Annons:
Etikettdiorama
Läst 766 ggr
Dioramabyggare
11/24/17, 10:34 PM

Att tillverka en kavelbro eller (gles) palissad

Vid 2:00 in i denna filmen visar killen ett enkelt sätt att tillverka saker av grillpinnar. Är det en palissad som ska tillverkas är det "bara" att träda två trådar"växelvis" mellan pinnarna, medan kanalerna i wellpappbiten håller pinnarna på plats :-).

Annons:
Janne Nilsson
11/24/17, 10:42 PM
#1

Ett enklare sätt är att köpa en sån där bambumatta man har när man rullar sushi.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
11/24/17, 10:57 PM
#2

#1: ja, det tänkte jag inte på… eller så finns ju tallriksunderlägg av sådana smala pinnar… en nackdel är att de inte är så lätta att hitta i de olika butikerna… här i staden har i varje fall inte sett sådana på länge (jag äter av princip inte sushi. Men jag har en vän som jag antar äter sushi ibland, och jag kan ju fråga honom om han vill "fixa" sådana åt mig).

Janne Nilsson
11/25/17, 1:37 AM
#3

Brukar finnas på hyllan där man har asiatisk mat. Köpte ett antal för några år sedan då jag hjälpte en bekant då jag gjorde hyddor i 1/16. Stor scen på 150x220cm om jag minns rätt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
11/25/17, 2:56 AM
#4

#3: 1/16… 150x220 centimeter… får man fråga om du har ätit sushi efter att du byggt klart den sista hyddan? 😉

Janne Nilsson
11/25/17, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Har försökt att lära mig äta sushi, fixar det inte med undantag av skaldjur. Har aldrig gjort sushi.

Jag kanske skall förtydliga, det var 3st hyddor med en diameter på 25-30cm.
Sen var själva basplattan som jag också gjorde nog inte 150x220cm ser jag nu när jag tittar på bilderna utan snarare 130x175cm. Stråtaken gjordes sen genom att jag slaktade 3st tapetborstar och limmade dit stråna i rader runt om.

Fick aldrig se slutresultatet för dom fuckade upp det hela med betalningen och installationen.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Dioramabyggare
11/25/17, 3:39 PM
#6

#5: vad fina hyddorna blev!

Lessamt att du aldrig fick se slutresultatet…

Annons:
Janne Nilsson
11/25/17, 8:06 PM
#7

Tack!  Man är ju lite nyfiken, Micke skulpterade ett 30-tal figurer i 1/16 varav runt 8st skulle vara porträttlika. Nu kommer jag inte ihåg vilket land det var till man jag vill minnas att det var Namibia som skulle skildra sitt frihetskrig.

Jag vet att jag köpte vanlig målarfärg på 2st 1L burkar till basplattan som jag blandade i murbruk, småsten mm.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Upp till toppen
Annons: