev också modifierad o rengjord. Borde dock ha en teflonpackning vid infästningen till spaken som skall vridas (höger eller vänster) då det gäller vinkelkapning. Satt dit en fjäderbricka och det blev mkt bättre. Jag vill faktiskt förorda den lilla kapen från Hobbyhouse, enkel, smidig samt betydligt billigare än choppern. Kan man unna sig båda så är det ju bra. Jag väntar ytterligare en variant från USA, men den är försenad p.g.s. det dåliga vädret.

Annons:
bommen99
2018-01-07 05:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

 I #11 skrev jag att den lilla otydliga biten låg till vänster, den ligger ju till höger om spaken. Tänk vad svårt man har att skilja på så enkla saker…

I jämförelse med choppern är ju den från Hobbyhouse mycket mindre och smidigare. Fjäderbrickan har jag satt på undersidan av spakinfästet. Teflonbricka borde ju sitta på översidan så att spaken glider lättare då den vrids. Det blir också en tendens av skåra där bladet tar i underlaget, dock inte lika djup som hos choppern. Anslagsplattan går att ta lös och ersätta om det behövs. Om den finns som reservdel vete tusan, hör med Micke på Hobbyhouse. Min kapare är dock 3-4 år, så den lär hålla länge med måttligt användande

//h

Banjoman
2018-01-12 22:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

En färsk flaska tunn-CA inköptes nyligen, ity den gamla – om än alltjämt halvfull – hade tappat lite väl mycket av sitt sting.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Från Cornwall Model Boats kom häromdagen en försändelse med påfyllning av min favvisbets i ek- och mahognyvariant …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

… och från SHG fick jag äntligen den motorkoppling jag beställde av dem på IMBS i november i fjol!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

I dag kom det så ett hyfsat stort och platt paket från Maschinenhandel Meyer i Göttingen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

… med däri delar till ett underrede till min nya bandsåg.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Detta underrede beställde jag förstås tillsammans med sågen, men det restnoterades och anlände således först i dag.

Det har förvisso fungerat bra att under tiden ha sågen stående på min lilla hyvelbänk, men den vill jag ju gärna kunna använda till annat också …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2018-01-12 22:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

… så efter en dryg timmes pyssel med diverse delar, skruvar och muttrar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2018-01-12 22:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

… var allt klart och sågen monterad på det nya underredet, vilket dessutom har hjul som kan fällas ner varvid sågen blir betydeligt enklare att flytta runt efter behov.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-01-13 03:15
#23

#15. Vart köpte du CA limmet och har de den tjockare varianten. Vet du varför de flesta lev i USA inte lev CA lim utanför USA?

//h

Banjoman
2018-01-13 09:44
#24

#23 Limmet köpte jag över disk hos Albatros Modelbouw utanför Mechelen, och de har givetvis hela sortimentet, liksom för den delen min andra huvudsakliga CA-langare, Au 16e Éscadron i Etterbeek.

Vad leveranssvårigheterna från USA beträffar har jag inegn aning är jag rädd …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2018-01-13 14:28
#25

#24. Tror jag fått nobben av 4-5 olika företag i USA, de kan (får inte) skicka CA lim (eller CA katalysator) över Atlanten verkar det som. Tror att samma sak gäller från UK och hit.

Jag har dock best. från en ny lev i USA och köpte verkar ha gått igenom. Tjock CA verka fungera ganska bra på mässing, inte helt o hållet men halvbra (tills man kan stadga upp eller borga för säker fastsättning). Funkar min nya kanal så är det ju bra, annars kanske jag kollar med din "langare"

//h

Decaius
2018-01-13 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nytt för mig iallafall: Loctite super glue "all plastics" Produkten består av en aktivator och en tub superlim. Det är aktivatorn som är intressant, limmet verkar vara vanligt superlim. Man stryker på aktivator på kontaktytorna, väntar 60 sekunder, stryker sedan på superlim på en av ytorna och pressar samman. Provade på ett par gamla Trumpeter-gummi/vinylband och det högg som satan på en sekund. Fogen blir mycket stark.

bommen99
2018-01-18 05:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Efter nästan 2 veckors försening p.g.a. stormar och kyla så kom detta maskinskruvstycke (se även bild #5) från USA.  Verkar vara i rätt storlek, käftbredd 3" och gapet 1 1/2"

Annons:
bommen99
2018-01-18 05:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

I samma paket kom detta lim från USA.  Reagera med vatten, man lägger först lite vatten i fogen och sedan gorilla-limmet. Skall sitta som f…n påstår man

bommen99
2018-01-18 06:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Mera lim i samma paket från USA. Detta är lite märkligt då de flesta företag inte levererar CA lim utanför USA (varför??). 

Detta slank tydligen igenom, kanske p.g.a. att det inte kallas för CA-lim utan INSTA-CURE. Är ett tjockare CA lim, får se hur det verkar då jag testar

bommen99
2018-01-18 06:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Små stål-linjaler. Funkar bra då man t.ex. plankar ett däck då man med linjalen trycker mot listen så det inte blir onödiga mellanrum mellan listerna.

Tänkte också att den är bra då man tillverkar byggnader, magnet på ena sidan - trävirke - linjalen på andra sidan trävirket…

Sedan kan man ju mäta med den också 😃

bommen99
2018-01-18 06:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Lite varierande borstar, till filar o annat

bommen99
2018-01-18 06:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Ett litet, med betoning på litet, hylsnyckelsats. Lär inte vara ngn superkvalité, men väldigt billigt.

bommen99
2018-01-18 06:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Slutligen en eldsläckare. Denna skall tydligen klara alla sorters bränder, i vätskor, elskåp samt andra brasor. Förhoppningsvis slipper jag veta om den är effektiv 😮

starhawk
2018-01-18 07:37
#34

#28: Det där limmet har jag läst en del om, enligt vissa så är det jättebra andra dissar det totalt och tycker det är ett skräplim. Lite oklart vad dom tycker är fel, dom verkar så ilskna på limmet att dom mest strör kraftuttryck över recensionerna. Väntar med spänning på din recension av limmet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
bommen99
2018-01-19 08:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Gorillalimmet #28

Har nu provat att limma lite träbitar. Jodå, det sitter skapligt. Men jag undrar när detta lim är indicerat, vad skall man limma med detta gorillalim??  Det expanderar 3-4 ggr enligt bruksanvisningen och är till 80 % torrt efter 1-2 timmar, maximal efter 24 timmar. Att limma några däcksplankor var ju ganska värdelös test, visst sitter plankorna men limmet liksom jäser ut åt alla håll, liknar till utseendet fogskumm

Provade också mässing, värdelöst!

bommen99
2018-01-19 08:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Det andra limmet #29

Skall enligt etiketten vara medium-tjockt, helt ok enligt min uppfattning. Funkar som ett CA lim men alltså tjockare. Till vissa limningar är det bra med lite tjockare CA då den inte rinner bort liksom. Jag har ytterligare prylar från USA som är i annalkande, däribland ett tjockare CA lim, får se hur det verkar. 

Provade att limma mässing med detta också, värdelöst!!

skalahobby
2018-01-19 10:11
#37

#35 Gorilla limmet är väldigt bra när man limmar tex cellplast typ styrofoam. Efter som det är lösningmedels befriat. Det är ett så kallat PU Lim och används vid limmning utomhus där man vill ha vattenfasta fogar. Även väldigt bra när man limmar ojämna ytor typ betong mot trä.

mike gbg
2018-01-26 19:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

En st äldre plotter får se om jag får igång den så jag får nytta av den

bommen99
2018-01-27 05:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Från #30. Kanske bör det förtydligas att jag i princip bara använder CA lim vid plankning och en liten dutt lim som kryper under plankan och med tryck från linjalen så blir ganska enkelt o bra

bommen99
2018-01-27 05:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Också från #30. Köpte ju några små stållinjaler och upptäckte att om man slipar en egg i änden så blir det en utmärkt skrapa för att ta bort lim-spill o annat som hamnat i vägen.

bommen99
2018-02-02 13:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Köpte thinner till rengöring samt acryl-thinner för att späda färgen med. På vägen hem blev det apoteket och förutom medicin så blev det ett nytt skalpellskaft nr 4. Där passade blad nr 24. När det gäller skalpeller o blad som passar till varandra så är det allt annat än logiskt.

Nåväl, tror att blad nr 24 är det största

Annons:
bommen99
2018-02-03 12:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

2 st skärmattor i format 60 x 90 cm, Tyckte att jag nyligen lagt dit en ny. Den var dock sträv i ytan så att trasan jag torkar av den med liksom fastnade, så det blev 2  nya i stället.

Det som ligger på mattan?? nästa bild

bommen99
2018-02-03 12:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

I samma butik som skärmattor (och allehanda hobby-saker, konstnärsmateriel etc) fick jag syn på dessa små träbitar. ca 2 x 2 cm, 6 cm tjocka och ett 3 mm hål rätt igenom. Material typ hardwood. Vad de skall användas till vete gudarna. Då de var snygga och billiga, ca 10 kr, så slank de med, man vet aldrig……🤪

Dioramabyggare
2018-02-03 14:32
#44

#43: grattis till fyndet av de billiga träplattorna!

Vad för butik var det? Kanske de säljer annat användbart för oss modell- och dioramabyggare…?

bommen99
2018-02-03 14:46
#45

#44. Jag är tämligen övertygad om att det finns användbara produkter till modell o dioramabyggare.  Kruxet är ju att resekostnaderna Sverige-Thailand-Sverige lär överskugga de billiga priserna 😃

//Håkan, bosatt i Thailand….

Dioramabyggare
2018-02-03 15:00
#46

#44: Butik i Thailand… butiken har kanske hemsida som det går att beställa från?

Janne Nilsson
2018-02-03 15:19
#47

Fick med mig denna hem från Clas Ohlson här om dagen.
https://www.clasohlson.com/se/Multiverktyg-Cocraft-HMD-150/40-9526

Har visserligen en Minicraft sen 20 år tillbaka men den är nästan fast monterad vid mitt byggbord. Eftersom jag tycker att skräp och damm har blivit ett större problem, speciellt när man fräser bort ingöt av resin och metall och slipar jämt efteråt, så har jag byggt en slipbox som jag även kan koppla dammsugaren till. 

Har tidigare haft en aning billigare Cotech maskin men den har inte haft tillräckligt stort vridmoment så nu köpte jag denna. Förlängningsarmen är alldeles utmärkt när man jobbar i boxen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ElLobo
2018-02-03 19:20
#48

Fortsättning i del 2.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: