Annons:
Etikettfigurer
Läst 1778 ggr
[Jarl]
2017-12-07 07:09

Tyskarnas uniformsmärken?

Hur ser tyskarnas uniforms märken ut vid vinter klädder?
Som jag fattar det så har dom alla emblem på uniformen men inte på ytterkladerna
Hur kan dom då se en major från med vinterkläder?

Annons:
Janne Nilsson
2017-12-07 12:52
#1

I mössan ser man om det är manskap, underbefäl eller officerare.

Därutöver var det vanligt att man hade kragspeglarna utanpå snö eller camo-dräkten. Alternativt lätt uppknäppt i halsen.

Senare under kriget fanns det även gradbeteckningar i lågprofil på camoflageuniformerna med de användes mer sporadiskt än enhetligt.

Den röda, blå eller gröna armbindeln man ser ibland handlar mer om att skilja sig åt från fienden som också bar snödräkter.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2017-12-07 16:28
#2

Å tack janne Hittade denna som var nyttig

https://www.ibiblio.org/hyperwar/Germany/HB/HB-9.html

[Jarl]
2017-12-08 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Har roat mig med att sätta på ets men penseln är större en etsen!

Det är jätte svårt att få bra resultat!?

Janne Nilsson
2017-12-08 21:39
#4

Jag är inte så förtjust i etsen för den här typen av detaljer. Alldeles för hård. Har du funderat på att använda dekaler istället?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2017-12-08 22:26
#5

Ja ska köpa har satt dekaler på hjälmarna

Janne Nilsson
2017-12-08 22:49
#6

Men det finns även, axelklaffar, kragspeglar, armband och andra märken i dekalform.
Tex.
https://www.ebay.com/itm/Tamiya-Model-12625-1-16-1-35-WWII-German-Military-Insignia-Decals-Set-/192246573257

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Annons:
[Jarl]
2017-12-09 00:34
#7

Är de det experterna har till och med en 000 pensel har begränsningar?

Janne Nilsson
2017-12-09 13:48
#8

Jag förstår inte riktigt vad det spelar för roll vad "experter" har. Man använder vad man tycker förbättrar ens modeller mest. Funkar det att måla så gör man det, finns det dekaler som blir bättre så använder man dessa. Oavsett om man är expert eller inte.

Dekaler är inte heller alltid så lätta att få på en figur och ofta måste de tonas ner för att inte se för blanka ut. En del målar dessutom på dekalen och använder den som en mall.

000 penslar är överreklamerade, det finns få saker som en trippelnolla klarar av som inte en enkelnolla med bra spets kan göra. Problemet med små penslar är att hela borsten fungerar som reservoar för färg och i en mindre pensel torkar den därför snabbt och vilket oftast gör det svårare att måla.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2017-12-09 18:54
#9

Jag bara undrar tycker det inte fungerar att måla! Jag darar förmycket.

Även fast jag lägger på en ets som spegel krage blir det ett strek med penseln!

Jag ska pröva med dekaler jag gillar dom till hjälmarna.

Janne Nilsson
2017-12-09 19:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Ett bra tips är att sitta så du har bordskivan i höjd med solar plexus. Se till att ha stöd för bägge händerna. Du håller figuren i den ena handen och målad med den andra. Vid behov kan man även ha en kunde eller stöd likt man har för tangentbord.

Se till att montera figurerna på någon form av hållare.  Som på bilden. Det kräver att man monterar en pinne i foten på varje figur, som helst ska gå ovanför figurens vad, gärna längre om det är en metallfigur. Den används också när man skall fästa figuren på basplattan. Annars är det bara ett större hål i hållaren som är fyllt med häftmassa.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: