Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1606 ggr
wooderson
2017-12-14 09:52

Hårspraysmetoden och lack vid modellbygge

hej gänget, har en liten fundering, håller precis på att bygga en sats av en stug variant, hade tänkt att den skall vara grå i grunden, och sen vintermålad vit.

inför det tänkte jag att jag skulle prova att hårspraya den och sen lägga på denvita färgen, men det är en metod som jag inte testat så mycket, så jag har lite funderingar som ni som gjort det tidigare kanske kan hjälpa mig med.

1 från att man lagt på hårsprayen, hur länge skall det torka? är det bäst att spraya direkt från flaskan, eller bör man lägga över det i AB;n?

2 efter att man har lagt på det övre lagret färg, (den vita) hur länge kan man då jobba med chippandet? kan man liksom låta den stå några dagar, eller skall det helst göras direkt?

3 när man har chippat det övre färglagret, behöver man då lägga på någon form av lack om man sedan vill använda några vädringsprodukter, t ex AK filter, eller Wash, alltså icke vattenbaserade produkter

ja det var de initiala frågorna, kanske kommer fler längs vägen, tacksam för svar.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
HasseGustafsson
2017-12-14 11:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Prova AK's nya Washable agent. Den blandar man i färgen och kan sen "tvätta" av färgen med våt pensel. Jag använde den till flaket på min Gaz AA. Väldigt lättarbetat!

wooderson
2017-12-14 11:38
#2

Hej Hasse, jo det är en produkt som jag har tittat lite på (efter tips i din fina tråd) har inte produkten hemma, däremot hårspray. men ska försöka lägga till den på inköpslistan vid nästa beställning, så får vi se om den är kompatibel med Italieris färger som jag mestadels använder.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Decaius
2017-12-14 13:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#0 Hej Johan! Det här är mina egna erfarenheter: Spraya hårspray i AB- koppen. Notera att för lite hårspray på modellen gör att chippingeffekten kan utebli, men för mycket hårspray gör att den överliggande färgen släpper i för stora sjok. Lagom är alltså bäst. Sedan är det bra att inte köra på för tjock färg. Låt det bli lite flammigt. Tror att jag gick på modellen efter en timme typ. Ju längre du väntar, desto svårare att chippa. Blir effekten överdriven kan man dusta på lite mer vitt här och var, en ww2-whitewash ska ju gärna vara lite ruffig… När jag var nöjd med effekten lade jag på en halvblank lack och fortsatte med vädringen.

Upp till toppen
Annons: