Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1794 ggr
Mecthegreat
12/8/17, 12:21 AM

Vallejo air

Hej nån mer som har problem med vallejo air färgerna, mina verkar sätta igen sprutan hela tiden . Köpt mina från mamoco iaf . börjar bli väldigt trött på detta

Annons:
kifobefa
12/8/17, 7:54 AM
#1

Hej

Ett välkänt problem. Vallejo Model Air bör spädas lite extra, och några droppar Flow Improver hjälper också till. Det är längst ut på nålen problemet uppstår, ha en topz med thinner redo och torka rent med jämna mellanrum.

Det finns flera bra filmer med tips på Youtube.

https://www.youtube.com/results?search_query=vallejo+model+air

/Berndt

Mecthegreat
12/8/17, 8:41 AM
#2

där ser man , tack så mycket för tipset

wooderson
12/8/17, 10:03 AM
#3

hade också det problemet, flow improver hjälper ganska mycket faktiskt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Mecthegreat
12/8/17, 2:25 PM
#4

vart köpte du det ?

wooderson
12/9/17, 11:24 AM
#5

Super-hobby.se tror jag

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

PAK43
12/11/17, 2:12 PM
#6

Och kör inte med nåt annat i sprutan än Vallejo. Minsta lilla mikroskopiska fragment av nåt annat blir DÖDSHELVETESGEGGA. Jag gav upp Vallejo Air pga detta.

Annons:
Mecthegreat
12/11/17, 9:02 PM
#7

funderar oxå på å ge upp vallejo , vad rekomenderar ni istället ?

wooderson
12/11/17, 10:58 PM
#8

Jag kör med italieri, de är lite tjocka så de passar både till pensel och AB, annars är ju både mig och AK ganska trevliga att ABa. Tamiya verkar också bra även om jag inte provat dem i någon större utsträckning, gissar att det är en smaksak vilken färg man fastnar för

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Falken70
12/12/17, 10:06 AM
#9

Tycker Tamiya är svåra att spruta, kloggar gärna igen AB:n. Kan ju vara jag som inte hanterar dem rätt förstås, späder med Tamiya X20 de få gånger jag "tvingas ta till" tamiya. 

Nu kör jag i princip bara med Gunzes akryler och de färdigblandade MR Paint. 

Gunze är helt suveräna att spruta, går att späda med X20 men tycker de funkar bättre med Gunzes egen akryl-thinner. 

MR Paint är ju väldigt bekväma att använda iom att de är färdigspädda. Bara att hälla i sprutan och köra. Smidigt som tusan, inget kladd, minimalt med spill, lätta att spruta, ger att riktigt bra resultat. Går dock inte att pensla.

Upp till toppen
Annons: