Annons:
Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 1265 ggr
ubjs
2017-10-27 10:28

Vega

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat testa lite på Vega-bygget. Ber om ursäkt för den dåliga fotokvalitén, var tydligen inte tillräckligt ljust i rummet.

Jag skar till några papplister i samma dimension som trälisterna (1,8x5,5 mm) för att kunna prova ut var jag ska sätta den översta listen. Har ingen aning om det här funkar men när jag nålade fast dom så märkte jag att det blev problem vid fjärde - femte spantet bakifrån sett. Jag var tvungen att pressa listen uppåt här för att få den att följa övre kanten på spanten.

Om jag sätter listen något längre ned i fören så borde det bli bättre?

  • Redigerat 2021-01-13 18:32 av Niklas
Annons:
ubjs
2017-10-27 10:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till

ubjs
2020-11-16 12:52
#2

#1:
Oj, var det tre år sedan jag limmade spanten på Vega, det trodde jag inte.
Tog fram den häromdagen och började böja lite lister.
Men jag behöver ha något som stöd i fören. Tänkte såga till ett par träbitar och klämma dit som stöd medans limmet torkar. Jag har börjat göra en mall i papp och överfört formen till en trälist. Tänker mig att dom ska sitta längst fram och stödja bordläggningslisterna utifrån sett. Jag får förstås försöka slipa till rätt vinkel, listen är ca 3 mm tjock.
Tror ni det funkar?

ubjs
2020-11-16 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skulle ju var en bild med också.

bolin
2020-11-16 20:59
#4

Skall inte listerna stickas in i den urtagna skåran på köldelen? Eller har den något annat syfte? I annat fall är det väl vettigt att få ett anhåll på utsidan som listerna landar i. I full skala skulle det ju ha varit en s.k. spunning i fören där borden landar.

Kan det vara idé att sätta in en kloss på insidan och limma listerna mot den? Fas 3mm lister är ganska mycket, de kan säkert hålla formen bra ändå?

Upp till toppen
Annons: