Fartyg

Hur länge blötlägga plank?

2017-10-31 08:07 #0 av: ubjs

Ska planka min första båt med lite tjockare lister, ca 2x5,5 mm. Funderar på hur länge man ska blötlägga dom. 1 timme, 12 timmar, 24 timmar?

Mvh UB

Anmäl
2017-10-31 09:20 #1 av: bommen99

Jag har ett  plast-vattenledningsrör ca 1 1/2" som jag kan fylla med kallt eller  hett vatten. Med hett vatten brukar plankorna få ligga 3-4 timmar. Med kallvatten får de ligga över natten.

Det beror naturligtvis hur mkt man skall böja, man får kanske pröva sig fram. Plankorna tar dock ingen skada (så vitt jag erfar) om det ligger längre tid, typ ett dygn eller så (jo, man kan ju glömma bort att dom badar..)

Anmäl
2017-10-31 11:50 #2 av: bommen99

Glömde alldeles bort att en viktig faktor när det gäller hur länge de skall ligga i blöt, vilken sorts virke spelar ju också en roll. Furu/gran torde gå snabbt att göra böjvänligt i förhållande till exempelvis teak eller andra hårda ädelträ.

Anmäl
2017-10-31 15:29 #3 av: Passer

Jag låter det ligga över natten. Om det är rejäla kurvor så avänder jag en plankbender (lödkolv med en cirulär klump på).

Anmäl
2017-11-01 20:42 #4 av: fenrisulven

Jag sätter på en kastrull med vatten och lägger dom tvärs över med ett lock på, kokar vattnet en stund och känner varefter när de mjuknat, sen är det "bara" att böja lite och passa in och kanske värma lite mer. Har lyckats böja två köllister i nästan 90 grader på så sätt :-)

Anmäl
2017-11-02 14:11 #5 av: Passer

Det jag är mest noga med är att först blöta det, sedan böja MEN jag ser till att listerna är helt torra innan jag limmar fast dem. Annars får man otrevligheter som hålrum etc när träet krymper.

Anmäl
2017-11-02 14:13 #6 av: Passer

Om du inte har varit där så rekommenderar jag starkt den det här forumet också om du bygger träbåtar:

https://modelshipworld.com/

Anmäl
2017-11-03 08:11 #7 av: ubjs

Nålar du fast dom och låter dom torka, tar loss och limmar?

Anmäl
2017-11-03 09:00 #8 av: Passer

Jag nålar med anslagstavels nålar där plasten håller plankan på plats tills den torkat. När den torkat så har den rätt form och jag limmar den då med trälim varvat med superlim. Trycker den på plats med fingrarna tills superlimmet torkat och sedan håller detta det till trälimmet torkat. Fungerar kanon och inga skarvar bildas. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.