Annons:
Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 5078 ggr
petzon
12/10/17, 9:09 PM

Amati Riva Aquarama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några veckor sedan dök denna skönhet upp med UPS. Kände för att få till ett bygge som tar mindre än ett år att färdigställa och då får det bli byggsats istället för  scratch. Svårt att inte bli förälskad i en båt som är såhär vacker. Rejäl låda, väger över 7 kg!

  • Redigerat 1/13/21, 6:29 PM av Niklas
Annons:
petzon
12/10/17, 9:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

När man öppnar lådan möts man av en rejäl vedhög, säten i plast, gjutna metalldelar och fotoets.

petzon
12/10/17, 9:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Efter bara tre kvällar hade jag kommit såhär långt. Bra passform, nästan som att bygga Lego och riktig laserplywood som tål värmen från lasern utan att limmet kokar sönder

petzon
12/10/17, 9:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Från sidan

petzon
12/10/17, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Förstaplankningen gick också galant, bordläggning av lind som är mycket rejälare att jobba med än abacchi, dammar dock något enorm när man slipar

petzon
12/10/17, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Även akterdäcket plankat

petzon
12/10/17, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Provar en ny teknik som jag läst om i Model Boats. Drar linjer med cirka 25 mm mellanrum sedan är det bara att slipa tills alla linjer är borta, då ser man lätt om det behöver slipas mer på något ställe

Annons:
petzon
12/10/17, 9:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Botten före slipning, har att göra några timmar

petzon
12/10/17, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Slipat, spacklat, slipat igen, spacklat igen, slipat återigen, spacklat en tredje gång och slutligen slipat

petzon
12/10/17, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Båtens vackra linjer börjar komma fram när även ovansidan är slipad

petzon
12/10/17, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Aktern före plankning, intressant uppbyggnad med horisontella spant

petzon
12/10/17, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Passade på att skaffa mig lite inspiration på International Model Boats i England, riktigt snyggt bygge

petzon
12/10/17, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Idag har jag byggt roder, borde installerat dessa tidigare, innan bordläggning, men är huvudet dumt får kroppen lida. Sågade ut roderbladen ur 0,7 mm mässingsplåt. Slitsade ett par bitar 4 mm rostfri stång med en slitsfräs. Mjuklödde fast bladen och svarvade stoppbrickor på stängerna. Ett par bitar 5 mm mässingsrör försågs även de med svarvade stoppbrickor. Roderhorn tillverkade av 2 mm mässingsplåt som jag jiggborrade i fräsen och sedan bandsågade ut. Planade av ett par stoppringar i svarven och lödde fat dessa på roderhornen

bommen99
12/11/17, 12:56 AM
#13

Blir ju hur snygg som helst 👍. 

Ang slipning av bordläggning eller däck. Ett bra sätt är att slipa lite diagonalt (ca 45 grader) över brädorna. Slipar man längst med brädan är risken att de bli halvrunda (samma tillvägagångssätt då man exempelvis slipar ett trägolv)

Följer ditt bygg med stort uintresse

Annons:
Skalski
12/11/17, 5:56 PM
#14

Stiligt Petzon… du har valt en modell jag sneglat på ett tag. 😎 Dock så ligger den inte överst på bygglistan… än! 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Dioramabyggare
12/11/17, 6:35 PM
#15

#0: Jag som trodde "Amati Riva Aqurama" var namnet på någon sorts konstnärspenslar 😞… men att det finns en fin båtsort som heter "Riva" känner jag i och för sig till.

Grattis så mycket för val av vacker båtmodell, och lycka till så mycket med bygget!

mike gbg
12/11/17, 8:31 PM
#16

En vacker båt och du får till det fint 🙂

petzon
12/31/17, 8:04 AM
#17

Bygget går sakta framåt, har lagt ner ganska många timmar på att montera propelleraxlarna. Eftersom jag inte fick ta på P-brackets blev det till att löda ihop egna. En bit mässingsör slitsades i fräsen och så silverlödde jag dit en bit mässingsplåt. Efter mycket trixande kom propelleraxlarna till slut på plats i båten. Fortsätter nu med att bordlägga botten med mahogny

petzon
1/4/18, 3:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Blev något knas med uppladdningen av bilden, provar igen

petzon
1/4/18, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Till slut fick jag på all andraplankningen, återstår en hel del slipning. Plankniningen blev inte den bästa jag gjort, andraplankningen var tjock, 1,5 mm, för tjockt att jobba med i andralager tycker jag

petzon
1/4/18, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Har slipat i tre dagar och lider nu av träningsvärk i högerarmen. Mahognyn dammar något otroligt, brunrött damm över hela garaget, ser ut som om det gått en sandstorm genom garaget. Tur att jag tog på mig halvmasken

Annons:
petzon
1/4/18, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

En närmare kik på fördäck

bommen99
1/5/18, 1:49 AM
#22

Mycket fint arbete må jag säga 👍

petzon
1/15/18, 9:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 tack, just nu ligger skrovet på tork efter tredje lagret lack, räknar med att behöva lägga på 10-15 lager innan jag blir nöjd. Varje lager tar två dygn eftersom jag bara kan lacka över eller undersida var gång, lär ta ett par veckor innan jag blir klar.
Idag kom det hem TUNN kopplingstråd från The Component Shop, de tunnaste är en tvinnad dubbelledare 0,125 mm i diameter, det är som två tvinnade hårstrån.

petzon
1/15/18, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Kunde naturligtvis inte låta bli att prova om det gick att löda fast denna tunna tråd på mina ytmonterade lysdioder. Den minsta lysdioden skall användas på ett ställe där det är ont om plats för lysdioden , men inte riktigt lika ont om plats för kablen. Valde därför en 0603 lysdiod (1,6*0,8 mm) på denna lysdiod lödde jag fast 0,25 mm teflonisolerad kabel.

Den andra lysdioden finns det gott om plats för lysdioden, men knappt någon plats för kabeln, valde därför en 1206 (3,2*1,6 mm) och den ovan nämnda tvinnade 0,125 mm kabeln. Lödningarna gjordes utan förstoringshjälpmedel!

C
1/6/21, 7:42 AM
#25

Hej.
mycket vackert bygge.
är sugen på att prova bygga en lika.men har aldrig byggt ett spant bygge förut.

Slasktratt
1/6/21, 8:01 AM
#26

Jag är mycket mycket imponerad av ditt fantastiska fina bygge . Ska bli spännande att se bygget när det är klart . 🥇🥇🥇👏👏👏

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

C
1/6/21, 9:03 AM
#27

är novis när de gäller att lacka trä.

Annons:
mike gbg
1/6/21, 6:22 PM
#28

Vacker båt och ett snyggt bygge

Upp till toppen
Annons: