Annons:
Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 2857 ggr
Museo12
2017-12-06 22:23

Modellbygge för tre nybörjare?

Jag har två pojkar som är både duktiga och intresserade av att bygga ihop saker. Den ene är 11 år och har byggt med tekniklego sedan flera år. En tanke var att han i julklapp skulle få ett modellbygge för att prova något nytt. Tänker jag rätt och vad skulle ni rekommendera för bygge? Den andre sonen är "bara" sex år, men väldigt intresserad av vanligt Lego. Tycker om att montera efter ritning. Till skillnad från den äldre sonen så tycker han också om att leka med det han bygger ihop. Finns det någon form av modellbygge för så små barn? Eller något annat tips? Han vill alltid göra det storebror gör. Den tredje personen är jag. Vill utmana mig själv under julledigheten och göra ett modellbygge. Jag är total nybörjare och inte sedd som den mest praktiska personen. Var bör man börja?

Annons:
wooderson
2017-12-06 23:16
#1

Beror ju lite på om det är flyg eller pansar eller båtar eller bilar de vill bygga. Generellt är Tamiya satser enkla att få ihop. På den här sidan kan man se i lådan så kan du få en uppfattning Www.super-hobby.se Jag har en 7 åring, med lite hjälp får han ihop en Tamiya sats, det finns ju också dinosaurier och de är enkla att få ihop

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2017-12-06 23:21
#2

På den här sidan finns också lite tips, Www.Swehobby.se

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Janne Nilsson
2017-12-06 23:26
#3

Jag tycker det låter som en bra ide och en hobby ni kan ha tillsammans och göra tillsammans. Modellbygge kan man lägga på vilken nivå som helst.

Det kan bli svårt att hitta modeller som man kan leka med också, det flesta är till sin natur ömtåliga.

Jag undrar lite över var ni finns i landet och vilket typ av förebilder som intresserar er?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
2017-12-06 23:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Dom flesta byggsattser har en svårig hets nivå!
5 är svårt och 1-2 är lätt
Väljer man från Revell eller airfix så har dom dessa nivå

Janne Nilsson
2017-12-07 00:56
#5

#4

Jag skulle inte fästa så mycket vikt vid tillverkarens egen bedömning av svårighetsgrad som oftast baserar sig på pris och antal delar än passform och hur bra en byggbeskrivning är.

Vill man lyckas och tycka det är kul så skall man köpa en bra modell som har bra passform och lättförståeliga anvisningar. Hur många gånger har jag inte sett att man lurar nya modellbyggare med billiga modeller som är tillverkade på 60-talet som vi erfarna inte vill ta i tång med för att det är för mycket jobb att över huvud taget få ihop dem. 

Det ger knappast mersmak för hobbyn.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Orso
2017-12-07 02:42
#6

Hobbyboss har ju en del flyg som är enkla och har en bra passform i "Easy Assembly" serien.

Annons:
Annette
2017-12-07 06:28
#7

Vi köpte modeller som man kunde bygga ihop utan lim till våra barn när de var små. Man "knäppte" ihop dem. Kanske kunde passa den yngste.

[Jarl]
2017-12-07 07:02
#8

Snap-kits är inte så bra dom låssnar mycket om man vill leka med dom.

DIOWORK
2017-12-07 07:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Hej! Förutom plastmodeller kan man bygga en ”modell” av tex en toarulle och saker från naturen. Ett litet miniatyrlandskap i sagornas värld. För något år sedan gjorde jag ett torn till min dotter som då var 6 år. Förvisso byggde jag det själv utan henne, det var en present, men hon blev peppad och vi påbörjade ett slott tillsammans. Det rann ut i sanden tyvärr men det var roligt och mysigt så länge det varade. /Erik

DIOWORK
2017-12-07 07:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
JaGa
2017-12-07 07:09
#11

Airfix "Quick build" kanske passar dom mindre: https://www.airfix.com/uk-en/shop/by-brand/quick-build.html

[Tunnan]
2017-12-07 08:06
#12

Jättekul när barnen vill vara med och skapa något. När det gäller modeller för nybörjare så är det god passform och lättbegripliga beskrivningar samt inte allt för många delar som gäller tycker jag. Det blir ju en liten extra glädjekick när något blir klart. Tamiyas satser är oftast väldigt fina, med bra passform och ofta lättbegripliga beskrivningar och inte alltid så himla mycke med delar. Finns ju undantag givetvis, men då drar priset iväg . Trafikflygplan har oftast inte så mycke delar och är enkla att får ihop. Då vill jag slå ett extra slag för Zvezdas satser. Dom är idag väldigt bra och med fin passform och relativt få delar. Där får man även med en piedestal så att man kan har planet i en stigande vinkel, och då slipper man krabba med landningsställen. Detta var lite tips bara, listan kan göras lång.

Museo12
2017-12-07 09:41
#13

Tack för alla svar! Flygplan, bilar och militärfordon tror jag intresserar barnen mest. Sexåringen behöver inte nödvändigtvis leka med det han bygger ihop. För att gå vidare tänkte jag titta mer på Tamiya, Airfix och Zvezdas modeller.

Annons:
ubjs
2017-12-07 10:57
#14

Hus som egentligen är avsedda för modelljärnväg men som enkelt kan kombineras med små bilar, flygplan eller vad som helst är ofta enkla att bygga. Relativt få delar och ofta gjutna i  ¨rätt¨ färger så att det räcker om pappa sprejar mattlack på dom.

Auhagen är ett prisvärt fabrikat men Faller har förstås också en hel del.

Minns att det var den typen av byggsatser som mina barn kom längst med.

https://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?c=97

Modelljärnvägsbutikerna har också ett stort sortiment av produkter för dioaramabygge. Att bygga dioramor gjorde mina barn från 5-6 års ålder, sonen byggde en rallycrossbana som användes en hel del med några små bilar.

Mvh UB

Janne Nilsson
2017-12-07 12:59
#15

För att göra det enkelt.

Bilar. Tamiya i skalan 1/24.
Flygplan. Tamiya skala 1/48 eller kanske 1/72.
Militära fordon. Tamiya 1/48 eller 1/35.

Andra märken har rekommenderats men jag anser att standarden är skiftande hos dessa beroende på vilken modell man väljer. Tamiya är jämn och lätt att komma igång. Prova gärna att fynda på tex tradera. Kan även rekommendera handlare i närområdet eller nätet.

Det behövs ett skärunderlägg, en vass kniv, en sidabitare, nagelfil och plastlim. Använd ett flytande plastlim.

Skall det målas. Skaffa en vit eller ljusgrå primer och använd sen Vallejofärger som är vattenlösliga och som varken luktar eller är skadliga.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

kallepudas
2017-12-08 10:32
#17

En ide skulle ju kunna vara att köpa någon lagom modell. Inte för stora & dyra utan något lagom. Flyg om man vill bygga det i skalan 1/72 och köpa tre likadana och göra det som ett gruppbygge och det finns fina modeller att välja från och runt  100-lappen och det är en bra början. Den minste sonen kan ju se hur ni gör och eftersom man bygger exakt samma modell även kan diskutera kring målandet & byggandet.

Lägg inte för mycket pengar på modellerna i ett första skede utan gör det till en kul grej som ni provar och så ser ni om det är eran grej. Huvudsaken är att man har kul.

Upp till toppen
Annons: