Annons:
Etikettpansar
Läst 1553 ggr
[Hayabusa]
12/16/17, 5:36 PM

Tiger I bandlänkar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man för att lätta på julstressen? Jo, man börjar montera bandlänkar passande till Tiger I. Till vänster, i brun styrene, Modelkasten och till höger, i metall, Masterclub.

Annons:
[Hayabusa]
12/16/17, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Skalan är 1:35 och banden är för Tiger I "early". Modelkasten kit SK-2, Masterclub MTL 35006. Båda typerna är "workable" dvs länkarna är rörliga efter montage. Masterclub består av 1 metallänk och två "pins" i resin, en yttre och en inre. Den yttre har ett skaft med  dia 0.7 mm medan den inre har en dia på 0.6 mm. På bilden syns den yttre överst. (på bilden syns även borrskaft som referens).

[Hayabusa]
12/16/17, 5:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Modelkasten består av 1 bandlänk, 2 styrhorn och 2 identiska pins. En jigg finns också med i satsen, där monterar man 5 länkar åt gången.

[Hayabusa]
12/16/17, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Masterclub banden har en fin tyngd och är robusta medan Modelkasten känns lite mer ömtåliga. Utseendemässigt är de rätt lika, men ingen av dem är 100% perfekt om man ska vara petig. Men de är verkligen fina i mina ögon så ingen kritik utan mest kuriosa. Masterclub är dryga att sätta samman, varje länk behöver putsas och det gäller att passa samman länkarna noga så att varje pin kommer på plats som det är tänkt. 10 bandlänkar tar nog 1 timme i anspråk, minst. Åtminstone för mig. Modelkasten behöver också viss omsorg men inte alls på samma sätt och de byggs relativt fort samman. Klart enklare än Masterclub.

wooderson
12/16/17, 6:56 PM
#4

De från masterclub har jag provat, de blev fina i slutändan, men det var inte ett kul jobb, frulleband känns enklare att jobba med

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
12/17/17, 9:49 AM
#5

#4 Var det bandlänkar till Tiger I eller var det några andra? Jag har ingen erfarenhet av Friulmodel men de är kanske bättre?

wooderson
12/17/17, 10:03 AM
#6

Det var när jag gjorde min ökentiger den på bovington, hade köpt länkarna på mamoco, har inte gjort nogra frulleband till tiger men andra. Då kör man ju bara in ett stift från ena sidan. De där småpinnarna tyckte jag antingen gick av, eller hade en tendens att ramla ur, vill minas att ett tiotal blåstes ur när det var dags att måla dem

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
Janne Nilsson
12/17/17, 10:15 AM
#7

Ska man inte limma "småpinnarna"? Det är det intrycket jag har fått i alla fall.

Jag har visserligen inte satt ihop några Masterclub själv, men jag har några liggande.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
12/17/17, 10:23 AM
#8

Jo de bör limmas,

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
12/17/17, 10:38 AM
#9

#7 Tanken är att de inte ska limmas utan det är en tajt passform som håller dem på plats, vilket också funkar. Dock har jag säkrat en del med lite CA-lim. En sak som man bör beakta, åtminstone med denna sats, är att få länkarna "i linje" annars blir det svårt att få i varje pin. Samt att rensa länkarna från gjutskägg och grader (från borr) så att länkarna passar fint in i varandra. 

Den enda instruktion som finns är en kort text på asken:

"Diameter of the holes for installation of pins - 0.6 mm. Tracks fully workable after assembly. No glue required."

0.6 mm stämmer för den mindre "pinnen" men den yttre, något grövre, kräver 0.7 mm.

starhawk
12/18/17, 2:23 PM
#10

Jag har ett digert förråd Frulleband men bara satt igång med ett Tigerband ett tag tills jag tröttnade "skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta upp till övermorgon" var tanken. det har blivit "tills vidare" Jag har visst ett par Elefantband som anlände hoplimmade men Elefanten står också på uppskjuten tillsvidarelistan så det hjälper ju inte

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Hayabusa]
12/18/17, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

*

[Hayabusa]
12/18/17, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

*

[Hayabusa]
12/18/17, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

96 bandlänkar, torde vara rätt för 1 sida. Nåja, halvvägs klar 😉

Annons:
[Hayabusa]
1/2/18, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Två längder a´96 st länkar är färdiga. Plus en längd med 12 st länkar för de vagnar som har dessa hängda i fronten.

IKV91
1/2/18, 5:35 PM
#15

Nu vill vi se Tigern!

wooderson
1/2/18, 5:36 PM
#16

Instämmer med Roger

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
1/2/18, 10:13 PM
#17

#15 & #16 Det kommer i sinom tid…😉

Upp till toppen
Annons: